Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Nissan har gjort sit for at følge markedet og de mange prisjusteringer. Derfor er den familievenlige Ariya blevet billigere, og billigere, og billigere. Så billig, at den i indgangsvarianten i dag kan gafles fra 279.900 kr. Det er med det mindre 63 kWh batteri, som man ifølge min kollega Morten Bek godt kan nøjes med.
I den helt anden ende af spektret har Nissan dog også sager. For mens Ariya bare er blevet billigere fra bunden, findes der stadig varianter i toppen, der koster knaster. Nissan Ariya Evolve+ med større batteri, flere kræfter og alt i udstyr koster 516.738 kr. Det er 236.838 kr. mere end den billigste Ariya.
Jeg kører flagskibsvarianten af Nissan Ariya for at se, hvad man får for pengene og om der er mening med merprisen.
Nissan Ariya er fra udgangspunktet udstyret med en nydelig kabine. Panelerne i imiteret træ har lysende knapper indfræset, som både fungerer upåklageligt men også giver kant til kabinen. Her er en elektrisk skuffe ved siden af det ordinære handskerum, godt med opbevaringsplads og rigeligt med bløde materialer.
Alligevel er det lykkes Nissan med at højne den allerede nydelige kabine. I flagskibsvarianten Evolve+ får man nemlig ægte nappalæder og alcantara så langt øjet rækker. Disse blåtonede materialer er ikke kun lækre at se på men i særdeleshed også at røre ved, og de løfter kabinen til et decideret dekadent niveau.
Sommeren viser sig fra en sjælden lun side i den uge, jeg tester Ariya, hvorfor jeg også gør flittigt brug af ventilationen, der er installeret i begge forsæder. Førerpositionen er uændret og rar men hurtigere at finde med memory i de forreste stole samt eljusterbar ratstamme. Selv midterkonsollen er eljusterbar i dette udstyrsniveau.
Når mørket falder på opdager man den udvidede ambientebelysning og med sit yndlingsnummer på det velspillende Bose-lydanlæg er det svært ikke at nyde turen. Et stort panoramaglastag sikrer, at man får det sidste af sommeraftenen ind i kabinen.
Udstyrslisten tæller også et digitalt bakspejl, som er et koncept, jeg aldrig er blevet dus med. Det virker dog godt, hvis bagagerummet er fyldt sådan op, at der ikke er udsyn af bagruden. Digital er også nøglen, som kan sættes op på sin smartphone, og som giver sømløs håndfri betjening af bilen.
I indgangsvarianten Engage med det mindre 63 kWh batteri får man 214 hk med træk på bagakslen, hvilket er nok til at få Ariya fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder. Rykker man op til batteriet på 87 kWh får man 238 hk, mens man med firehjulstrækket e-4ORCE får 301 hk. Ingen af disse varianter kan betegnes som sløve, og til husbehov er der rigeligt med kræfter.
Alligevel klæder det Nissan Ariya med endnu flere kræfter. Kun i flagskibsvarianten Evolve+ opleves elmotorernes fulde potentiale, hvor de er skruet op til at yde 388 hk og 600 Nm. Her går Ariya fra at være ‘kvik nok’ til at være hurtig med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,1 sekunder.
Er det nødvendigt? Nej, og de ekstra kræfter tager lidt af rækkevidden, så den akkurat dykker under 500 km. Alligevel klæder de ekstra kræfter Nissan Ariya, og måske i særdeleshed når den står med den dekadente kabine, som udstyrsniveauet også har med sig. De ekstra kræfter bidrager til følelsen af kompromisløshed, som nappa-kabinen også smager af.
Nissan Ariya har altid været den støjsvage i sin klasse, hvilket korresponderer godt med dekadencen og kompromisløsheden. Kun de store 20” fælge, der følger med udstyrsniveauet, kaster lidt vejstøj af sig. Det er dog ikke værre end, at man suser komfortabelt og tyst afsted selv ved motorvejshastigheder, hvor der nu også er kraftoverskud nok til en rask mellemacceleration.
Store hjul og potente elmotorer løser ikke Ariyas udfordring med små og skarpe ujævnheder. Særligt ujævne landeveje får Ariya til at smådanse konstant, og hvis man venter på, at den falder til ro, kommer man til at vente længe. Kun Vejdirektoratets glatte vidundere er godt nok til Nissan.
Nissan Ariya Evolve+ er det lækreste og mest kraftfulde, som Nissan kan bedrive i øjeblikket. Kun den bastante firehjulstrækker Nissan X-Trail kan være med på lækkerheden, men bliver med benzinmotor også noget dyrere med høje afgifter. I top-spec tipper X-Trail over 600.000 kr.
Det er dyrt, men jo i realiteten ikke voldsomt meget dyrere end de 516.738 kr., som Nissan Ariya Evolve+ koster. Med en pris, der er 236.838 kr. højere end den billigste Ariya, kan man roligt tale om en markant merpris. Også for markant, hvis du spørger mig. De sammenlignelige topudstyrsvarianter af konkurrenterne Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq og VW ID.4 kan købes for næsten 100.000 kr. mindre.
Skal man spare, kan man starte med at skrue ydelsen ned til 301 hk med Nissan Ariya Evolve med e-4ORCE firehjulstræk, samt fjerne nappalæderet og de 20” fælge. Denne starter i 458.948 kr. og er prismæssigt tættere på de førnævnte Performance-, RS- og GTX-udgaver af konkurrenterne. For 417.900 kr. får man Ariya e-4ORCE Advance, hvor firehjulstrækket beholdes, mens lir som adaptive forlygter, panoramaglastag og ventilerede forsæder fjernes fra udstyrslisten.
Fjerner man også firehjulstrækket, ender man med 238 hk på bagakslen i den stadigt veludstyrede Evolve, der med disse besparelser koster fra langt mere spiselige 398.900 kr. Det er nok her, man finder the sweet spot, hvis man stadig er på udkig efter en lækker Ariya. Og 238 hk er rigeligt.
Hvis penge er underordnet, og det er en Ariya, man har forelsket sig i, er Evolve+, som nævnt, det lækreste og mest kraftfulde man kan købe hos Nissan. Meningen i merprisen er dog svær at få øje på, når man ser, hvor meget man alligevel får med i de mindre udstyrsniveauer.
Motor: To elmotorer (for og bag)
Ydelse: 388 hk / 600 Nm
0-100 km/t: 5,1 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 20,4 kWh/100 km
Rækkevidde: 498 kilometer
Batterikapacitet: 87 kWh
Ladekapacitet: 130 kW (22 kW AC)
Mål (L/B/H): 459/185/166 cm
Køreklar vægt: 2.293 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 415 liter
Pris: 516.378 kr. (Ariya fås fra 279.900 kr.)
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.