januar 6, 2024

Test: Den smukke Range Rover Velar er kommet op i årene

Range Rover Velar er den smukkeste SUV, og et let facelift ødelægger det ikke. Til gengæld har Velar fået hård intern konkurrence – og helt ung føles den ikke mere.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Det stinker. Det er ikke pænt at sige, men det stinker, at man får følelsen af, at tiden går hurtigere, jo ældre man bliver. Jeg vil skyde på, at det er tre år siden, jeg kørte rundt i det smukkeste landskab i Norge den nye Range Rover Velar. Betagende udsigt, hård terrænkørsel – alt det, der får det bedste frem i en Range Rover.

Det er bare ikke kun tre år siden. Det var i midten af 2017, så det er seks og et halvt år siden. Skylden skyder jeg på corona og kriser alle vegne, men det er lige meget, for tiden er gået. 

Med den faceliftede Velar som testbil føler jeg, at tiden er stået stille. For bilen, ikke for mig. Velar er stadig den smukkeste SUV, der findes, og ingen kan gætte, at den snart fylder syv år. Det er så sjældent, et facelift af en bilmodel, især en så “gammel” en, kan nøjes med at være så subtilt og næsten usynligt.

Plug-in hybrid med større batteri

Har tiden stået stille for Velar på den gode måde, eller er den ved at blive indhentet af at være nået en alder, hvor andre biler pensioneres? Testbilen er en plug-in hybrid, og med både benzin og el står den som Velar-familiens stærkeste, men samtidig også billigste.

Når jeg tænker billig, tænker jeg lav pris, og sådan kan man ikke tænke, når man er i den verden, der hedder Range Rover. Her er ingen prisbillige biler, og idéen om den kompakte Evoque som en Range Rover for mindre bemidlede lider et knæk, når prisen på mindst 849.900 kr. kommer frem.

Velar står i hullet mellem Evoque og den nye Sport, som jeg sidste år testede i PHEV-udgave. Ret så fint ligger Velar til priser fra 1.139.900 kr., når man ser, at den større Sport starter på 1.324.900 kr. 

Helt ærligt, så er der ingen grund til at gå i detaljer omkring de designmæssige ændringer på Velar. 2024’eren ligner en 2017-model, og det er 100 procent ment som en kompliment. Der er noget med grill, lygter, kofangere. Nogle småtterier.

Der er lidt mere at tale om i teknikrummet, hvor plug-in hybriden går fra batteri på 17,1 til 19,2 kWh; en rækkevidde på op til 64 kilometer, som på en lun vinterdag er cirka det halve. 404 hk er den totale ydelse med en benzinmotor med 300 hk og en elmotor med 104 hk.

Lad op på 30 minutter

Jeg tæller det som noget usædvanligt, at Velar som PHEV kan lade ved en hurtiglader, hvorfor det på 30 minutter kan ramme 100 procent. Men er det egentlig positivt? Jeg nægter at holde ved en hurtiglader i 30 minutter, når strømmen efter 30 minutter er sluppet op. Desuden er der ingen el-bilist, der kigger på en rar måde, når man blokerer en hurtig-/lynlader med en plug-in hybrid.

Det er ærgerligt for Velar, men godt for mig, at jeg har den større Sport som plug-in hybrid i rimelig frisk hukommelse. Selv om jeg er blevet ældre siden 2017, kan jeg godt huske indtryk af biler i lang tid. Og Range Rover Sport PHEV har en stærk 3-liters rækkesekser og et kæmpe batteri, hvor Velar PHEV har den vrisne 2-liters med fire cylindre og et, skal vi sige, almindeligt batteri.

Velar fungerer med fire cylindre, men motoren er næsten for rå til det smukke ydre, og hvor ville det klæde den med afslappetheden fra de seks cylindre. Da der heller ikke er noget fint ved en elektrisk rækkevidde på 30 kilometer – og storebror gør det meget bedre – trykker alderen i Velar mest af alt indefra.

Indretning skal forbedres, ikke forværres

Range Rover har fået samme flip som BMW, Mercedes, VW og endnu andre mærker, som udrydder knapper og ting man kan trykke på for minimalismens skyld. Eller er det for besparelsens skyld? Volkswagen trækker i land og er ved at vende minimalisme-skibet, men i Velar er det tydeligt, at Range Rover ikke er nået dertil.

Der er ingen knapper tilbage til klimaanlæg, køreindstillinger, sædevarme, køreindstillinger. Det er utroligt, der er en rigtig startknap. Range Rover var med til at introducere os for de dobbelt-virkende drejeknapper med indbygget display, som klarede både klimatemperatur og sædevarme/-køling. De var geniale, og de var en æstetisk gevinst for indretningen. Væk er de, og nu er der store og tomme flader i kedelig plast ved den kluntede gearvælger.

Velar, og her kan jeg kun tale for den testede SE Dynamic med mørkt interiør, giver mig kun en næsten-luksus-følelse. Læderet er for stift, materialerne rundt om ikke spændende. Infotainmentsystemet, som nu skal bruges til virkelig mange manøvrer, virker mere intuitivt og hurtigt, end jeg havde forventet.

Jeg opdager, som jeg måske godt vidste, at Velar slet ikke er en rummelig bil. Det er bagsædet, der er for nærigt med pladsen frem til forsæderne, og Velar er for stor til, at der er en undskyldning. Det giver lidt stof til eftertanke, for prismæssigt er Velar PHEV mere BMW X5 end X3, men pladsmæssigt er bagsædet klart mere i X3-kategorien.

Skønhed kommer (også) indefra

Skønhed kan dække over fejl og mangler, men sådan bør skønhed ikke bruges. Der skal være substans, selv når der er skønhed. 

Jeg synes ikke, at Range Rover Sport er så elegant og smuk som Velar. Velar er meget lavere, og den glider gennem landskabet som en skulptur. Sport’en er mere brugskunst, selv om den har noget af den samme skønhed.

Med en prisforskel, der er beskeden, når vi alligevel har passeret den første million, så står Range Rover Sport PHEV som en stærkere model end Velar, og den er en større nydelse og oplevelse at køre. I kabinen giver viser den også et højere niveau af luksus. Det er skønhed, der kommer indefra, og jeg vil hellere have den bedste af to biler, end jeg vil have den smukkeste. Er det også en del af at blive ældre?


SPECIFIKATIONER

Range Rover Velar P404e SE Dynamic 

Motor: R4, 1.997 cm3 + el
Ydelse: 404 hk/640 Nm
0-100 km/t: 5,4 sekunder
Tophastighed: 209 km/t
Forbrug: 62,5 km/l
CO2-udledning: 38 gram/km
Batteristørrelse: 19,2 kWh
Elektrisk rækkevidde: 64 kilometer
Mål (L/B/H): 480/195/168 cm
Køreklar vægt: 2.280 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 625-1.693 liter

Pris: 1.254.900 kr. (Velar fås fra 1.139.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Range Rover Velar til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS