Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Morten Bek / d. 22. august 2020
Fornuftsbetonet drømmebil. Det lyder som en komplet modsigelse, for der er da ingen, som har en fornuftig bil som drømmebilen. Er der? Det er der. Og det er noget, som mange motorjournalister misforstår ved den bilkøbende skare af danskere. De går ikke allesammen og drømmer om en AMG 63 S – mange af dem drømmer, ganske enkelt, om den perfekte familiebil.
SE OGSÅ | Ny Toyota Yaris er verdens sureste bil
Man skal passe på med at kalde en bil perfekt, for der kan være en endnu bedre ny bil lige om hjørnet. Men jeg vil strække den så langt som at sige, at Skoda Octavia, siden den første kom til i 1996, har haft så mange plusser i bogen, at den næsten når perfektion på skalaen, når det kommer til dét at være en familiebil.
Motor: R4 diesel, 1.968 ccm
Ydelse: 150 hk / 360 Nm
0-100 km/t: 8,7 sek.
Tophastighed: 227 km/t
Forbrug: 21,7 km/l
Startpris: 289.000 kr.
(Basismodel fra 224.000 kr.)
Den er mere rummelig og praktisk end andre biler til samme pris og i samme klasse. Med langt mere plads en konkurrenterne i Golf-klassen, som er de biler, den er nemmest at sammenligne med. Barnevognen, de meget store indkøb og ferien er slet intet problem. Oveni er der den gode holdbarhed, evnen til at holde værdien, de sikre køreegenskaber, problemløs betjening, og, og, og…
LÆS OGSÅ | Ny Seat Leon er en formidabel spiller i Golf-klassen
Det er derfor en stor ting, når der kommer en ny Octavia. Er der pillet ved perfektionen? Med ærefrygt går jeg til opgaven med at teste denne uges bil – den nye Octavia hatchback med 2-liters dieselmotor og DSG-automatgear.
Nej, vel? Det mest spændende Skoda-designerne nogensinde har gjort for Octavia, før denne nye udgave kom, var at provokere med to-delte forlygter ved et facelift i 2017. Man kunne tro, man så en ældre Mercedes-Benz E-Klasse i bakspejlet, men det var altså bare en tjekkisk model pyntet til ballade, den ikke kunne levere.
SE OGSÅ | WHAT? Ny Seat Leon banker Audi og VW
Octavia, nu i sin kun fjerde generation siden dengang i 1996, har slanke og ubrudte forlygter, nu altid med LED-teknik, som fører ind til den mere dominerende grill. Det er pænt og i god stil, men det er de skarpe træk i panelerne, de formfuldendte baglygter og mere strømlinet design omkring den store bagklap, der gør, at Octavia smider det kedelige til fordel for det elegante. Skoda selv kalder den nye Octavia hatchback for coupé. Det kalder jeg den ikke.
LÆS OGSÅ | Golf 8 overbeviser, men er ikke perfekt
Flottere endnu er faktisk den nye stationcar, som Skoda holder fast i at kalde Combi. Den er landet samtidig med den nye cou… hatchback, og den vil sikkert ende med at være den klart mest solgte af de to Octavia-udgaver.
Octavia hatchback er en stor bil. Næsten 4,7 meter lang og næsten så lang som Audi A4 (41 cm længere end Golf hatchback), og den er udhulet, så at fire voksne får en behagelig tur. Også selvom de skal køre langt. Omkring forsæderne er der bedre plads end før, fordi midterkonsollen ikke fylder, og bagsædet byder på rigtig fin plads til benene. Slet ikke på niveau med storebror Superb, men der skal jo også være eksistensberettigelse for dén. Bagagerummet er enormt og større end i mange stationcars: 600 liter. Med bagsæderne fældet ned bliver det til 1.555 liter.
LÆS OGSÅ | Irritations-bingo: Hvilke typer bilister kan du (heller) ikke lide?
Praktiske detaljer som paraplyholder i begge fordøre (med drænkanal til når paraplyen er våd), p-billetholder i forruden, store kroge til poser og tasker i bagagerummet og meget andet er en Skoda-stolthed. For bagsædepassagererne er der nu en “smartphone-pung” i bagsiden af forsæderne, og i den testede Style-udgave har bagsædet friskluftsdyser og egen justering af temperaturen.
Skoda kunne ikke undgå den nye trend i VW-koncernen med minimalistisk indretning, hvor der bare er færre knapper til flere funktioner. Adgang til klimaanlægget, assistentsystemer og meget mere sidder nu i infotainmentsystemet. Style-versionen er med den store touchscreen på cirka 10”. Der er små variationer i forhold til for eksempel den nye VW Golf, hvor man skruer op og ned for temperaturen på den blanke flade foran skærmen. I Octavia sker det på selve skærmen. Det virker faktisk lidt bedre.
Trådløs Apple CarPlay og et infotainmentsystem, som overordnet set er langt mere overskueligt end det tilsvarende i søstermodellen Seat Leon, viser, at Skoda har gjort noget for at bevare fornuften.
SE OGSÅ | Gammel Audi slår den nye på kvaliteten
Skoda har pyntet kabinen med et rat med kun to eger. Som resten af Octavia er rattet lækkert, men også lavet med et øje på økonomien: En del steder finder jeg materialer, som er pæne nok, men som virker lidt spinkle. Det er dog ikke nyt i forhold til den gamle Octavia, så det taler næppe imod selve holdbarheden.
Forbered dig på en lang tur, for Octavia er klar. Som den sidste af det i år fornyede firkløver med Audi A3, VW Golf og Seat Leon, jeg får adgang til at prøve, er det oplagt for mig at se på forskellene. Octavia er, uden sammenligning, den mest afslappede af de fire.
SE OGSÅ | Gør-det-selv: Sådan sætter du din bil til salg
Octavia har en opsætning af styretøjet, som på ingen måde prøver at være unødigt sportsligt. Leon har et direkte og langt mere kommunikerende styretøj. Octavia omsætter ikke ratudslag til millimeterpræcision, men det får mig sjovt nok præcist og fint gennem selv skarpe kurver.
Det er undervognen med til. Jeg forspilder ikke en chance for at rose undervognen og det vejgreb, biler på MQB-platformen kan levere. Dækkene spiller naturligvis også en stor rolle, og Octavia er på sin ikke-sportslige facon usvigeligt fastforankret til underlaget, så den nærmest ikke vil understyre ved fornuftige hastigheder.
Affjedringskomforten er en styrke, mere end den tidligere har været det for Octavia. Den duver let i affjedringen, som jeg kender det fra Superb, og det giver en smule fornemmelse af at køre en stor Mercedes-Benz. Det er jeg, helt sikkert, til fals for, og det tror jeg, mange i familien Danmark også vil være.
Stor bil, lille pris. Selv om man uden problemer kan sammenligne Octavia med en bil som Peugeot 508 (den har også stor bagklap, men ikke nær så god plads), så er Octavia prissat mere i klasse med Kia Ceed. Skoda sælger den rummelige Octavia fra 224.000 kr. I den billigste variant trækkes bilen af en 3-cylindret benzinmotor på 1 liter, som yder 110 hk. Den markant stærkere 1,5-liters benzinmotor med fire cylindre, med ydelse på 150 hk, starter ved 249.000 kr. (med 10.000 kr. i introduktionsrabat).
LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler
En Octavia som testbilen, med dieselmotoren, den automatiske gearkasse og det højeste udstyrsniveau, Style, får ikke prisen til at eksplodere. Med introduktionsrabatten på 10.000 kr. er prisen 319.000 kr. Det er en veludstyret model med LED-lygter for og bag, 17” alufælge, adaptiv fartpilot, digital instrumentering, infotainmentsystem med 10” touchscreen, navigation, trådløs Apple CarPlay, bakkamera, nøglefri betjening og klimaanlæg med tre zoner.
Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler
Octavia er, brugt som ny, et hit, og med flere end 850 biler til salg på bilbasen.dk, da denne artikel er skrevet, er udvalget både stort og bredt. Faceliftet, som gav den gamle Octavia det meget omdiskuterede design med delte forlygter, blev introduceret i 2017. En faceliftet Octavia hatchback fra 2107 med 1,6-liters dieselmotor med 115 hk og DSG-automatgearkasse og 53.000 km bag sig står eksempelvis til 209.800 kr., mens en Octavia 1,5 TSI med 150 hk (benzinmotor) og 68.000 km bag sig står til 189.700 kr. Kan man klare sig med den 3-cylindrede benzinmotor (115 hk), bliver Octavia lidt, men ikke meget, billigere.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.