Ford Fiesta har fået et nyt fjæs, der skal holde den 2022-frisk i et marked domineret af spritnye og populære kompakte crossovers. Lykkedes det?
Tekst & foto: Simon Hallenslev
Gode, gamle Ford Fiesta. Præsenteret første gang i 1976 og i alt lanceret i syv generationer, hvor særligt de seneste to har vist sig vigtige for Ford i Europa. I 2009 var Fiesta blandt de bedst sælgende modeller i Danmark, ligesom den stod for helt op til 12 procent af Fords europæiske salg.
Meget er sket siden 2009. Eller rettere: Crossovers er sket. Herhjemme var det Ford Kuga, der solgte bedst af alle modeller sidste år, ligesom Fords bedst sælgende model i Europa blev Puma, der er er et højbenet alternativ til Fiesta.
Hvor efterlader det Ford Fiesta? Den står i dag i sin syvende generation, der blev lanceret i 2017, men som netop har fået et friskt 2022-facelift. Er det nok til at holde den relevant i et marked af spritnye og über-populære crossovers?

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Hybrid
Motor: R3, 999 cm, benzin Ydelse: 125 hk / 220 Nm 0-100 km/t: 9,4 sek. Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 20 km/lVægt: 1.136 kgMål (L/B/H): 404/173/149 cmBagagerumsvolumen: 292 literStartpris: 213.350 kr.
Lidt af det nye
Ford Fiesta har fået et nyt, friskt fjæs. Et fjæs, der vil blive brugt på tværs af Fords fremtidige og faceliftede modeller. Den næste i rækken til at få denne 2022-opdateringen er Ford Focus, der netop har ramt det danske marked.
På Fiesta betyder opdateringen en større og mere kantet kølergrill, der nu huser Ford-logoet, som tidligere har været placeret over grillen. Selve kølergrillen er ligeledes rykket højere op på forenden, hvilket gør bilens kileform mere udtalt.
Forenden er prydet med nye forlygter, der nu er indrammet af LED-bånd som standard, og som giver et moderne udtryk. Forkofangeren har også fået et nyt design, hvilket altså understreger, at det er fjæset, der er frisket op.
Opdateringen af bilens side samt bagende er omvendt forsvindende lille, og faktisk er det kun baglygterne, der har fået en mørkere toning.
Opdateringen i kabinen er begrænset til det digitale. Infotainmentskærmen på 8-tommer i midten af kabinen er opdateret blandt andet med Fords SYNC3-system, ligesom 12,3-tommer digital instrumentering nu er tilgængelig som tilkøb til ST-Line til 6.330 kr. eller som del af den største udstyrsvariant ST-X.






Slut med kendte udstyrsvarianter
Du læste rigtigt. Den største udstyrsvariant hedder nu ST-X, hvilket samtidigt betyder, at det er slut med den velkendte Vignale-variant i Fiesta, som normalt markerer toppen af Ford-kransekagen. Og det er ikke den eneste variant, der sløjfes herhjemme.
I Danmark er det nemlig også slut med frilufts-varianten Active, der tidligere har udsendt pseudo-offroad-vibes med en 18 mm højere undervogn, sorte skærmkanter, tagbøjler og en mere grovkornet kølergrill. Det er intet stort tab, da en højere undervogn som bekendt er en kæp i hjulet på køreegenskaberne.
Heldigvis er budget-GTI’en ST-Line stadig i folden, og den skiller sig ud med en anden og mere sportslig forkofanger samt en anden kølergrill med højere glans i et såkaldt honeycomb-mønster.


De tilgængelige udstyrsvarianter af den faceliftede Ford Fiesta lyder derfor således:
Indgangsvarianten Connected starter i 184.900 kr. og kommer som den eneste variant med en 1,1-liters TI-VCT-motor med 75 hk og 5-trins manuel gearkasse. Med EcoBoost-motoren på 1 liter med 100 hk og 6-trins manuel gearkasse starter Titanium i 205.330 kr.
Samme EcoBoost-motor fås også med 48V mild hybrid, der giver en ydelse på 125 hk som i testbilen. Den fås i varianterne Titanium og ST-Line til henholdsvis 213.350 kr. og 218.350 kr. En 7-trins automatgearkasse til disse varianter fås til en merpris á 25.000 kr.
Stadig ST
Bare rolig. Der kommer også en opdateret Ford Fiesta ST med de samme udvendige ændringer som nævnt ovenfor foruden en mere sportslig forkofanger og voluminøse sportssæder.
Den er udstyret med en 1,5-liters EcoBoost motor med 200 hk og 320 Nm, hvilket er 30 Nm mere end forgængeren. Den er koblet op til en 6-trins manuel gearkasse, og kommer til at starte i 319.919 kr. Jeg beder til de højere magter (Fords PR-afdeling) om at få lov at prøve den, når den lander.








Fortsat fedt
Hvis der er noget, som Fiesta har kunne holde i hævd i en horde af uinspirerende minibiler og klodsede, højbenede crossovers, så er det friske køreegenskaber. Det er der ikke lavet om på i forbindelse med 2022-opdateringen, og Gud ske tak og lov for det!
Styretøjet er kvikt og præcist, hvilket spiller godt sammen med en kontant undervogn, der lever op i kontakt med kringlede sving uden at forpurre hverdagskomforten. Det er derudover de små detaljer som en resolut bremsepedal og et godt gearskifte, der lokker et lille smil frem på mine læber, selvom jeg sidder i en budgetvenlig minibil.
Ved afhentning af den lille Fiesta, havde jeg netop afleveret Ford Mustang Mach-e GT, og på trods af en eksorbitant forskel i såvel pris som kræfter, kunne den simple budgetbil altså stadigvæk give mig et lille smil.
Og apropos kræfter, så har jeg også kun rosende gloser til overs for den lille EcoBoost-motor. Hurtig er den ikke som sådan, men den tager omdrejninger i stiv arm og lyder aldrig som en astmaramt støvsuger, hvilket ellers kan kendetegne de 3-cylindrede minibilsmotorer.
Det milde hybridsystem gør ikke meget væsen af sig, men gør heller ingen fortræd. Et lille boost ved igangsætning er, hvad det kan blive til.

Fortsat knapt så fedt
Jeg ville ønske, at Ford havde lagt lidt mere i opdateringen af kabinen. Fiesta-kabinen føles nemlig stadigvæk uddateret og er stadigvæk sat sammen af store mængder plastik af tvivlsom kvalitet. Det er hårdt, skrattet og sjældent lækkert at røre ved.
Selvom der er nyt system til den 8-tommer store infotainmentskærm, er den stadig placeret i instrumentbordet, så det ligner, den er eftermonteret. Systemet er blevet bedre og mere medgørligt, men som helhed må skærm og system stadig se sig slået end det, som den nye VW Polo eksempelvis kører med.
Fiesta før en crossover
Helvede fryser til is to gange, før jeg vælger en Ford Puma over en Ford Fiesta. Særligt taget i betragtning at Puma starter 70.000 kr. dyrere end Fiesta. Det er skræmmende, at jeg med den holdning er jeg uenig med størstedelen af Fords europæiske kunder, der i 2021 valgte omvendt.
Sandheden er, at jeg nok ville vælge Ford Fiesta før enhver kompakt crossover uanset om der var et 2022-facelift i spil eller ej. Og den konklusion fortæller dig ikke så meget. Derfor vil jeg i stedet fokusere på, at faceliftet holder Fiesta frisk.
Det opfriskede fjæs er et plus til en i forvejen velkørende minibil, der har køreegenskaber, som ingen kompakt crossover kan hamle op med – og kun få andre minibiler i øvrigt. Vægtes udseende, sjov og ballade lidt højere end plastkvalitet, er Ford Fiesta i den grad stadig relevant.