Test og anmeldelser

TEST: Cupra Leon ST eHybrid er elektrificering for alle

Af i Test og anmeldelser
Med en fornuftspræget, men kraftig, plug-in hybrid-drivlinje med 245 hk er den rummelige spanske stationcar en lækker familiebil – og den er sågar meget billigere end den tilsvarende Skoda Octavia.

Af: Morten Bek / d. 4. april 2021

Må jeg præsentere det nye mærke for billige biler hos Volkswagen-gruppen? Cupra! Producenten der er udskilt fra Seat til at være et selvstændigt bilmærke, som laver mere luksuriøse og mere kraftigt motoriserede biler end både Seat og Skoda. Lige så selvmodsigende som det lyder med billig og hurtig luksus, lige så rigtigt er det, når det kommer til bilen fra Cupra, jeg tester i denne uge.

Specifikationer

Cupra Leon ST

eHybrid

Motor: R4, 1.398 cm + elmotor

Ydelse: 245 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 7,0 sek.

Tophastighed: 225 km/t

Forbrug: 71,4 km/l

Rækkevidde på el: 52 km

Startpris: 339.920 kr.

(Leon ST eHybrid fås fra 339.920 kr.)

Den nye Cupra Leon ST eHybrid er meget kort fortalt en stationcar i Golf-klassen med plug-in hybrid-teknologi og en systemydelse på 245 hk. Den er hele 50.000 kr. billigere end den helt tilsvarende model fra Skoda; Octavia Combi RS iV. Cupra er sågar så venlige at sende Leon ud med mere standardudstyr end Octavia. For eksempel 19” alufælge (18” på Octavia), adaptiv undervogn og nøglefri betjening. Leon ST eHybrid fås fra 339.920 kr., og er pladsbehovet ikke helt så stort, sælges den som hatchback fra 329.990 kr.

SE OGSÅ | Nye registreringsafgifter gør BMW billigere end Ford

Det er ikke svært at finde billigere plug-in hybrider i Volkswagen-regi. Seat Leon ST eHybrid eksempelvis, som er Cupra Leon ST’s næsten identiske søstermodel, fås fra 299.990 kr., Skoda Octavia Combi iV kan du få fra 319.995 kr., og mens VW af uransagelige årsager har valgt ikke at lave Golf Variant som plug-in hybrid, så fås den som hatchback til 319.995 kr. Men de tre biler har med deres 204 hk færre hestekræfter, og så har de ikke nær samme omfattende standardudstyr.

Hvad er så forskellen i motorrummet på Cupra’en med 245 hk og de andre med 204 hk?

Alle plug-in hybriderne jeg har nævnt har den samme 4-cylindrede 1,4-liters turbomotor. Måden de ekstra 41 hk kommer frem i modeller som den testede Cupra Leon ST eHybrid er dermed via elmotoren. Den skyder også ekstra 50 Nm ind i systemydelsen, så den har 400 Nm. I forhold til Seat Leon ST eHybrid med 204 hk er Cupra’en kun 59 kg tungere. Og det skyldes primært mere udstyr. Går man op i rå data, så er Cupra’en med 0-100 km/t på 7 sekunder og en topfart på 225 km/t 0,7 sekunder hurtigere i sprinten og i stand til at køre 5 km/t hurtigere.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: 3x sprød sedan med 250 hk som koster under 100.000 kr.

Det er forskelle, som virkelig ikke vil gøre noget reelt ved hverdagsbrug, men det giver et boost i form af ekstra overskud ved overhalinger og acceleration på landevej og motorvej. Med 245 hk og 400 Nm er den spanske stationcar forholdsvis kraftigt motoriseret, men ikke som den ville være med en 2-liters benzinmotor med tilsvarende ydelse. Når batteriet på 12,8 kWh ikke er opladet, kan den forholdsvis lille 1,4’er virke anstrengt, hvis man er typen, der foretrækker høje omdrejninger for maksimal ydelse og nydelse. Så skal man se sig om efter en bil, der ikke delvist kører på el.

Med fuldt opladet batteri, som kan klares med op til 3,6 kW på ned til under 4 timer, lover Cupra en elektrisk rækkevidde på 52 km. Det er 6 km mindre end Seat Leon ST eHybrid. Man bliver på den måde straffet en smule for at vælge flere kræfter og mere udstyr. Men jeg vil kalde det en mild straf, og det officielle gennemsnitsforbrug er endda det samme for begge modeller: 71,4 km/l.

Hvordan kører den spanske stationcar?

Cupra Leon ST eHybrid ser ganske bister ud med sine store mørke fælge, store skørter og det, for de fleste, ukendte bronzefarvede logo. Men det indtryk er misledende. Den spanske model er en omgængelig og komfortabel familiebil, som end ikke de store 19” hjul kan ødelægge oplevelsen af.

LÆS OGSÅ | Ny Mercedes C-Klasse kører 100 km på el 

Som en kompakt stationcar med en køreklar vægt på over 1,7 tons – og en meget stor del af den vægt ude foran – er det også fornuftigt, at Cupra ikke har prøvet at gøre den unaturligt dynamisk. Den har et godt, rigtig godt vægtet, styretøj. I hurtige sving er også undervognen i god balance, men jeg får sjældent lyst til at presse den, som jeg ville med en Golf GTI med 245 hk.

Hvordan er den som familiebil?

Cupra Leon ST eHybrid og Seat Leon eHybrid er, som jeg allerede tidligere har bemærket, samme bilmodel. Den nye generation Leon kom på markedet i 2020, og med generationsskiftet fik den længere akselafstand og dermed markant forbedrede pladsforhold. Det har gjort noget virkelig positivt for pladsen på bagsædet og i bagagerummet, og dermed er denne stationcar fuldt ud duelig som børnefamiliens bil nummer 1.

LÆS OGSÅ | Familierakketterne Cupra Formentor V og VW Tiguan R tordner sammen

To barnesæder eller to voksne finder rigtig fin plads ved bagsædet. Særligt benpladsen er nu langt bedre. Bagagerummet i en Leon ST uden plug-in hybrid-teknologi har plads til 620 liter med bagsæderne i brug. Men på grund af styreenheder og så videre i PHEV’en reduceres bagagerumskapaciteten her til 470 liter. Dog er det de liter, som man normalt finder under den “falske” bund, det går ud over. Så i den del af bagerummet, man bruger i det daglige, er der ingen regulære begrænsninger eller klodsede installationer.

En rigtig god plads i Leon ST eHybrid er også bag rattet. Når jeg ser bort fra, at stort set ALT omkring klimaanlæg, køreindstillinger, lyd og så videre desværre skal klares via den fine 10” touchscreen, så er det et lækkert miljø med et attraktivt design og bronzefarvede indlæg og syninger, som giver en varm og indbydende stemning. For ikke at tale om, at det gode sportssæde giver støtte til mange timer på vejen.

LÆS OGSÅ | Ford Fiesta har GTI-talenter til små penge

En fulddigital instrumentering, efter min mening en af de mest overskuelige og velskabte på markedet, er standard. Det samme er et lækkert rat med perforeret læder (og adaptiv fartpilot). For både chaufføren og resten af familien er der altså fornemme forhold ombord i stationcaren fra Cupra. At den så samtidig er attraktiv fra et økonomisk synspunkt er kun ekstra glasur på kagen.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.