Test og anmeldelser

Første tur: Mercedes-Benz C-Klasse klar til flere år på toppen

Af i Test og anmeldelser
Den helt nye C-Klasse har meget at leve op til. Den gamle C-Klasse har været et overvældende hit i Danmark, og med ny platform, plug-in hybrid med omkring 100 km elektrisk rækkevidde og en ultra-moderne kabine står C-Klassen godt rustet til fremtiden, men ikke alt er fryd og gammen.

Tekst & foto: Morten Bek / d. 26. juni 2021

For ikke så meget mere end 10 år siden kunne du få folk til at vende sig om på gaden, hvis du erhvervede dig en helt ny Mercedes-Benz C-Klasse. Den tyske bil var egentlig ikke noget særligt, og en BMW 3-serie var mere spændstig i designet. Men en C-Klasse var umådeligt dyr, som alle bilerne fra Mercedes-Benz var det på det tidspunkt. Så udenfor taxi-regi var en C-Klasse særdeles usædvanlig.

Så trykkede de på en knap i Stuttgart, på Mercedes-Benz hovedkontor. Med et blev priserne i Danmark skruet ned, og både private købere og firmabilister kunne langt nemmere få opfyldt drømmen om at køre bil med stjerne. Spol tiden frem, og resultatet af prisomlægningerne (og fordelagtig firmabilsbeskatning) er til at spærre øjnene op over: C-Klasse er blevet et kæmpe hit i Danmark – et hit så stort, så den i perioder har været den mest solgte bil i Danmark. Det er altså ikke en minibil til 200.000 kr., vi taler om, men en luksusbil, som nemt koster 500.-600.000 kr. i udsalg.

SE OGSÅ | Sælg huset, hunden og kæresten og køb em BMW M4

I perioden fra 2014 til 2021 blev det til intet mindre end 20.000 styk C-Klasse i Danmark. Det er lige præcis den periode, hvor Mercedes-Benz har solgt den seneste generation C.

Specifikationer

Mercedes-Benz C 300 d

Stationcar

Motor: R4, diesel, 1.993 ccm

Ydelse: 265 hk / 550 Nm

0-100 km/t: 5,8 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 19,2 km/l

Startpris: 604.900 kr.

(C-Klasse fås fra 519.900 kr.)

Men intet varer evigt. Slet ikke i bilernes verden, så efter syv år er 205’eren pensionsmoden, og en 206’er står klar til på ny at imponere kunderne og glæde sælgerne. Det er store sko, den nye model skal udfylde, men den har nogle esser i ærmet, som gør, at den nok skal få nogle gode år.

Hvilke esser? Og hvorfor kun nogle år?

Godt spottet. Ikke det med esserne, men det med kun nogle gode år. Hvis alt om et par år var status quo, så kunne jeg sagtens se, at C-Klassen ville blive ved at storme frem; bilen er virkelig attraktiv. Men C-Klassen som vi kender den i dag, også den helt nye model vi skal til at lære at kende, bliver ved med at køre med forbrændingsmotorer. Og elbiler ser ud til at modnes og i dén grad slå i gennem i de kommende år.

SE OGSÅ | Hvad er en elbil, og hvordan fungerer elbiler?

Den nye C-Klasse kommer i løbet af i år og i 2022 i mindst to plug-in-varianter. Den ene med benzinmotor, den anden med dieselmotor. Begge med over 300 hk. Og vi taler elektrisk rækkevidde på omtrent 100 km, fordi batteriet med en kapacitet på cirka 26 kWh er usædvanligt stort. Men det er stadig ikke fuld elektrificering. Når der kommer en fuldelektrisk Mercedes-Benz i C-Klasse-størrelse, så vil den hverken hedde C-Klasse eller se helt ud som den nye C-Klasse.

Alligevel er det værd at se nærmere på de esser, som den nye C kan ryste ud af skærmene – for nu. For det første har C-Klassen en ny platform, som er en forkortet udgave af MRA II-platformen fra den ligeledes nye S-Klasse. Det er ingen ringe bil at dele noget med. Og som den store S kan den mindre C fås med firehjulstyring, hvor baghjulene er aktivt med- eller kontrastyrende. Og den kan PROPPES med udstyr som head-up-display med augmented reality, usædvanligt lysstærke og intelligente forlygter, Digital Light, som kan vise symboler på vejen, for eksempel skabe et virtuelt fodgængerfelt. Alle motorer har en startergenerator, altså en mild form for elektrificering, og især er det vigtigt at nævne, at dieselmotorerne er uhyre renlige; de har filtre og rensesystemer, som gør et kæmpe stykke arbejde.

Hvilke motorer fås den nye C-Klasse med?

Den nye C-Klasse fås som sedan og som den fine stationcar, jeg kører ved præsentationen her i Danmark. Coupé og cabriolet kører videre, som vi kender dem, men kun til næste år, hvor de begge kommer i nye modeller – og så får vi også den første terrænædende C-Klasse at se. Mildt terræn, skal jeg skynde mig at sige. Det er C-Klasse All-Terrain, som bliver en løftet og lidt mere rå udgave af den nye stationcar.

Taler uden om? Ja, jeg taler uden om. Motorer og den nye C-Klasse er et ømfindtligt emne. Hvis du er vant til en stærk og økonomisk diesel i en C-Klasse, for eksempel i en C 220 d, så vil tingene ikke ændre sig – blot er OM654-dieselmotoren på 2 liter blevet endnu renere, udstyret med 48V-teknologi, startergenerator og meget andet (så den nu hedder OM654M – M for modifiziert). Er du den glade ejer af en C 350 d eller måske en AMG-variant, og du glæder dig til en ny C-Klasse med mange cylindre, så behold din gamle bil. C-Klassen vil fremover udelukkende kunne fås med fire cylindre. V6 og V8? Det er slut.

LÆS OGSÅ | Mercedes bekræfter – slut med V8 i C63 AMG

Det betyder, at selv en kommende C 63 AMG får fire cylindre. Den får al mulig kunstig hjælp til at yde rigtig mange kræfter. Både turbo og elektrificering. Men lyden bliver nok liiiidt en anden. Jeg kommer, personligt, mere til at savne den 6-cylindrede dieselmotor.

For at gøre det kort, så fås C-Klassen med benzinmotorer på 1,5 og 2 liter. C 200 er, indtil videre, basismodel, og den lille 1,5’er yder her hele 204 hk (plus boost på 20 hk fra elektrificeringen). Sedanen fås fra starten som C 300 med 2-liters benzinmotor med 258 hk (plus 20 fra el), mens dén motor først senere følger i stationcarudgaven. Dieselkunder varetages med en 2-liters diesel. Enten med 200 hk (igen, plus 20) i C 220 d eller 265 hk (plus 20…) i den testede C 300 d. En basisdiesel, C 200 d, er også på vej.

Hvordan er så den kraftige dieselmotor i C 300 d?

Mig snyder de ikke. Men det er lige ved, for 2-liters dieselmotorens 265 hk og 550 Nm, som kan trykkes til 285 hk og 700 Nm i kortere intervaller, gør C-Klasse stationcar til et lyntog. Med bi-turbo er der styr på kræfter ved både lave og høje omdrejninger, og den er der bare med det samme med musklerne.

Det mest fascinerende sker allerede, inden jeg kører af sted. At starte dieselmotoren foregår nu uden forsinkelse, fordi ISG-startergeneratoren driver dieselmotoren i gang uden forsinkelse og utrolig smidigt. Der er ingen dieselhakken, ingen forvarmning, ingen vibrationer.

LÆS OGSÅ | Audi SQ5 er (unødvendig) stil og en berusende dieselmotor

Det er der til gengæld, når 2-liters motoren skal have mange omdrejninger. Den er villig til at tage dem, men de er unødvendige med en så stærk motor. En 4-cylindret diesel er en langt større kilde til rå støj og vibrationer end en 6-cylindret. Det har jeg igen fået bevis for.

Efterfølgende tager jeg en kort tur i den egentlige stjerne i modelprogrammet (indtil PHEV’erne måske laver om på det). Nemlig dieselvarianten C 220 d. Den er i sagens natur også meget kraftig, så du vil så rigeligt kunne klare dig med de 200 hk og 440 Nm. Og glæde dig over en lavere pris/et lavere beskatningsgrundlag.

Hvad så med køreegenskaberne?

Her vil du være rigtig godt hjulpet af at holde dig fra C 300 d og bare tage en C 220 d. Jeg kan høre, der kommer et hvorfor…? Fordi C 300 d og benzinmodellen C 300, som lige nu er topmodeller, som standard leveres med AMG-pakke. Det giver godt nok en flottere front med en unik grill (inklusive små Benz-stjerner, hvor der før var “diamanter”) og ekstra pynt, men også med passiv sportsundervogn.

Det holder ikke. I hvert fald ikke med de 19” alufælge, testbilen kører på, hvor 18” er standard og 17” sidder på basisversionerne uden AMG-pakke. Undervognen er ubehjælpelig, når der i byen og ved lavere landevejsfart er huller, frostsprængninger, kanter, bump… Jeg hopper rundt i sædet og tænker, hvad der er sket med komforten fra den gamle C-Klasse. Uha.

LÆS OGSÅ | Ford Mustang med 5-liters V8 og taget nede er nydelse (for de få)

Heldigvis giver den korte tur i C 220 d’eren mig noget af roen tilbage. Bogstaveligt talt, for den er med sin ikke-sænkede undervogn og mindre hjul mere smidig og langt bedre egnet til danske veje.

Umiddelbart trækker det ikke meget ned, når det kommer til dynamik og reaktionsevne. C-Klassen er hurtigere på styretøjet og mere naturligt dynamisk, og det bliver spændende at se den i forhold til BMW 3-serie.

Interiøret har fået en ordentlig omgang, kan man se?

Den helt store S-omgang, må jeg sige. Som den blot anden model er den nye C-Klasse udstyret med anden generation MBUX-system, som rummer infotainment, instrumentering, talestyring og meget andet. S-Klassen var naturligvis først med det nye system.

Det er meget synligt, at vi har med det nye MBUX at gøre. Væk er den kinesiske mur (tyske mur?) bestående af digital instrumentering og infotainmentskærm side om side uden mellemrum. Nu er instrumenteringen en enhed, højt oppe i synsfeltet, mens infotainmentsystemet er flyttet ned og nu kommer med touchscreen i portrætformat – som et vandfald ned over midterskonsollen, som flyder videre ned mellem sæderne. Så der er ingen pegeflade eller genvejsknapper mellem sæderne, som der var før.

LÆS OGSÅ | 3x tunede biler med +500 hk

I Danmark er de størst mulige skærme standard. Instrumentering med 12,3” display og den store infotainmentskærm med 11,9” skærm. Under den store touchscreen er der enkelte fysiske knapper til køreindstillinger og nogle øvrige indstillinger, men ellers foregår det meste på skærmen. Og det går fint, for den sidder lavt, og områder til klimaindstillinger med videre er store og tydelige. Det er, i det hele taget, imponerende skærme.

Ved første øjekast er hele interiøret imponerende. Fedt layout, spændende design. I det store hele er materialerne også rigtig flotte, og farverne på panelerne lyser op. Ved nærmere eftersyn er der rigeligt med beviser for, at C-Klassen er en mindre nedgradering i forhold til materialekvalitet. Store kedelige overflader i dørene, hårde plastpaneler omkring blandt andet midterskonsollen og flere steder med tynd plast. Ikke alt der skinner, er guld.

Hvad skal C-Klassen så koste?

Lad mig først tage firmabilisterne og beskatningsgrundlagene. Mercedes-Benz-importøren oplyser, at C 200 og C 220 d (sedanudgaver) fås fra 430.000 kr. Det er inklusive ganske meget udstyr, og deriblandt automatgear, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, LED-forlygter, navigation, bakkamera med videre.

Det samme standardudstyr gælder i biler, som sælges til private. Startprisen er 519.900 kr. for C 200 sedan og C 220 d sedan – samme pris for benzin og diesel. De kraftigere varianter, inklusive den tvivlsomme AMG-pakke, koster 589.900 kr. Så uanset om du er til benzinmodellen med 258 hk eller diesel med 265 hk, så er priserne også her ens.

SE OGSÅ | Det er billigere at låne penge til en “grøn” bil

Jeg venter spændt på priserne på PHEV-varianterne – og jeg venter spændt på at få fingre i en af dem for at se, om det er muligt at komme tæt på de lovede 100 km kørsel på strøm.

Den nye C-Klasse er et stærkt, men ikke perfekt kort fra Mercedes-Benz. Der er hård konkurrence fra BMW 3-serie og fra næste år en ny Audi A4. Men også fra de biler, som tager det meste af opmærksomheden for tiden, nemlig elbilerne. BMW i4, Polestar 2 og flere til vil gøre livet svært for C-Klassen. Det eneste Mercedes-Benz kan gøre er at skynde sig at få en elektrisk model i den klasse færdig.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.