Test og anmeldelser

TEST: Mazda MX-5 kører sommeren i møde til færre penge

Verdens måske mest kendte sportsvogn er blevet billigere. Vi tester Mazda MX-5 med kluden nede på forårslune landeveje og finder ud af, om de nye priser har betydning for, om du skal købe den eller ej.

Af: Simon Hallenslev / d. 6. juni 2021

Topløse biler har fået en opblomstring herhjemme i løbet af de senere år. Fra 2013 til 2020 er antallet af cabrioleter fordoblet, så der nu kører mere end 23.000 af slagsen på de danske landeveje. Alligevel blev der ifølge tal fra De Danske Bilimportører solgt præcist nul nye Mazda MX-5 i hele 2020.

Mazda MX-5 er en ikonisk sportsvogn og velsagtens én af de bedst kendte på verdensplan. Udover køreegenskaberne er MX-5 kendt som sportsvognen, der er til at betale. Og dér er problemet. I 2020 var Mazda MX-5 nemlig ikke til at betale. Derfor har Mazda nu skruet gevaldigt ned for priserne på ikonet.

Kan en ny pris bringe MX-5 tilbage på de danske veje? Vi tester 2021 Mazda MX-5.

Mazda MX-5 2,0

100th Anniversary

Motor: R4 benzin, 1.998 ccm

Ydelse: 184 hk / 205 Nm

0-100 km/t: 6,5 sek.

Tophastighed: 219 km/t

Forbrug: 14,5 km/l

Testbilens pris: 415.000 kr.

(MX-5 starter fra 280.000 kr.)

Historisk opsætning

Det forpligter at bygge en af verdens mest kendte sportsvogne. Mazda er gået mod strømmen af større og tungere biler og har holdt fast i grundopskriften til MX-5 – Gud ske tak og lov for det! Denne fjerde generation er faktisk hele 55mm kortere end forgængeren.

Bortset fra den første generation fra 1989, der vejede 950 kg, er fjerde generation også den letteste MX-5’er med en kampvægt på 996 kg med 1,6-liters motor og 1.025 kg med 2-liters motor som i testbilen. Begge motorer er på god, gammeldags sug, og skal begge kysse 7.000 omdrejninger for at mase alle kræfter ud.

Fuldstændig som i den allerførste MX-5 er motoren fortsat foran og baghjulstræk, hvilket sikrer en perfekt 50/50 vægtdistribution. Selv gearkassen er produceret med sans for historikken. Vandringen i gearkassen er nemlig de samme, korte 40mm, som det også var i første generation. Det kræver med andre ord blot et vrik med håndleddet, for at skifte gear, hvilket i øvrigt sker med en udsøgt mekanisk følelse.

Snævert skruet sammen

Kabinen er snæver, hvilket nok kommer bag på de færreste. Det betyder først og fremmest, at man ikke skal være meget længere end 1,80 meter, før længere ture bliver noget bøvl i MX-5. Den trange plads gør kabineopsætning svær til en svær nød at knække, og giver ét specifikt irritationsmoment i min bog.

Den kort vandrede gearkasse er, som nævnt, drønlækker. Derfor har man lyst til at skifte gear hyppigere end normalt. Men når højre hånd lægges på gearstangen, rammer man knapperne til infotainmentskærmen og radioen med albuen.

LÆS OGSÅ | TEST: Ford Mustang med 5-liters V8 og taget nede er nydelse (for de få)

Er man af en særligt høj eller kasseformet statur, er det ikke sikkert, at Mazda MX-5 er noget for en. Selv finder jeg mig med mine 1,77 meter i længden (og semi-kasseformede statur) fint tilpas, når først jeg får skruet mig ned i den røde læderkabine, som testbilen er udstyret med som del af 100th Anniversary-pakken.

Og ja. Der er langt ned i den lave sportsvogn. Når først man kommer derned, ser man, at kabinen er forholdsvist minimalistisk og intuitivt indrettet, heriblandt med en udmærket infotainmentskærm med trådløst Apple CarPlay som standard. Instrumenterne er gammeldags og analoge på den fede måde, hvilket understøtter bilens generelle udtryk til UG.

Gammeldaws’ glæder

Analoge instrumenter til en analog bil. Det giver god mening. Mazda MX-5 er en bil, der skal køres, og som beder om flere prygl end hvad det småuskyldige udseende afslører. Så du kan godt pakke dine frisørbil-jokes ned sammen med de forældede Skoda-jokes.

LÆS OGSÅ | DUEL: Teget ned og sommeren ind i BMW Z4 og Mazda MX-5

Mazda MX-5 er ikke en bil til frisører, men en bil til dem, der har regnet den ud. Den usandsynligt lette kampvægt på 1.025 kg er en bærende faktor for, hvordan MX-5 gebærder sig. Den er agil, velkørende og ikke alt for stiv i undervognen. Dermed efterlades der plads til, at oplevelsen er sjov og legesyg frem for hård og kontant, når man presser den ad solbeskinnede landeveje med krøller.

Den manuelle kaleche kan slås ned, før en elektrisk Audi-kaleche overhovedet kan nå at forfatte en fejlmeddelelse. På 15 sekunder får du loft til kip og fuld musik fra sugemotoren. Styretøjet er til den lette side, men alligevel fornemmer man forenden fint under indstyring.

Undervognen føles i balance, fordi den hverken er stenhård eller krænger synderligt i sving. Den læner sig mere ind i et sving og bibeholder et stramt greb i vejen, uanset hvordan svinget køres. Køredynamisk er MX-5 en ret komplet pakke, og fordi den ikke er superbilshurtig, kan den presses uden det bliver rigtig farligt.

Overordnet betyder dens agile facon, de korte og mekaniske gearkast samt den fede motor, at det er svært ikke at sidde med et smil på læben. Husk det næste gang du fnyser af sølvræv i en klejn MX-5 – vedkommende har det med al sandsynlighed sjovere end dig.

Komfortkvaler

Jeg kunne skrive side op og side ned om køreegenskaberne i Mazda MX-5, fordi jeg bliver ægte glad i låget af den. Alligevel må jeg erkende, at den også har sine kvaler, som primært drejer sig om motorvejskomforten. For hvor MX-5 er god til sjov og spas, bliver den ikke mit førstevalg på en kør-selv-ferie.

LÆS OGSÅ | TEST: Toyota GR Yaris er ufortyndet lykke på fire hjul

Retningsstabiliteten er præcist, som den skal være, og selvom kabinen er trang, er der kopholdere og benplads nok. Det er støjniveauet, der trætter, fordi både vind- og vejstøj presser sig gennem de 17-tommer fælge med lavprofilsdæk og stofkalechen. Skal man til sydens sol i MX-5 anbefaler jeg, at man bruger et par dage ekstra på det og tager bagvejene.

Pæn pris

Testbilen er særudgave, der fejrer Mazdas 100-års jubilæum. Den kommer med rød kaleche og rød læderstue til hvid lakering og specielle fælge. Herudover kommer BOSE-lydanlæg, nøglefri adgang og adaptive LED-lygter. Lækre sager men også dyre sager. MX-5 100th Anniversary Edition koster 415.000 kr.

Det er mange penge for en sjov søndagsbil – og heldigvis kan det gøres meget billigere. Ved årsskiftet sænkede Mazda som nævnt priserne på MX-5, så den nu starter i 280.000 kr. for 1,6-motoren med 132 hk. Med den herlige 2-liters motoren, som jeg har haft fornøjelsen af, starter MX-5 ved 345.000 kr.

Før prisjusteringerne skulle man op og betale 489.000 kr. (!) for 2-liters motoren. Prisen er med andre ord blevet væsentligt pænere og bilen dermed lettere at retfærdiggøre. Mazda MX-5 giver nemlig præcist lige så mange smil pr. kørt kilometer, som den altid har gjort. Nu bare i et prisleje, hvor flere kan være med. Så hvis du er på markedet efter en topløs sportsvogn på begrænset budget, er Mazda MX-5 igen blevet førstevalget.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.