Test og anmeldelser

TEST: Elektrificeret komfort i DS 7 Crossback E-Tense

Af i Test og anmeldelser
Opladning har fundet vej til det franske luksusmærke DS. Vi kører den første tur i DS 7 Crossback E-Tense, som med hjælp fra både benzin og strøm yder 300 hk

Af: Morten Bek / d. 3. maj 2020

De bilproducenter som fra 2021 ikke tilfredsstiller EU og får modelprogrammets gennemsnitlige CO2-udledning ned under 95 gram for hver enkelt kilometer, bliver straffet dyrt. Samtidig bliver det et imageboost, for de bilproducenter som kommer i mål. Biler står nemlig for cirka 12 % af al CO2-udledning i Europa, og der er ingen grund til at lade det forblive på det niveau, når der kan gøres noget ved det.

SE OGSÅ | Video: Én god og én irriterende familie-crossover

Midlet er elektrificering; fra mildhybrid til fuldelektrisk, fra let sænket CO2-udledning til lokalt emissionsfri. I år ser vi elektrificerede bilnyheder på stribe; Spurten for at få CO2-udledningen ned er skudt i gang, og franske DS følger strømmen og er klar med den fuldelektriske DS 3 Crossback E-Tense og den del-elektriske plug-in-hybrid DS 7 Crossback E-Tense. Det er 7’eren vi her tester. En SUV udstyret med 1,6-liters turbobenzinmotor og to elmotorer.

Specifikationer

DS 7 Crossback E-Tense

Motor: R4 benzin, 1.596 ccm + el

Ydelse: 300 hk / 520 Nm

0-100 km/t: 5,9 sek.

Tophastighed: 240 km/t

Forbrug: 76,9 km/l

Startpris: 600.000 kr.

DS 7 Crossback E-Tense er klar til en opladning med type 2-kabel, og den giver i omegnen af 60 kilometers kørsel på strøm på en opladning (DS’ egne tal svinger mellem 58-62 km, alt efter hvor man kigger). I kraft af de to elektriske motorer kan den køre med firehjulstræk, men det giver ikke anledning til at vove sig ud i terræn; DS 7 Crossback er en luksus-SUV, som bedst holdes på asfalten.

Hvordan går det for DS i Danmark?

Forudsigelserne gik i den skeptiske retning (i den grad også hos undertegnede) da DS-mærket blev relanceret med DS 7 Crossback som første selvstændige model uden Citroën-gener. Introduktionen af dyre biler fra et mærke, som skulle starte fra bunden, kunne ende med at være en fuser.

DS Automobiles og den danske importør, Interdan, har knust de skeptiske toner og bevist, at der faktisk er noget at hente hos konservative danske bilkøbere og firmabilister, som meget gerne vil have luksus, men ikke altid bare vil have Audi og Volvo. 2019 var det første fulde år med DS 7 Crossback på markedet i Danmark, og salget endte på 574 styk. Når vi så fortæller, at Audi i 2019 solgte 366 styk Q5’ere, giver det virkelig mening at kalde DS-relanceringen en succes.

LÆS OGSÅ | Ny GLB fra Mercedes Benz er en vigtig vinder

Den kompakte og mere særprægede mini-SUV DS 3 Crossback blev introduceret i sommeren 2019, og selv om den har en startpris langt, langt under storebror DS 7 Crossback, er den ikke kommet nær så godt fra start. Det kan den fuldelektriske udgave dog lave om på, når den kommer senere i år.

Er den kraftigt motoriseret?

Af de to drivlinjer, som den franske PSA-gruppe introducerer til sine plug-in-hybrider, bruger DS den kraftige. Hvor den “svage” med 225 hk har benzinmotor, en enkelt elektrisk motor og forhjulstræk, et setup som blandt andet fås i Peugeot 3008, har versionen i DS 7 Crossback E-Tense samme benzinmotor, men to elmotorer i stedet for en, firehjulstræk skabt ved hjælp af el og en samlet ydelse på 300 hk.

0-100 km/t på 5,9 sekunder er respektabelt, og der er da også et langt større kraftoverskud end i eksempelvis den nye Ford Kuga PHEV med 225 hk. Turbomotoren på 1,6 liter er godt isoleret i motorrummet, og den melder sig kun med lidt brummen, når man giver fuld gas. Overgangen mellem elmotorerne og benzinmotoren kan kun beskrives som elegant og flydende. Benzinmotoren startes sagte og uden de mindste vibrationer. Det er langt fra normalt i en plug-in-hybrid.

SE OGSÅ | Video: Ford Kuga PHEV er et vildt godt køb

En opladning af batteriet, som har en kapacitet på 13,2 kWh, er i princippet nok til omkring 60 kilometer på strøm. Da vi ikke har haft lejlighed til selv at lade bilen op, kan vi ikke sige, om det er realistisk. Vi kan sige, at vi tog afsted med 38 km strøm til rådighed, og vi valgte at gemme 10 af dem til bykørsel. Der er forskellige køreprogrammer til rådighed (blandt andet Komfort, 4WD og Electric), men det mest oplagte er at lade systemet styre løjerne i Hybrid-indstillingen.

Hvordan kører den semi-elektriske DS7 Crossback?

DS’ SUV bekender kulør fra første øjeblik bag rattet. Køredynamik har ikke hjemme i denne luksus-SUV. Om man så forsøger sig med Sport-køreindstillingen, hvor affjedring, styretøj og drivlinje strammes op til angreb. I forhold til sin platforms-søster Peugeot 3008 er DS’eren en ægte flyder, som skal guides mere nænsomt gennem kurverne.

Affjedringskomforten er et kapitel for sig. DS 7 Crossback E-Tense har den elektronisk styrede undervogn med DS Active Scan som standard. Et kamerasystem aflæser vejen et stykke foran bilen, så den er klar til at indstille støddæmperne til det underlag, der er på vej. Det føles lidt som magi, og det meste af tiden er det en succes, men en blødt affjedret bil kan selv med et aktivt kamerasystem blive overrumplet af hårde og store ujævnheder. Og så føles det i nogen grad som om, den er ved at miste balancen, selv om det er helt uskadeligt.

LÆS OGSÅ | Hvilke bilejere klapper når flyet lander?

Elektrificeringen af DS 7 Crossback passer som fod i hose til bilen. I den almindelige udgave nyder man allerede komfort, ro og luksus, og det bliver understreget af den stærke, støjsvage drivlinje. Mest af alt når man kører på ren el.

Hvilke konkurrenter har har DS7 Crossback E-Tense?

DS har bevist, at de kan sælge dyre biler til danskerne.  Ligesom de kan få firmabilisterne til at springe på den franske vogn i stedet for en tysk premiumbil. Derfor skal den sammenlignes med plug-in-udgaver af Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLC. De bruger også turbomotorer og har lignende rækkevidde, men de går fra at være noget dyrere til meget dyrere.

LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler

Q5 50 TFSI e starter ved 685.000 kr., mens X3 30e er dyrere endnu med 730.000 kr. Mercedes-Benz GLC 300 e står til 765.000 kr. DS 7 Crossback E-Tense i den meget veludstyrede “basisudgave” Prestige koster 600.000 kr.

Firmabilister vil se, at DS for alvor trækker fra, når det kommer til beskatningsgrundlaget. DS 7 Crossback E-Tense fås fra 450.000 kr. Audi Q5 50 TFSI e kommer med et beskatningsgrundlag på 643.000 kr. Mercedes-Benz gør det bedre med GLC’en, men med 590.000 kr. er der stadig milevid forskel.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.