Den nye Honda Civic Type R er pt den hurtigste forhjulstrækker på Nürburgrings nordsløjfe. Med tiden 7:50:63 er den hurtigere end en Ferrari F430. Den er også næsten fire sekunder hurtigere end den næsthurtigste forhjulstrækker nemlig Renault Megane RS 275 Trophy-R, der i modsætning til Honda Civic Type R mødte op med semislicks og kulfiberstole.
Normalt praler Honda ikke af noget. Men med Type R er det anderledes. Type R skal være den bedste forhjulstrukne super-GTI nogensinde. Man kan da også lynhurtigt krydse et par milepæle af:
På alle måder er Honda Civic Type R imponerende. Den er imponerende hård. Den er imponerende hurtig. Og den er imponerende larmende.
Den besidder langt fra elegancen fra Honda NSX eller den maniske vrælen fra tidligere tiders Type R-modeller. Men den er hurtig som ind i helv… Hvor den gamle skirgende Civic Type R ydede 201 hk ved 7.800 o/min yder denne 310 hk ved 6.500 o/min, og dens 400 Nm ved 2.500 ved o/min omregnes til 190 hk. 190 hk ved 2.500 o/min kan mærkes og derfor kommer du aldrig til at mangle kræfter. Til at tøjle den er der et nyt forhjulsophæng a la Fords revoknuckle, der eliminerer torque steer – altså momentstyr hvor bilen trækker skævt. Desuden er her et tandhjulsspær (Helical) der sørger for at kræfterne kommer i asfalten og gearskiftet kræver kun en bevægelse på 40 mm mellem gearene – her slår ingen Honda.
På vejen er Civic Type R næsten for kompromisløs. For hård. For larmende. Men på banen går tingene op i en højere enhed. Et tryk på +R-knappen strammer støddæmperne op, skærper speeder- og styreresponsen, ændrer instrumenternes lys til rød og slækker på ESP-systemet (VSA). Dermed forvandles Type R til et skarpslebent ninjasværd, og du glemmer alt om, at du sidder i en ombygget familiebil med en usexet compoundbagaksel.
Forenden bider hårdt, motoren trækker brutalt og bagenden lystrer det mindste speedervink. Det er næsten for nemt, men det er også meget underholdende. Der er to ting der kunne være bedre og det ene er lyden, der er lidt monoton fra 4.500 til 7.000 o/min og det andet er et lidt mere involverende styretøj. Bremserne er fra Brembo og foran er skiverne 350 mm og har firestemplede calipre – de er bygget til at køre hele dagen på en racerbane uden at miste kraften. Dog bliver bilen lidt ustabil ved maksimal-nedbremsninger fra over 150 km/t.
Hvis du normalt er til Golf GTI eller Golf R, så er Honda Civic Type R nok for meget. Den er ikke nogen allrounder selvom den er spækket med komfortudstyr. Den er for entusiasten, der vil kunne mærke hver sten på vejen og nyder at man kan høre wastegatens hvæsen, blowoff-ventilens pusten og udstødningens brummen.
Honda afviser at der kommer en VTI igen, så Civic Type R er i den grad en kransekagefigur – næstkraftigste variant bliver en 160 hk diesel, og lige nu er den næsthurtigste en 1,8 benzin med 140 hk.
Konkurrenterne er især Renault Megane RS og Seat Leon Cupra, men ser man mod de firehjulstrukne i samme segment så er der også VW Golf R og snart Ford Focus RS, der vil have klare fordele så snart vejen er det mindste fedtet.
Hvilken der er bedst eller sjovest kræver en direkte sammenligning, men ingen tvivl om at Honda har begået en værdig Type R – selvom vi savner den skrigende sugemotor en lille smule.
Positivt
Brutalt træk fra motoren
Fremragende på bane af en standardbil
Masser af greb i forenden
Endelig en Type R med fem døre
Negativt
Lidt for hård og larmende til hverdagsbrug
Styretøj savner lidt mere feel
Den fede spoiler med lys fra konceptbilen er droppet
I videoen herunder kan du tage en tur rundt på Slovakia Ring med vores journalist og en professionel chauffør:
Billeder
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den faceliftede BMW 1-serie står lige nu for et af de bedste tilbud på privatleasing. Versionen 120 med 170 hestekræfter fås på 12 måneder kontrakt til 3.495 kr. om måneden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.