Test og anmeldelser

TEST: Isuzu D-Max er til de hårdtarbejdende luksusdyr

Af i Test og anmeldelser
D-Max er en vigtig model for Isuzu i Danmark — den er nemlig deres eneste. Vi tester den grovkornede arbejdshest og ser, om den er en kærkommen kompagnon til det hårdarbejdende folk.

Af: Simon Hallenslev / d. 1. august 2021

Kan en bil give mindreværdskomplekser? Jep. Når jeg står ved siden af den store og grovkornede Isuzu D-Max, føler jeg mig malplaceret med mine Nivea-bløde akademikerhænder og Birkenstock-sandaler. Aldrig før har jeg følt en decideret mangel på hård hud, splinter og sikkerhedssko.

Selvom man utvivlsomt kan diskutere, hvorvidt jeg passer ind bag rattet af denne dieseldrevne arbejdshest, er det mit job at finde ud af, om Isuzu D-Max kan andet end at ligne en hårdhudet håndsrækning til en hårdtarbejdende “mandemand”.

Læs med når jeg sluger mine komplekser og tester den terrænduelige pickup, Isuzu D-Max.

Specifikationer

Isuzu D-Max
Crew Cab Van Exclusive

Motor: R4, 1.898 ccm

Ydelse: 163 hk / 360 Nm

0-100 km/t: 12,7 sek.

Tophastighed: 180 km/t

Forbrug: 10,9 km/l

Startpris: 279.900 kr. ekskl. moms

Når bilen er et værktøj

Det er ikke kun pjat, når jeg skriver, at Isuzu D-Max er en arbejdsbil med stort A, og derfor er lavet til et helt andet og hårdere arbejdende publikum end mig. Ved lanceringen af denne nye D-Max, beskrev Isuzu Danmark selv, at de primære kundegrupper er virksomheder i brancher, hvor bilen er et værktøj.

Derfor kan Isuzu D-Max tage det tunge læs. På ladet har den en lasteevne på et ton, ligesom den må trække op til 3.500 kg på krogen. Herudover har den elektrisk tilkobling af firehjulstræk, reduktionsgear og differentialespær på bagakslen, hvilket, sammen med frihøjden på 124 mm og vadedybden på 800 mm, gør den særdeles duelig og mobil i al slags terræn.

LÆS OGSÅ | TEST: Den korte Land Rover Defender taler til et langt smallere publikum end den lange

Isuzu gør meget ud af, at D-Max sælges som en skræddersyet løsning med alle de tilvalg, en virksomhed kunne have brug for. Isuzu kan derfor bistå i større ombygninger, hvis der er behov for det. Skal du have et tippelad, en kran, en saltspreder eller noget fjerde bag på, kan Isuzu ombygge D-Max til det, hvilket gør den nødvendigt alsidig som den eneste model i Isuzus modelprogram herhjemme.

Denne testbil er uden særombygning, men har alligevel fået en pæn håndfuld udstyr i Exclusive-niveau samt et par tilkøb. Derfor tager den sig ekstra grovkornet ud med sine sorte skærmforøgere, mørke 18-tommer fælge på terrændæk samt matchende sort trinbræt og hurtige stafferinger. Der er også tilkøbt en såkaldt ’sportsbar’ i sort, der fungerer som udbygning af karosseriet, samt et rullelåg til ladet.

Det sikre valg

Varebiler bliver let overset, når man taler sikkerhed og kollisionstests, hvilket er ironisk, når det er en type bil, folk opholder sig i mange timer ad gangen. Som resultat er særligt kassebiler de senere år blevet udskældt for deres ringe sikkerhed. Dét behøver man dog ikke være bekymret for i Isuzu D-Max.

Isuzu D-Max har sikkerhedssystemer, der er på niveau med moderne personbiler. Her er alt fra de hverdagsnyttige systemer som vejskilte genkendelse og adaptiv fartpilot, mens kollisionsadvarsel, aktiv nødbremse og blindvinkelassistent fungerer som de anonyme helte, der kun træder til, når det er nødvendigt.

LÆS OGSÅ | TEST: VW Multivan er en kasseformet drøm på hjul

De elektroniske systemer, de otte airbags og det tilsyneladende stærke chassis gør, at Isuzu D-Max scorede 5 stjerner i Euro NCAP sikkerhedstest i slutningen af sidste år. Det er med andre ord en sikker arbejdsstation, når man triller fra opgave til opgave.

Den adaptive fartpilot fungerer udmærket uden at være markedsledende. Det samme kan siges om vejbaneassistenten, som river lidt klodset i rattet, når man krydser linjerne. Alligevel er vejbaneassistenter set dårligere i dyrere personbiler. Kollisionsadvarslen har jeg kun ros til overs for, da den en enkelt gang redder mig fra en meget pludselig kødannelse i den danske sommertrafik.

Stilforvirring på den fede måde

Når man hopper op i kabinen, rammes man af en stilforvirring af de federe. Selvom man stadig kan ane stafferingerne på kølerhjelmen, bliver det rå erstattet med det luksuriøse i kabinen. Selv fra indgangsvarianten Premium, får man læderkabine med 2-zonet klimaanlæg, 8-vejs justerbare elektriske stole og 4-vejs justerbart rat.

Den 9-tommer store infotainmentskærm i instrumentbordet gør det, den skal, og er let at betjene. Den vinder ingen priser for sin opløsning, da den fremstår lidt mat, men er fint trykfølsom, og kommer med moderne glæder som Apple CarPlay og Android Auto.

LÆS OGSÅ | TEST: Seat Tarraco Hybrid er meget bil for pengene

Lydanlægget er velspillende og med surroundsound, hvilket passer godt til det DVD-system, der kommer med i Exclusive-udstyr. Jep, det kan godt være at det ikke er Tesla-smart med indbygget Netflix-app, men hvis du støver dine DVD’er af, er der underholdning til frokostpausen.

Der er opbevaringsrum her, der og alle vegne, ligesom der er intet færre end otte kopholdere, skulle dig og din kollega have både kaffe, vand og sodavand til de længere arbejdsture. Og ja, der er lidt hårdt plastik rundt omkring, hvilket jeg sandsynligvis havde kritiseret for at være billigt i en personbil. Men i D-Max virker det mere retfærdigt med hård plast, fordi kabinen skal kunne tåle arbejdstæsk.

Komfort og donuts på stranden

Jeg korsede mig og gav mine fine fornemmelser fuldt flor, da jeg ved afhentning af testbilen spottede de grove terrændæk. Jeg havde en testtur planlagt til det jyske med en forhåbning om at møde pløre og sandstrand, og frygtede at terrændækkene ville forpurre komforten totalt på den fire timer lange køretur.

Heldigvis for mine fine fornemmelser, og for de langturskørende, arbejdende typer, der køber Isuzu D-Max, er komforten nogenlunde opretholdt. Ved lave hastigheder bumler det lidt, både på grund af dækkene, men også undervognen, der uden læs på ladet danser lidt usikkert over ujævnheder. Når først man kommer op i lande- og motorvejshastighed, mærker man ikke til de grove dæk, ligesom undervognen også falder mere til ro.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: VW T1 Pick-up er en rød drøm på gule plader

Man sidder højt til vejrs og er gemt væk bag et par solide sidespejle, hvilket naturligt giver lidt vindstøj. Vejstøjen er bestemt til stede i kabinen men uden at kamme over. Her er det velspillende lydanlæg i øvrigt et stort plus i bogen. Med armen i karmen, yndlingsmusikken på anlægget og drikkevarebuffet fra de otte kopholdere blev min komfortfrygt gjort til skamme, og de godt 400 km blev tilbagelagt i retningsstabil og nydelig facon.

På destinationen fandt jeg lidt af det pløre, jeg var på udkig efter, men intet der reelt kunne give D-Max kamp til stregen. Jeg behøvede ikke reduktionsgearet, da firehjulstrækket og differentialespærret trak mig ud af hvert mudderhul, jeg mødte. Dette blev fejret med strandserverede donuts i sandet, som ej heller resulterede i, at jeg i mine ynkelige sandaler skulle ud og grave mig fri.

Ét stort øv

Det er drønærgerligt, at Isuzu ikke tilbyder større valgmulighed på motorfronten herhjemme, når nu de slår sig på at imødekomme kundernes mange, specifikke behov. I andre markeder udbydes D-Max med en 3-liters dieselmotor med 190 hk, mens vi må nøjes med denne 1,9-liters dieselmotor som eneste mulighed. En motor, der gør Isuzu D-Max til et undermotoriseret bekendtskab i ordets bogstavelige forstand.

Indpakket i alskens moderne teknologi og sikkerhedsudstyr, fremstår dieselmotoren håbløst gammeldags. Den er med al sandsynlighed både stærk og pålidelig, hvilket taler godt ind i Isuzus pæne 5-års garanti (op til 100.000 km). Det ændrer bare ikke på, at lydbilledet er unødvendigt groft og utiltalende, samt accelerationen sløv. Her savner man en velvoksen diesel-V6’er, der fås i VW Amarok.

SE OGSÅ | VIDEO: Den korte Land Rover Defender er en perfekt bybil til mudder

Den traditionelle 6-trins automatgearkasse er udmærket parret til dieselmotoren, selvom jeg godt kunne have brugt ét trin mere på langturen. Med 130 km/t på motorvejen trækker motoren 3.000 omdrejninger, hvilket er en konstant påmindelse om motorens grovkornede udtryk.

Om det er motorens udaterede opbygning eller de høje motorvejsomdrejninger, der gør, at D-Max ikke kører mere end godt 11 km/l ved jeg ikke. Men imponerende er det altså ikke. Og selvom Start-and-Stop-systemet er en god ting til små-svinende dieselbil, er det i D-Max fristende at slå fra, fordi igangsætningen herfra er noget klodset.

Hammer, skruetrækker og D-Max

Den malplacering, jeg beskrev i anmeldelsens begyndelse, forsvandt hurtigt bag rattet af Isuzu D-Max. Med sit luksuriøse interiør og mange moderne glæder gjorde den mig klar over, at hård hud, splinter og sikkerhedssko ikke er et ufravigeligt adgangskrav, selvom den udtrykker det med sin grovkornede fremtoning.

Forstå mig ret. Isuzu D-Max er ikke en bil til en vatarm som mig. Den er til de hårdtarbejdende, og den passer godt ned i ’værktøjskassen’ med hammeren og skruetrækkeren. Men den beviser også, at en arbejdsbil ingenlunde behøver være grovkornet fra inderst til yderst, og byder på velvalgte komfort-, sikkerheds- og underholdningselementer, der under normale omstændigheder er forbeholdt personbiler.

Prisen for en Isuzu Crew Cab Van med Premium-udstyr og manuelt gear er 279.900 kr. ekskl. moms og 338.125 kr. inkl. moms. Med Exclusive-udstyr og automatgear er prisen 299.900 kr. ekskl. moms og 363.125 kr. inkl. moms. Til de priser og med den flotte 5-års garanti er den et solidt og veludstyret stykke værktøj, der kan gøre arbejdslivet lidt sødere.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.