TEST: Velkørende Kia Stonic kæmper med konkurrencen
De kompakte crossovers er stadig populære og flere bilproducenter smider et lod i puljen med håbet om en massesællert. Kia vil også være med, men forsøger i første omgang at holde sig relevante med et mildt facelift til Kia Stonic. Er det nok?
De kompakte SUV’er og crossovers fortsætter deres helt utvetydige popularitet herhjemme såvel som i Europa. Med en pæn margen til de andre bilklasser, var det de små højbenede biler, der solgte bedst i løbet af 2020. Dét salg vil de fleste bilproducenter gerne have del i.
Derfor har den fikse Kia Stonic, der så dagens lys for første gang i 2017, et bredt felt af konkurrenter at skulle op i mod. Kan et mildt facelift og en lav startpris holde Stonic i ringen mod populære sværvægtere som Renault Captur, VW T-Cross og Skoda Kamiq?
Det forsøger vi at give svar på, når vi tester Kia Stonic.
Kia Stonic Prestige
Motor: R3, benzin, 998 ccm
Ydelse: 100 hk / 172 Nm
0-100 km/t: 10,7 sek.
Tophastighed: 183 km/t
Forbrug: 17,6 km/l
Startpris: 226.238 kr.
(Stonic fås fra 191.238)
Beskeden opdatering
Det er ikke fordi, koreanske Kia har haft travlt med opdateringen af Stonic, da den i bedste fald kan betegnes som beskeden. Udadtil er Stonic næsten uændret. Designet på LED-forlygterne er opdateret en smule, mens kunder har fået et nyt sæt alufælge at vælge mellem ved bestilling. Det er dét.
I kabinen har Stonic fået en ny og mere tidssvarende infotainmentskærm på 8-tommer som standard, der i testbilen er opgraderet til 10,25-tommer. Her er trådløs Apple CarPlay og Android Auto som standard, og for det skal Kia have kæmpe cadeau. Det er noget, som betragteligt dyrere premiummærker stadig er sløve med.
Moderne glæder i grå kabine
Bliver vi i kabinen, er der flere glæder at hæfte sig ved. Testbilen er udstyret med en ‘Upgrade-pakke’ til 20.000 kr., der betyder, at den er spækket med ting som sædevarme, varme i rattet, bakkamera, klimaanlæg og et stort, velspillende JBL-lydanlæg.
Det er moderne glæder, der får Stonic til at føles tidssvarende – og det er noget, den har brug for. Herudover er kabinen nemlig ret gammeldags i sit udtryk og generelt undervældende i kvaliteten af plastikmaterialerne, der er udvalgt. Og det kommer bag på mig.
Da jeg testede Kia XCeed og Kia ProCeed, var jeg imponeret over kabinernes for samle- og plastkvalitet. Men det er som om, at kabinen i Stonic er fra før, Kia knækkede kvalitetskoden. Det meste plastik i Stonic er hårdt og føles billigt. Særligt dørsiderne er som taget fra en 20 år gammel bil.
Den nye infotainmentskærm er udmærket uden at være prangende. Den fremstår nærmest eftermonteret, som den er placeret på instrumentbordet. Kias eget system er fint intuitivt, selvom jeg ikke benytter det, efter min mobilos først er sluttet trådløst til.
Pladsforhold
Kia Stonic har fint med plads for klassen, men må dog se sig slået af sin tjekkiske konkurrent, Skoda Kamiq, på flere områder. Kamiq er henholdsvis 7 cm og 10 cm længere i akselafstand og totallængde, hvilket man mærker.
I Stonic er der lidt mindre benplads end i Kamiq, ligesom der også er plads til godt 50 liter mindre i bagagerummet. Stonic er også en my mindre end Renault Captur på disse områder. Til gengæld er der godt med plads til hovedet, ligesom de store vinduer gør bagsædet lyst og fint.
Det velkørende valg
Generelt er det ikke en kompakt SUV eller crossover, man skal vælge, hvis man er på udkig efter en velkørende bil. Et højt tyngdepunkt gør intet godt for køreegenskaberne – men den devise har du sikkert hørt før.
Kia Stonic er dog klart i den pæne ende, når det kommer til køreegenskaberne. Måske er den faktisk én af de mest agile og smidige biler i sin klasse. Styretøjet er let, hvilket gør det til en smal sag at smide Stonic rundt på snævre sidegader.
Agiliteten er hjulpet på vej af en undervogn, der er til den hårdere side, hvis man sammenligner med konkurrenterne. Renault Captur er mere komfortabel men også mere svømmende i sving. Det betyder dog ikke, at Stonic er ukomfortabel men blot mere fast betrækket.
Mens det lette styretøj måske ikke giver uanede mængder føling med forhjulene, er det velafstemt og præcist, hvilket også mærkes på motorvejen, hvor retningsstabiliteten er helt, som den skal være.
Motorvejshastigheder afslører dog en pæn portion vind- og vejstøj, hvilket Kia også tidligere har bøvlet med. Den 6-trins manuelle gearkasse gør ligeledes, at motoren kører med over 3.000 omdrejninger ved 130 km/t, hvilket kaster lidt støj af sig. Her savner man det ekstra syvende trin fra Kias DCT automatgearkasse.
Hvilken sport?
I Stonic findes en knap i kabinen, hvorfra man kan vælge tre mellem køremodus: Eco, Comfort og Sport. Jeg har dog svært ved at greje, hvad Sport-indstillingen gør. Måske det er en form for placebo-knap, så man føler, det går ekstra stærkt.
Når det er sagt, er den lille 1-liters benzinmotor med 100 hk rigtig fin. Det føles som, der er en smule turbotøven ved lave omdrejninger, men når den først får fat, spinner motoren fint deropad. Selv helt oppe ved omdrejningernes udløb, lyder motoren ikke presset.
Motoren føles godt parret med den manuelle gearkasse, som er let at gå til. Det går generelt let og elegant for sig, med de to i samspil. Det tog mig lidt tid at vænne mig til koblingspunktet, der ligger lidt yderligt, mens pedalen giver ikke meget føling. Men når først man lærer, hvor den bider, er der ingen slinger i valsen.
Er Stonic en sværvægter?
Kia Stonic har startprisen med sig, som hedder 191.238 kr., hvilket er godt 10.000 kroner lavere end Skoda Kamiq, der starter ved 199.995 kr. og Renault Captur, der starter ved 200.102 kr. VW T-Cross starter dyrere ved 214.995 kr. mens Peugeot 2008 ligger i den højere ende med en startpris på 239.990 kr.
Selvom Stonic er blandt de billigste, synes jeg ikke, at de 10.000 kr., der er op til Kamiq og Captur, gør op for den kedelige kvalitet i kabinen. Begge disse konkurrenter har nemlig en betragteligt mere spændende kabine i gode plastmaterialer.
Jeg kan med andre ord ikke kalde Kia Stonic for en sværvægter. Og selvom den er én af de mest smidige og agile biler i klassen, så er det ikke en crossover som biltype, du skal gå efter, hvis det er køreegenskaberne, du køber bil efter. Så skal stylterne fjernes. Her er Ford Fiesta eller Toyota Yaris bedre bud.
Stonics store es i ærmet bliver i sidste instans de exceptionelle syv års garanti, som Kia giver. Det er en vigtig trumf, når en bil som Stonic halser lidt efter konkurrencen. Det er derfor primært, hvis økonomien og garantien vægter tungest, at Stonic er værd at overveje.
https%3A%2F%2Fwww.bilbasen.dk%2Fbrugt%2Fbil%2FKIA
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Trods den fornemme titel som Årets Bil er Hyundai Ioniq 5 aldrig rigtig slået igennem herhjemme, og koreaneren er blevet løbet over ende af billigere konkurrenter. Kan et omfattende facelift ændre på det?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.
Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.