Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Det stinker. Det er ikke pænt at sige, men det stinker, at man får følelsen af, at tiden går hurtigere, jo ældre man bliver. Jeg vil skyde på, at det er tre år siden, jeg kørte rundt i det smukkeste landskab i Norge den nye Range Rover Velar. Betagende udsigt, hård terrænkørsel – alt det, der får det bedste frem i en Range Rover.
LÆS OGSÅ | Den smukkeste SUV har fået et facelift
Det er bare ikke kun tre år siden. Det var i midten af 2017, så det er seks og et halvt år siden. Skylden skyder jeg på corona og kriser alle vegne, men det er lige meget, for tiden er gået.
Med den faceliftede Velar som testbil føler jeg, at tiden er stået stille. For bilen, ikke for mig. Velar er stadig den smukkeste SUV, der findes, og ingen kan gætte, at den snart fylder syv år. Det er så sjældent, et facelift af en bilmodel, især en så “gammel” en, kan nøjes med at være så subtilt og næsten usynligt.
Har tiden stået stille for Velar på den gode måde, eller er den ved at blive indhentet af at være nået en alder, hvor andre biler pensioneres? Testbilen er en plug-in hybrid, og med både benzin og el står den som Velar-familiens stærkeste, men samtidig også billigste.
Når jeg tænker billig, tænker jeg lav pris, og sådan kan man ikke tænke, når man er i den verden, der hedder Range Rover. Her er ingen prisbillige biler, og idéen om den kompakte Evoque som en Range Rover for mindre bemidlede lider et knæk, når prisen på mindst 849.900 kr. kommer frem.
Velar står i hullet mellem Evoque og den nye Sport, som jeg sidste år testede i PHEV-udgave. Ret så fint ligger Velar til priser fra 1.139.900 kr., når man ser, at den større Sport starter på 1.324.900 kr.
Helt ærligt, så er der ingen grund til at gå i detaljer omkring de designmæssige ændringer på Velar. 2024’eren ligner en 2017-model, og det er 100 procent ment som en kompliment. Der er noget med grill, lygter, kofangere. Nogle småtterier.
Der er lidt mere at tale om i teknikrummet, hvor plug-in hybriden går fra batteri på 17,1 til 19,2 kWh; en rækkevidde på op til 64 kilometer, som på en lun vinterdag er cirka det halve. 404 hk er den totale ydelse med en benzinmotor med 300 hk og en elmotor med 104 hk.
Jeg tæller det som noget usædvanligt, at Velar som PHEV kan lade ved en hurtiglader, hvorfor det på 30 minutter kan ramme 100 procent. Men er det egentlig positivt? Jeg nægter at holde ved en hurtiglader i 30 minutter, når strømmen efter 30 minutter er sluppet op. Desuden er der ingen el-bilist, der kigger på en rar måde, når man blokerer en hurtig-/lynlader med en plug-in hybrid.
Det er ærgerligt for Velar, men godt for mig, at jeg har den større Sport som plug-in hybrid i rimelig frisk hukommelse. Selv om jeg er blevet ældre siden 2017, kan jeg godt huske indtryk af biler i lang tid. Og Range Rover Sport PHEV har en stærk 3-liters rækkesekser og et kæmpe batteri, hvor Velar PHEV har den vrisne 2-liters med fire cylindre og et, skal vi sige, almindeligt batteri.
Velar fungerer med fire cylindre, men motoren er næsten for rå til det smukke ydre, og hvor ville det klæde den med afslappetheden fra de seks cylindre. Da der heller ikke er noget fint ved en elektrisk rækkevidde på 30 kilometer – og storebror gør det meget bedre – trykker alderen i Velar mest af alt indefra.
Range Rover har fået samme flip som BMW, Mercedes, VW og endnu andre mærker, som udrydder knapper og ting man kan trykke på for minimalismens skyld. Eller er det for besparelsens skyld? Volkswagen trækker i land og er ved at vende minimalisme-skibet, men i Velar er det tydeligt, at Range Rover ikke er nået dertil.
Der er ingen knapper tilbage til klimaanlæg, køreindstillinger, sædevarme, køreindstillinger. Det er utroligt, der er en rigtig startknap. Range Rover var med til at introducere os for de dobbelt-virkende drejeknapper med indbygget display, som klarede både klimatemperatur og sædevarme/-køling. De var geniale, og de var en æstetisk gevinst for indretningen. Væk er de, og nu er der store og tomme flader i kedelig plast ved den kluntede gearvælger.
Velar, og her kan jeg kun tale for den testede SE Dynamic med mørkt interiør, giver mig kun en næsten-luksus-følelse. Læderet er for stift, materialerne rundt om ikke spændende. Infotainmentsystemet, som nu skal bruges til virkelig mange manøvrer, virker mere intuitivt og hurtigt, end jeg havde forventet.
Jeg opdager, som jeg måske godt vidste, at Velar slet ikke er en rummelig bil. Det er bagsædet, der er for nærigt med pladsen frem til forsæderne, og Velar er for stor til, at der er en undskyldning. Det giver lidt stof til eftertanke, for prismæssigt er Velar PHEV mere BMW X5 end X3, men pladsmæssigt er bagsædet klart mere i X3-kategorien.
Skønhed kan dække over fejl og mangler, men sådan bør skønhed ikke bruges. Der skal være substans, selv når der er skønhed.
Jeg synes ikke, at Range Rover Sport er så elegant og smuk som Velar. Velar er meget lavere, og den glider gennem landskabet som en skulptur. Sport’en er mere brugskunst, selv om den har noget af den samme skønhed.
LÆS OGSÅ | Test: Den nye Range Rover er opulent luksus
Med en prisforskel, der er beskeden, når vi alligevel har passeret den første million, så står Range Rover Sport PHEV som en stærkere model end Velar, og den er en større nydelse og oplevelse at køre. I kabinen giver viser den også et højere niveau af luksus. Det er skønhed, der kommer indefra, og jeg vil hellere have den bedste af to biler, end jeg vil have den smukkeste. Er det også en del af at blive ældre?
SPECIFIKATIONER
Range Rover Velar P404e SE Dynamic
Motor: R4, 1.997 cm3 + el
Ydelse: 404 hk/640 Nm
0-100 km/t: 5,4 sekunder
Tophastighed: 209 km/t
Forbrug: 62,5 km/l
CO2-udledning: 38 gram/km
Batteristørrelse: 19,2 kWh
Elektrisk rækkevidde: 64 kilometer
Mål (L/B/H): 480/195/168 cm
Køreklar vægt: 2.280 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 625-1.693 liter
Pris: 1.254.900 kr. (Velar fås fra 1.139.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.