juli 10, 2023

Test: Mazda MX-5 er gaven, der bliver ved at give

Nok er fjerde generation Mazda MX-5 gammel i gårde, men den kan stadig købes, og det skal du være glad for.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Zacharias Lund

Nogle gange rammer man hovedet så snorlige på sømmet, at man ikke ser behov for fornyelse. Sådan må Mazda have det med MX-5.

Den ikoniske lille sportsvogn kører på fjerde generation, og det har den gjort siden 2016. Opdateringerne har i tidens løb været forsvindende få med lidt teknisk fintuning samt nye farver og fælge. Ellers ligner den sig selv.

Det gør den også nu, hvor Mazda MX-5 igen ‘opdateres’ med nye farvevalg til såvel kabine som karosseri, nye fælge og et nyt stabilitetssystem. Det er dog præcist, som det skal være.

Det nye

En ny kalechefarve og en ny karosserifarve er ret beset dét, der er opdateret udvendigt på Mazda MX-5 2023. Konfigurationsmulighederne, når man bestiller, er også mildt opdateret, hvor de topudstyrede specialmodeller Kazari og Kizuna er nye i brochuren.

Testbilen er en topudstyret ikke-specialmodel, kaldet Homura, med en uændret motor på 2 liter med 184 hk. Kombinerer man Homura-udstyret med denne motor, får man som noget nyt et Brembo-bremsesystem, Bilstein-tårnstiver og støddæmpere samt BBS-alufælge.

Det lyder lækkert, og det bliver endnu mere lækkert, når man hører, at Mazda foruden de sportslige tilføjelser har fiflet med stabilitetssystemerne. Mazda MX-5 kører i dag med Kinematric Posture Control (KPC), der stabiliserer bilen i hurtige sving.

Sjovere, sjovest?

KPC-teknologien er et elektronisk system, der ikke tilføjer ét gram i vægt til den letbenede MX-5, men som matcher farten mellem de to baghjul ved at bremse let på det inderste hjul, når man kører bilen på grænsen. Det mindsker krængning og stabiliserer bagenden.

Måske det bare er min bagdel, der ikke er fintfølende nok, men jeg mærker ingen væsentlig forskel fra sidst, jeg kørte MX-5 i 2021. Det må også være svært at gøre den sjoveste bil sjovere. For Mazda MX-5 er stadigvæk noget af det sjoveste, penge kan købe.

Øget stabilitet eller ej, så krammer MX-5 sig fortsat til asfalten, når man maser den ud af en hårnål. Sugemotoren er decideret herlig og skubber de beskedne 1.000 kg sportsvogn fra et sving til et andet med selvsikkert overskud samt 7.500 skrigende omdrejninger.

Styretøj, pedaler og gearkasse er helt rigtigt vægtet med skarp mekanisk følelse, hvilket i al sin enkelthed giver en bil, man har lyst til at køre. Altid og hele tiden – så længe der er tørvejr.

Prisen holder

For nyligt kunne min kollega Morten Bek berette om prisstabiliteten på brugte MX-5’ere, hvilket er et salgsargument, de færreste kan prale med. Vil man have den stærke 2-liters motor, der er at foretrække til sportsvognen, sparer man ikke mere end 35-40.000 kr. på en brugt med et par år på bagen. Selv med op til syv og otte år på bagen, er værditabet på en MX-5 med den lille 1,5-liters motor bare 31,3%.

Prisforskellen mellem 1,5-liters motoren med 132 hk og så den herlige 2-liters sag er 35.000 kr. med tilsvarende Exclusive-Line udstyr. Den koster kun 30 kilo på den køreklar vægt og 1 km/l på økonomien, hvilket betaler sig tifoldigt hjem i kraftoverskud og lydbillede.

Den mindre 1,5-liters motor fås helt nede fra 295.100 kr. med Prime-Line udstyr, som dog får 16” fælge i stedet for 17”, aircondition i stedet for klimaanlæg, stofsæder i stedet for læder og intet bakkamera. Det er ikke kun den forkerte motor, men også en tand for skrabet udstyrsmæssigt, hvis man spørger mig.

Her vil jeg hellere tigge og bede bankrådgiveren om de 385.100 kr. som den lækre 2-liters variant koster med Exclusive-Line udstyr.

God som i går

Det er efterhånden et par år siden, at stærke rygter om en efterfølger begyndte at svirre. Mazda må også have et indædt ønske om at afløse fjerde generation, før den kan fejre 10 års jubilæum – men de behøver ikke skynde sig.

Mazda MX-5 tåler sagtens et år, to eller tre år mere på posten som den sjoveste sportsvogn til små penge. Det gør den, fordi den er sublim til det samme, den altid har været; at være en involverende, dynamisk og underholdende køremaskine.

Den har aldrig været bedst til ting som infotainmentsystem, støjisolering eller pladsforhold, ikke for ni år siden og ikke i dag, og derfor tillægger man det ikke så stor betydning. Mazda har fundet ud af, hvad de er gode til og har holdt fast.

Tager man køreoplevelsen og lægger sammen med det begrænsede værditab, så har man en gave, der er blevet ved at give i ni år og på utrolig vis fortsætter ufortrødent.


Mazda MX-5 2,0 Homura

Motor: R4, 1.998 cm3
Ydelse: 184 hk / 205 Nm
0-100 km/t: 6,5 sekunder
Tophastighed: 219 km/t
Forbrug: 14,5 km/l
CO2: 155 gram/km
Mål (L/B/H): 
392/174/123 cm
Køreklar vægt: 
1.052 kilo
Bagagerumsvolumen: 
130 liter

Pris: 
415.100 kr. (MX-5 fås fra 295.100 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 
14.995/5.295 kr. (MX-5 fås fra 14.995/3.995 kr.)


Find brugte Mazda MX-5 til salg på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS