Kosmetisk overhaling til Ceed-familien blot få måneder efter seneste opdatering. Men Proceed bøvler stadig på kritiske parametre.
Tekst & Foto: Jacob Dalby / Dato: 24. februar 2022
Det er ikke engang et år siden, at Ceed-familien fik en opdatering – og nu er Ceed allerede opdateret igen. Hvor det i foråret var motorer og gearkasser, der fik et løft, er det denne gang mest af alt designændringer.
Heldigvis plejer det, når Kia opdaterer, at være til det bedre og det er det også denne gang. Særligt fronten er blevet flottere med skarpere linjer og store luftindtag i siden. Der er nye forlygter med tre pileformede LED, som også fungerer som blinklys.

Proceed, som testbilen, er også blevet ret sprød at kigge på bagfra, hvor den nye diffuser gør bilen større at se på, end den i virkeligheden er. Bagenden er blevet bredere for neden, så at den ser stor og rummelig ud. Og så er der naturligvis Kias nye logo – personligt skal jeg lige vænne mig til, at der ikke står ’KN’ men ’KIA’ – mon ikke det kommer.

Specifikationer
Kia Proceed 1,5 MH DCT GT-Line
Motor: R4, 1.481 cm3, benzin Ydelse: 160 hk / 253 Nm 0-100 km/t: 8,8 sek. Tophastighed: 210 km/t Forbrug: 17,2 km/l Mål (L/B/H): 461/180/144 Bagagerum: 594 liter Pris: 324.900 kr. Proceed fås fra 304.900 kr.
Mørk kabine er let at finde rundt i
Med stationcar-facon kommer blandt andet mere praktiske egenskaber i form af støIndenfor er det sværere at se forskel, hvor designet er til den mørke side, men hvor alle knapper til gengæld sidder naturligt og er nemme at finde og betjene. Den 10,25 tommer skærm med navigation er standard i Proceed. Til gengæld er digital instrumentering ekstraudstyr. Begge skærme er klare, i høj opløsning og nemme at betjene. Trådløs Apple Car Play og Android Auto er standard.
De elektroniske sikkerhedssystemer er også opdateret og forbedret. Blandt andet systemet, der kan holde Ceed’en indenfor linjerne, kan nu bruges uden fartpiloten er slået til. Og systemet i Kia er faktisk af den slags, man godt gider at bruge, fordi det ikke er aggressivt og rimelig god til at holde kørslen rolig uden at slingre fra side til side.






Støj er stadig et problem
Desværre har de fine designændringer ikke gjort noget ved støjniveauet i Proceed. Det ville have gjort underværker for oplevelsen med ekstra isolering i kabinen for at holde støjen ude. Som i tidligere modeller er der stadig en del dækstøj og det går udover oplevelsen af Proceed på længere stræk. Selv ved landevejshastigheder er det svært at føre en samtale med passagerne på bagsædet og man er mere træt fremme ved destinationen end man burde.




Ingen elektrificering
Stationcarudgaven af Kia Ceed fås som plug-in hybrid og nyder derfor godt af afgiftsbesparelsen med en pris fra 275.000 kr. Desværre er der ingen mulighed for at lade Proceed-udgaven op med kabel. Her er der i stedet to benzinmotorer; en 1,5-liters med 160 hk med GT-Line og en 1,6-liters med 204 hk i Proceed GT – og de gør det begge overraskende godt. Der er fint med skub i selv den mildeste variant med 150 hk og den føles kompetent. Desværre er automatgearkassen med dobbeltkobling lidt grov og kan væve lidt ved en hurtig vending fra frem, bak og til fremadgående igen.
LÆS OGSÅ | TEST: Kia Proceed er en cool koreaner, der sparker opad
Proceed GT-Line og 150 hk starter ved 304.900 kr. med manuelt gear og 324.900 kr. med automatgear.