Kia Rio
februar 27, 2021

TEST: Kia Rio GT-Line giver for lidt for pengene

Den faceliftede minibil har en fornuftig startpris på 150.000 kr., men med 120 hk, automatgear og et tilfredsstillende udstyrsniveau stikker prisen af – og lander på den forkerte side af 250.000 kr.

Af: Morten Bek / d. 27. februar 2021

Kia er bedst kendt for sine små og kompakte modeller. Det er Picanto, Rio og Ceed, der fylder i danskernes bevidsthed. Ikke Optima, Sorento og Stinger. Kia vil gerne ændre på billedet, og modeller som Proceed, Sportage og Niro har på få år løftet det koreanske mærke til at være mere end et basismærke.

Minibilen er den Kia, der vinder, når det kommer til at have været længst på programmet. Koreanerne har produceret den siden 1999, så den har været med i langt de fleste af årene siden Kia kom til Danmark i 1996.

SE OGSÅ | Fremragende Fiat 500e viser VW, hvordan det skal gøres!

I 1999 var Rio, på trods af det festlige navn, alt andet end en seriøs konkurrent til europæiske og japanske biler. Men Kia (og Hyundai) placerede sig hurtigt i overhalingsbanen og minibilen er blevet et hit. En bil som kan være med blandt sværvægtere som Citroën C3, Ford Fiesta, Toyota Yaris og VW Polo.

Specifikationer

Kia Rio 1,0 T-GDI MH DCT

GT-Line

Motor: R3, 998 cm, benzin

Ydelse: 120 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 10,3 sek.

Tophastighed: 190 km/t

Forbrug: 18,2 km/l

Startpris: 250.000 kr.

(Rio fås fra 150.000 kr.)

Danskerne køber rigtig mange biler i miniklassen, og de fleste producenter holder konstant modellerne friske med nye motorer, nyt udstyr og fornyet design. Præcis som Kia netop har gjort det med Rio, som jeg i denne uge tester i GT-Line-versionen med 120 hk og DCT-dobbeltkoblingsgearkasse.

Hvordan holder Kia så Rio frisk og festlig?

Det er næsten fire år siden, den nyeste generation Rio kom til Danmark. Men den kan ikke være med i salgsstatistikkerne, når C3, Yaris og de helt tunge i klassen folder sig ud. 540 styk Rio i 2020 mod 6.375 styk Citroën C3 i samme år er til at se en forskel på. Så den koreanske minibil har meget godt af en opdatering.

Ikke fordi du vil lægge mærke til den “nye” Rio som ny i trafikken. Jeg har lige siddet med billeder af 2017-modellen og billeder af 2021-modellen på computeren. Skiftet frem og tilbage mellem de to årgange. Kia bruger som regel den lille pensel til det kosmetiske, når der faceliftes. Jeg er nede i detaljer som afstanden mellem kromlinjerne omkring den blanke grill og størrelsen på luftindtaget for at at finde forskelle. Rio ligner sig selv. Rigtig meget. En hatchback med et konservativt og lige-ud-ad-landevejen design, som ikke brænder sig fast på nethinden.

LÆS OGSÅ | Renault 5 genfødes som elektrisk retro-raket

Du kan nu få Rio med LED-forlygter, som burde have været en mulighed allerede i 2017. De er standard på den testede GT-Line, mens de er tilkøb på den billigere Prestige-model. Samme prispolitik møder du generelt, når det kommer til udstyr, de fleste af os gerne vil have. GT-Line har en masse udstyr (alufælge, bakkamera, infotainmentsystem med trådløs Apple CarPlay/Android Auto), aut. klimaanlæg, varme i forsæder og rat, regnsensor osv.), mens Prestige er som et blankt lærred, som man enten har råd og/eller lyst til at male på – eller man bare må leve med.

Infotainmentsystemet her i GT-Line (og Prestige med Plus-pakke) er gået en tomme op i størrelse fra 7” til 8”. Og trådløs Apple CarPlay/Android Auto er et stort og næsten ukendt fænomen i miniklassen. Et i forvejen godt system er blevet bedre.

Og hvad med motorerne?

Den største motor til Rio er fortsat den svageste. Det er en 1,25-liters 4-cylindret motor med 84 hk uden turbo. (Kia insisterer på at skrive 1,25 og ikke bare 1,2). Mere skub kommer den 3-cylindrede 1-liters motor med – 100 eller 120 hk. 120’eren er nu med mild-hybrid-teknik, så start-stop-systemet er aktivt fra højere fart og reaktionstiden er meget lav. Med manuel gearkasse (kaldet iMT) kan gearkassen nu koble sig selv fra under kørsel, så man “flyder” af sted i tomgang med lavere forbrug.

LÆS OGSÅ | TEST: Ny Toyota Yaris mænger sig med de bedste 

I 2017 blev Rio introduceret med dieselmotor, men 2021-udgaven kommer udelukkende med benzinmotorer. Det er for dyrt og besværligt for producenterne at lægge dieselmotorer i de små biler. Vi kommer altså kun til at se færre mini’er med dieselmotor fremover.

Hvordan kører Rio?

Fordi jeg er en af de journalister, som synes det er mest spændende at teste de varianter af nye biler, som danske kunder rent faktisk køber, så er jeg ærgerlig over, at Kia har sendt den gejlede topmodel med GT-Line-udstyr. På ingen måde fordi Rio GT-Line giver et dårligt første indtryk. Den ser tværtimod skarp ud som GT-Line med en stor opgradering af fælge, kofangere, skørter og så videre – og den mørkegrå Perennial Grey-lakering fremhæver de blanksorte detaljer på bedste vis.

SE OGSÅ | Gode råd til ekstraudstyr og værditab

Ærgerlig fordi Rio GT-Line helt sikkert ikke bliver populær i forhold til den billigere Prestige. Og ærgerlig fordi GT-Line kommer med 205/45-dæk på 17” hjul (Prestige 185/65 på 15”). Den er ubarmhjertig i affjedringen. Det kan have noget at gøre med, at jeg ikke er 22 år, men noget ældre. Den er for stiv og ude af balance for mig. Og meget få 22-årige vil have råd til en Rio GT-Line med 120 hk og DCT-gearkasse.

Den styrer udmærket, men Rio har ikke et styretøj i nær så god balance som man finder i den større Ceed – eller i Hyundai i20. Så når den alligevel ikke er sådan rigtig sjov at være chauffør i, så er der ingen grund til at finde sig i, at den er SÅ stiv.

Der er mere støj fra vind og vej end i VW Polo og Toyota Yaris. Så hvis du kører meget på motorvej, så er du bedre tjent med en anden bil.

SE OGSÅ | Toyota GR Yaris er åndssvagt sjov

1-liters motoren er rigeligt kraftig til motorvej og alle andre danske veje. Når den i samspil med 7-trins dobbeltkoblingsgearkassen er færdig med at riste fordækkene på tør asfalt, så sprinter den lille Rio af sted og får mere ud af 120 hk, end man skulle tro. Med den automatiske DCT-gearkasse har den da også 200 Nm, som er 28 Nm mere end versionen med manuel gearkasse.

Er behovet for en automatisk gearkasse ikke til stede, så behøver det ikke være turbomotoren med 120 hk. Du kan nemlig spare 18.000 kr. ved at tage Rio med præcis samme motor, hvor ydelsen er skruet ned til 100 hk – mens drejningsmomentet er præcis det samme med 172 Nm. Fra 0-100 km/t og på toppen er de to decimaler fra hinanden, så spar endelig pengene.

Hvad koster den koreanske mini?

Du får nemlig brug for de 18.000 kr. et andet sted, hvis du er lun på den nye Rio. Jeg har afgjort, at det ikke skal være en GT-Line. Affjedringen fungerer ikke, så mens den er rigtig godt udstyret, så koster den med 120 hk og DCT 250.000 kr. Ja, og det er uden metallak. Den pris har jeg svært ved at forstå, når jeg kan købe en Ford Fiesta ST-Line med 155 hk til 205.000 kr.

De 18.000 kr. skal du bruge på at opgradere den Prestige-udgave af den faceliftede Rio, du i stedet skal købe. Eller rettere sagt 25.000 kr. skal du bruge, for det er vejen til en Plus-pakke. Den giver det udstyr, du gerne vil have – og meget af det udstyr, mange af os egentlig forventer.

LÆS OGSÅ | Ford Fiesta har GTI-talenter til små penge

Plus-pakken kommer desværre ikke med LED-forlygter (de koster sammen med nøglefri betjening 10.000 kr. ifm. Plus-pakken), men den tilfører alufælge, tågeforlygter, varme i forsæder og rat, det nye infotainmentsystem med 8” touchscreen, automatisk klimaanlæg, bakkamera, regnsensor, kunstlæderindtræk og andre gode sager.

Dermed ender en Rio 1,0 T-GDI med 100 hk, manuel gearkasse, Prestige-udstyr og Plus-pakke på 192.000 kr. – på 208.000 kr. med LED-forlygter og metallak. Også dét virker dyrt. Selv sammenlignet med en af de andre modeller fra Kia: Den mere velkørende, mere rummelige og mere lækre Ceed med samme motor og Active-udstyr (dog uden LED) koster fra 221.000 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS