ElbilerTest og anmeldelser

Første tur: Den elektriske Mazda MX-30 har kort rækkevidde, stor charme

Af i Elbiler, Test og anmeldelser
Den skal ikke se ud som andre biler, den første elbil fra Mazda. Til gengæld er den præcis lige så velkørende som andre biler fra det japanske mærke. En rækkevidde på bare 200 kilometer og begrænset ladekapacitet er dog klare minusser.

Af: Morten Bek / d. 15. august 2020

Der er undersøgelser og forskningsprojeter, brugerundersøgelser og dataindsamlinger, som understøtter det igen og igen. Vi europæere kører i gennemsnit ikke langt i vores biler, når det handler om de daglige ture til arbejde, institutioner og indkøb. I Danmark har selv de mest ihærdige pendlere, og de bor i Vest- og Sydsjælland, i snit 30,6 km til arbejdspladsen.

SE OGSÅ | Den nye VW ID.3 er fremragende – men den mangler noget

Der er altså meget langt op til de 200 km, som rækkevidden for den nye MX-30 lyder på. Men japanerne ved det, og jeg ved det: De skal forsvare rækkevidden med alt, hvad de har. Og det på trods af at selv de mest inkarnerede pendlere vil have overskud af strøm efter turen frem og tilbage til jobbet. For den generelle opfattelse er, at elbilers rækkevidde konstant stiger, og at noget som helst under 300 km er ubrugeligt. Fordi alle har ønsket om altid at have overskud til at køre videre uden bekymringer og rækkeviddeangst. Bare for en sikkerheds skyld.

Specifikationer

Mazda MX-30

Motor: Elektrisk

Batteristørrelse: 35,5 kWh

Ydelse: 145 hk / 271 Nm

0-100 km/t: 9,7 sek.

Tophastighed: 140 km/t

Rækkevidde: 200 km

Startpris: 240.000 kr.

MX-30 er ingen direkte bybil, for den elektriske crossover er så stor som en Nissan Qashqai og så lækker og velkørende som en Mazda 3. Der er mange gode grunde til at tage den med ud af byen.

Mazda MX-30

Hvorfor en rækkevidde på kun 200 km?

Den gennemsnitlige pendlers gennemsnitlige antal kilometer er langt fra den vigtigste grund til, at Mazda har valgt et batteri, som giver elbilen 200 kmi “tanken”. For Mazda handler det om right-sizing, at finde den perfekte størrelse batteri, hvor vægt, miljøpåvirkning og rækkevidde går op i en højere enhed. Det er stadig en proces med miljømæssige og menneskelige konsekvenser at producere materialer til batterierne, så jo færre materialer, jo bedre. Og jo mindre batteri, jo færre kilo, som betaler sig i form af bedre køreegenskaber og, i princippet, lavere strømforbrug.

LÆS OGSÅ | Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde

Ladekapacitet vil for mange købere være vigtigere end rækkevidden, men Mazda bruger et enfaset system, som desværre begrænser ladekapaciteten, så den ved en ladeboks hjemme i carporten er 3,7 kW. Det gør, at det tager otte timer at lade fra 0 til 80%, som er det optimale i forhold til batteriets levetid. En såkaldt fasefordeler kan få tallet op på 6,6 kW, hvilket stadig er i den lave ende. Lynladning ved en DC-lader kan MX-30 maksimalt klare med 50 kW.

Mazda MX-30

Batteriet med en kapacitet på 35,5 kWh er den optimale størrelse for en bil af MX-30’erens kaliber, som Mazda ser det. De som måtte være uenige, men som ellers godt kunne se sig selv i den nye elbil, får næste år en redningskrans. MX-30 kommer med en benzinmotor, en såkaldt range extender, som kan lade batteriet op under kørslen. I stil med det system, BMW i3 kunne fås med indtil for ikke så længe siden.

SE OGSÅ | Honda e: Den første fede Honda i 15 år er bedre end BMW

I Japan er MX-30 netop lanceret som ren benzinbil med 2-liters motoren fra deres almindelige biler. Den kommer aldrig til Europa. Det er en skam, for MX-30 er et spændende design og en unik bilmodel, så hvorfor ikke bare give os flere muligheder?

Hvad skal de bagudvendte bagdøre til for?

De to små bagdøre, som først kan åbnes, når fordørene er åbne, er en del af både det spændende design og Mazdas historie. Den samme type døre sad på sportsvognen RX-8; De får MX-30 til at ligne en bil med tre døre – en coupé, hvis man kniber med øjnene. Da japanerne blandt andet har haft coupéerne MX-3 og MX-6 på programmet, godt nok for meget lang tid siden, giver navnet MX-30 pludselig rigtig god mening.

SE OGSÅ | 6 gode og 4 dårlige ting ved livet med elbil

Der er absolut ingen praktisk fordel ved de bagudvendte døre, som har den sikkerhedsoptimerende B-stolpe indbygget. De åbner godt nok fint op til indstigning, men de åbner ikke op til god plads på bagsædet eller ret meget udsyn fra bagsædet. Som voksen føler du dig indelukket, så jeg vil ikke tænke på, hvordan det må være at sidde der som barn.

Husets bedste pladser er de to forsæder. Fine pladsforhold og udsigt til en lækker, mestendels funktionel indretning. Det øverste af dørsiderne er lavet af genbrugte plastflasker, og under den svævende konsol i midten er der flader af kork, som er rester fra produktionen af propper til vinflasker. Det fortæller en god historie, og det er fine detaljer.

LÆS OGSÅ | Hvad koster det at lade en elbil op?

Det er mere tvivlsomt, hvorfor Mazda pludselig går Audi-vejen med en separat touchscreen foran gearvælgeren til klimaanlægget. Den er kun til klimaanlægget, og indretningsarkitekternes egen vægelsindethed skinner tydeligt i gennem; Ved siden af skærmen sidder nemlig helt almindelige trykknapper til stort set alle de samme funktioner. Form over funktion, kalder man den slags.

Til trods for det er jeg stor fan af interiøret. Materialekvalitet er blevet en stor styrke for Mazda de senere år, og MX-30 er ingen undtagelse. Der er også et kæmpe plus for et infotainmentsystem, som styres med et dreje-/trykhjul og ikke en berøringsfølsom skærm. Det gør den nye touchscreen til klimaanlægget endnu mere bizart.

Hvordan kører den elektriske Mazda?

MX-30 kører stort set som den anden kompakte crossover fra Mazda; CX-30. Behagelig, præcis og forudsigelig. Den har godt nok en kunstig lyd, som kræver tilvænning, men alt andet er lige til. Speederresponsen er langt mere entydig end i mange andre elbiler, og bremsepedalen er usædvanlig for en elektrificeret bil: Der er ingen tydelig overgang mellem regenerering af strøm og de fysiske bremsers indgriben. Perfekt, Mazda.

Med 145 hk og en topfart på 140 km/t er MX-30 behageligt motoriseret. Testturen er ikke lang nok til, at jeg kan finde de afsidesliggende landeveje eller tage den på motorvej, men i byen og på ringvejene kan den uden problemer trække fra mange andre biler.

LÆS OGSÅ | 3x elbiler til under 150.000 kr.

Affjedringskomfort og styretøj er der umiddelbart kun positivt at sige om. Mazda har givet MX-30 et præcist, ikke alt for skarpt styretøj med på vejen. Men på trods af det lille batteri er den ingen letvægter: 1.645 kg køreklar vægt.

Det officielle forbrug er 19 kWh for hver 100 km, og det er forholdsvis højt. Den danske importør fortæller, at de første erfaringer viser, at det er højt sat.

Mazda MX-30

Hvad koster Mazda MX-30, og hvad koster en 3 år gammel model?

Mazda-importøren har sikret gode priser på MX-30. I forhold til bilens størrelse, udstyrsmængde og indretning/kvalitet er en startpris på 240.000 kr. meget favorabel. Standardudstyret i basismodellen Sky er direkte fornemt til prisen: 18” alufælge, LED-lygter for og bag, automatisk klimaanlæg, infotainmentsystemet med navigation, DAB+ og Apple CarPlay, app-styring fra smartphones, bakkamera, adaptiv fartpilot og head-up-display. Imponerende.

LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler

For 13.000 kr. mere frister den midlertidige introduktionsmodel First Edition med el-justerbart førersæde, adaptive LED-forlygter, sorte alufælge og el-foldbare sidespejle. Topmodellen, Cosmo, koster 270.000 kr. og kommer med Bose-anlæg, 360 graders kamera, varme i rattet, nøglefri betjening og udvidet sikkerhedsudstyr.

Privatleasing (med 10.000 årlige km) fås fra 3.195 kr. om måneden, hvis man lægger 14.995 kr. i engangsydelse – 3.595 kr. om måneden hvis man i stedet lægger 4.995 kr.

SE OGSÅ | Derfor kan privatleasing være for dig

Mazda-forhandlerne formidler gerne en Clever-ladeboks til hjemmeadressen og tilhørende abonnement. Ladeboksens pris på 7.500 kr. kan på den måde medfinansieres, hvis man låner penge til at købe sin MX-30.

Hvilke konkurrenter har den nye MX-30?

Skal det være en crossover i samme størrelse, så er den nye MG ZS EV den, der kommer tættest på MX-30. Den har mere plads i kabinen, helt almindelige bagdøre og 63 km længere rækkevidde. Men den er slet ikke så lækker og velkørende. Den er til gengæld billigere. Fra 220.000 kr., hvis man køber den, og fra 3.000 kr. om måneden på privatleasing.

LÆS OGSÅ | MG ZS EV er en BILLIG elektrisk crossover

Honda E er en meget mindre bil, men den har en sammenlignelig rækkevidde (222 km) og pladsforhold i kabinen, som kommer tæt på den større MX-30. Den har en klar fordel omkring opladningshastighed, fordi den kan lade med tre faser (op til 22 kW) Til gengæld koster den noget mere med priser fra 277.000 kr. kontant, mens privatleasingydelsen er stort set den samme som MX-30.

Den nye VW ID.3 er ingen crossover (selvom man faktisk sidder meget højere i den end i Golf), men den er ikke desto mindre en konkurrent. Priserne starter lige nu ved 325.000 kr., så den er meget dyrere. Men i starten af 2021 kommer en ID.3 med et mindre batteri på 45 kWh, som har en meget længere rækkevidde end MX-30 på cirka 330 km. Den skulle lande på 280.000 kr.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.