februar 24, 2022

Små opdateringer til Kia Proceed forfiner skarpt design

Kosmetisk overhaling til Ceed-familien blot få måneder efter seneste opdatering. Men Proceed bøvler stadig på kritiske parametre.

Tekst & Foto: Jacob Dalby / Dato: 24. februar 2022

Det er ikke engang et år siden, at Ceed-familien fik en opdatering – og nu er Ceed allerede opdateret igen. Hvor det i foråret var motorer og gearkasser, der fik et løft, er det denne gang mest af alt designændringer.

LÆS OGSÅ | Første tur: Stabilitet og gode takter i ny Opel Astra

Heldigvis plejer det, når Kia opdaterer, at være til det bedre og det er det også denne gang. Særligt fronten er blevet flottere med skarpere linjer og store luftindtag i siden. Der er nye forlygter med tre pileformede LED, som også fungerer som blinklys.

Proceed, som testbilen, er også blevet ret sprød at kigge på bagfra, hvor den nye diffuser gør bilen større at se på, end den i virkeligheden er. Bagenden er blevet bredere for neden, så at den ser stor og rummelig ud. Og så er der naturligvis Kias nye logo – personligt skal jeg lige vænne mig til, at der ikke står ’KN’ men ’KIA’ – mon ikke det kommer.


Specifikationer
Kia Proceed 1,5 MH DCT GT-Line

Motor: R4, 1.481 cm3, benzin
Ydelse: 160 hk / 253 Nm
0-100 km/t: 8,8 sek.
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 17,2 km/l
Mål (L/B/H): 461/180/144
Bagagerum: 594 liter
Pris: 324.900 kr.
Proceed fås fra 304.900 kr.


Mørk kabine er let at finde rundt i

Med stationcar-facon kommer blandt andet mere praktiske egenskaber i form af støIndenfor er det sværere at se forskel, hvor designet er til den mørke side, men hvor alle knapper til gengæld sidder naturligt og er nemme at finde og betjene. Den 10,25 tommer skærm med navigation er standard i Proceed. Til gengæld er digital instrumentering ekstraudstyr. Begge skærme er klare, i høj opløsning og nemme at betjene. Trådløs Apple Car Play og Android Auto er standard.

LÆS OGSÅ | Første tur: Skoda Fabia går ind i de voksnes rækker

De elektroniske sikkerhedssystemer er også opdateret og forbedret. Blandt andet systemet, der kan holde Ceed’en indenfor linjerne, kan nu bruges uden fartpiloten er slået til. Og systemet i Kia er faktisk af den slags, man godt gider at bruge, fordi det ikke er aggressivt og rimelig god til at holde kørslen rolig uden at slingre fra side til side.

Støj er stadig et problem

Desværre har de fine designændringer ikke gjort noget ved støjniveauet i Proceed. Det ville have gjort underværker for oplevelsen med ekstra isolering i kabinen for at holde støjen ude. Som i tidligere modeller er der stadig en del dækstøj og det går udover oplevelsen af Proceed på længere stræk. Selv ved landevejshastigheder er det svært at føre en samtale med passagerne på bagsædet og man er mere træt fremme ved destinationen end man burde.

Ingen elektrificering

Stationcarudgaven af Kia Ceed fås som plug-in hybrid og nyder derfor godt af afgiftsbesparelsen med en pris fra 275.000 kr. Desværre er der ingen mulighed for at lade Proceed-udgaven op med kabel. Her er der i stedet to benzinmotorer; en 1,5-liters med 160 hk med GT-Line og en 1,6-liters med 204 hk i Proceed GT – og de gør det begge overraskende godt. Der er fint med skub i selv den mildeste variant med 150 hk og den føles kompetent. Desværre er automatgearkassen med dobbeltkobling lidt grov og kan væve lidt ved en hurtig vending fra frem, bak og til fremadgående igen.

LÆS OGSÅ | TEST: Kia Proceed er en cool koreaner, der sparker opad

Proceed GT-Line og 150 hk starter ved 304.900 kr. med manuelt gear og 324.900 kr. med automatgear.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS