maj 8, 2022

Duel: Kan den nye Skoda Fabia hamle op med VW Polo?

Skoda Fabia og VW Polo deler platform, motor og gearkasse foruden en masse andet teknik, så hvor forskellige kan de egentlig være? Og kan den nye Skoda Fabia hamle op med VW Polo?

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Jeg har før erklæret den nye VW Polo som vinder af en dueltest. Det var mod Toyota Yaris foran et vindblæst Brøndby Stadion tilbage i november. Her hev tyskeren i lilla lakering en overlegen sejr hjem ved at brillere i ting som praktik, komfort og kabinekvalitet.

Igen stiller den lilla VW Polo til dueltest under Bilbasens faner – og denne gang er modduellanten fra egne rækker. Den nye Skoda Fabia kører på samme platform og med samme drivlinje som VW Polo men er både billigere samt tilført en ordentlig spandfuld smarte Skoda-løsninger, som danskerne er så glade for.

Er det nok til, at Fabia falder sin fætter Polo i ryggen? Og hvor forskellige kan de egentlig være, når de deler så meget, som de gør? Det forsøger jeg at svare på, når jeg sætter Skoda Fabia mod VW Polo lige her.


Skoda Fabia 1,0 TSI DSG Ambition

Motor: R3, 999 cm3
Ydelse: 110 hk/200 Nm 
0-100 km/t: 9,9 sekunder
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug: 17,9 km/l
Mål (L/B/H): 411/178/146 cm
Bagagerumsvolumen: 
380 liter
Pris: 226.995 kr. (Fabia fås fra 159.995 kr.)


VW Polo 1,0 TSI DSG Style

Motor: R3, 999 cm3
Ydelse: 110 hk / 200 Nm 
0-100 km/t: 10,4 sekunder
Tophastighed: 195 km/t
Forbrug: 17,9 km/l
Mål (L/B/H): 407/175/143 cm
Bagagerumsvolumen: 
351 liter
Pris: 264.995 kr. (Polo fås fra 219.995 kr.)


Hvor meget billigere?

Nu fik jeg i en snæver vending beskrevet, at Fabia er billigere end Polo – men hvor meget? Skoda Fabia starter i 159.995 kr. med den mindste 1-liters motor med 65 hk og manuelt gear. Fabia stiller til duel i den mest danskervenlige variant Ambition med 110 hk og 7-trins DSG-gearkasse til 226.995 kr.

VW Polo starter i 219.995 kr. med en større basismotor end Fabia med 95 hk, mens den 5-trins manuelle gearkasse er den samme. Polo stiller til duel i varianten Style, der starter i 264.995 kr. med samme 110 hk motor og 7-trins DSG-gearkasse som Fabia Ambition.

VW Polo Style og Skoda Fabia Ambition er, trods en prisforskel på 38.000 kr., monteret med omtrent den samme mængde standardudstyr. Polo har LED Matrix-forlygter og adaptiv fartpilot inkluderet i prisen, mens Fabia har 2-zonet klimaanlæg. På den måde lyder 38.000 kr. som mange penge, hvis det hovedsageligt er for et logo på snuden.

LÆS OGSÅ | Duel: Toyota Yaris vs. VW Polo – hvilken mestrer minibilskunsten bedst?

For god ordens skyld skal jeg nævne, at de manglende, elektriske bagruder på Skoda Fabia ikke er et udstyrsspørgsmål. Den hyppigt omtalte chipmangel i bilindustrien gør, at testbilen midlertidigt er udstyret med et godt gammeldaws håndsving, indtil der er chips nok til, at den kan eftermonteres med elruder.

Tæt relateret på godt og ondt

Som produkt af samme koncern er der naturligvis en masse, der er ens i de to duellanter. De deles eksempelvis om en 3-cylindret TSI-motor med 110 hk og 200 Nm, og det skal man være glad for. Den er nemlig en ret herlig motor, der passer som fod i hose til minibilerne.

Det er en stærk motor, der giver de kompakte duellanter overskud nok til overhalinger uden sved på overlæben. Selvom momentet ikke er stort, og kræfterne skal hentes ved høje omdrejninger, fremstår motoren aldrig astmatisk eller presset. Den trækker rent uden at lyde som en støvsuger på steroider.

I testbilerne er TSI-motoren desværre koblet klodset op på DSG-gearkassen. Igangsætning er en staccato affære nærmest uden undtagelse, og med Start-Stop-systemet aktiveret, er det helt ad Pommern til. Det er som om, at gearkassen i første gear glemmer, at motoren ikke er momentstærk, og derefter kompenserer med et kraftspring i andet gear.

SE OGSÅ | Video: Minibiler er en god investering

På motorvejen er det trods alt rart ikke at skulle tænke på nedgearing ved mellemaccelerationer, ligesom det syvende trin holder omdrejningerne lave og tyste. Alligevel virker det fristende at spare 20.000 kr. ved at den manuelle gearkasse med seks trin, når DSG-opkoblingen er så skør, som den er.

Koncernhierarki

Det har tidligere undret mig, at VW har ladet Skoda stikke af på kabinekvaliteten. Det var min oplevelse, at den tjekkiske kvalitet af materialer var højere end den tyske, da jeg satte Skoda Octavia mod VW Golf 8 og ligeledes med Skoda Enyaq mod VW ID.4

På papiret burde tyskerne sætte sig selv først i hierarkiet internt i koncernen – og det gør de, når de kommer til Polo og Fabia. Mens der ikke kan sættes en finger på selve byggekvaliteten i de to, er materialekvaliteten klart højere i Polo. De bløde plastmaterialer, der er gavmildt spredt i den tyske kabine, er ikke til at finde i den tjekkiske. 

Overraskende nok har Fabia også fået en andenrangs infotainmentskærm. Den er mere grynet og dårligere trykfølsom i Fabia, mens skærmen i Polo er skarp hele vejen rundt. Også systemet i Fabia har lidt 2015-vibes over sig, når man kigger på design og layout.

LÆS OGSÅ | Duel: Taigo og Yaris Cross er trendy crossovers – men er de pengene værd?

Heldigvis har tjekkiske Skoda dog fået lov til at undsige sig de rædsomme touchknapper, som VW bruger til klimaanlæg på tværs af modelprogrammet. Skoda er no-bullshit, som de plejer at være, hvilket betyder fysiske knapper.

Derudover vil jeg også argumentere for, at selve interiørdesignet er mere spændende at se på i Fabia, hvor Polo er meget kantet og konservativ.

Det tjekkiske es

Kabinen er ikke decideret ringe i Fabia – den er bare billigere. Og tjekkerne forsøger at gøre op for det med en god spandfuld af de smarte ‘Simply Clever’-løsninger, som Skoda efterhånden er notorisk kendt for.

Der er klips til parkeringskort og kvitteringer i forruden og midterkonsollen. Der er en lille, fastgjort elastik til en kuglepen i midterkonsollen. Kopholderen i Fabia har et mønster i bunden, der holder flasken fast, så man kan åbne den med én hånd. Der er en paraply i førerdøren og en isskraber i benzindækslet.

LÆS OGSÅ | Test: Friskt facelift til fortsat fin Ford Fiesta

Med 380 liter i bagagerummet er der ikke alene 29 liter mere opbevaringsplads i Fabia – bagagerummet er også smartere indrettet med surringskroge og elastikker. Der er også et indvendigt håndgreb til bagsmækken, så man kan lukke uden at skulle røre udvendigt på den beskidte bagklap. Det er småting, men det er dælme også smarte ting.

Apropos plads …

… så er det også som om, at pladsen i Fabia er en kende bedre udnyttet. Som minibiler tilbyder de begge rigtig fine pladsforhold med god plads til fire voksne mennesker. I forsæderne finder man sig fint til rette med god skulderplads til sidemanden.

LÆS OGSÅ | Test: Citroën C3 Aircross er beviset på, at anderledes ikke behøver at være godt

Bagsædet i Fabia føles en anelse mindre kompakt og mere luftigt end man oplever i Polo. De udvendige mål afslører også, at der er fundet et par ekstra cm i både længden, bredden og højden. Det mærkes på bagsædet, hvor der er lidt mere luft til såvel frisuren som knæskallerne.

Kører de ens?

Ja. I grove træk kører de meget ens med enkelte detaljer, der adskiller dem. Skoda Fabia kører på 15 tommer fælge mens VW Polo er opgraderet til 17 tommer fælge til en merpris på 9.595 kr. Det giver naturligvis en køredynamisk såvel som komfortmæssig forskel.

Valget af fælge passer dog til hver af duellanternes opsætning. Skoda Fabia virker en my blødere sat op i både undervogn og styretøj, mens VW Polo er mere stram og kontant. De er begge fint velkørende, dog uden helt at bide skeer med en konkurrent som Ford Fiesta.

LÆS OGSÅ | Duel: Alle vil have VW Tiguan, men Kia Sportage er bedst

På motorvej er der fælles fodslag i retningsstabilitet og støjisolering. For minibilsklassen er vejstøjen flot håndteret, mens VW Polo har lidt en sjov, susende lyd fra forruden, som jeg ikke helt kan placere. Det er dog intet, der gør en ør i hovedet.

Hvor stor er forskellen?

Taget i betragtning, at der er tale om to biler, der på papiret er helt ens med samme motor og drivlinje, så synes jeg, at Skoda Fabia og VW Polo har nogle tydelige forskelle i egenskaber og trumfkort.

Skoda Fabia trumfer med smarte løsninger og en anelse bedre praktik, mens VW Polo fremstår dyrere i materialevalg. De 38.000 kr., som Polo koster mere, køber altså ikke kun et VW-logo men også nogle bedre materialer.

Har man de 38.000 kr. som VW Polo koster mere end Skoda Fabia, er det tyskeren, jeg ville vælge. Alene fordi kabinen er mere lækker. Med besparelsen for øje og alle de gennemtænkte løsninger giver Fabia dog fætter Polo hård kamp til stregen, og jeg fortænker dig ikke i, at ville bruge de 38.000 kr. på noget andet.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS