Mazda 6e kommer med seks års garanti
Mazda forbereder sig på at introducere sin nye elbil 6e i august, og kunderne skal blandt andet lokkes til med seks års fabriksgaranti.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Hver uge lægger et Maersk-skib til ved den store containerhavn i Aarhus, og står man det rigtige sted på den gamle containerhavn, som i dag er det tæt bebyggede område Aarhus Ø, fylder det blå skib hele horisonten.
Som jeg kører rundt på Aarhus Ø i den nærmest exceptionelt blå Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology, truer den også med at fylde hele horisonten for de mange gående. Med farven med det virkelig kryptiske navn, MANUFAKTUR Stillehavsblå Magno, kan den både ligne horisonten og et Maersk-containerskib – og i både farve og form ligner den en af de mange Maersk-containere på havnen.
Farven på G-Klassen er usædvanlig og opmærksomhedskrævende, men de fleste ser ikke det, der er virkelig anderledes ved denne G-model. Kun når den kører tæt forbi, vil de opmærksomme lægge mærke til, at den ikke bralrer, brøler og bobler. Den er stille, for den er helt elektrisk.
Det er første gang, at Mercedes-Benz har elektrificeret sit kantede ikon af en firehjulstrækker. Siden 1979, hvor den startede som militært udstyr, har den været udstyret med alt fra fire sløve cylindre til 12 af de mest larmende AMG-cylindre. Geländewagen har været alt fra spartansk arbejdshest til stjernefodboldspilleres potensforlænger.
Med den elektriske firehjulstrækker er Mercedes-Benz ikke bare ude i et konceptbrud, men er virkelig langt fremme i bussen. En hårdfør firehjulstrækker med chassisramme som elbil? Det er ikke noget, der fås hos konkurrenterne – du ser ingen elektrisk Land Rover Defender eller Toyota Land Cruiser i den nærmeste fremtid.
Det er meget svært at spotte elektrificeringen. Der er ingen udstødningsrør, som er synligt fraværende, og så er der ændret på blandt andet motorhjelm for at give G lidt bedre aerodynamik (så meget det lader sig gøre med en kasse på fire hjul), men det kræver en G-Klasse med forbrændingsmotor for at se. På testbilen er reservehjulet erstattet af en oval kasse til ladekabel, men da den ikke er standard, lægger man ikke nødvendigvis mærke til firehjulstrækkerens status som elbil.
Navnet på den elektriske G er G 580 med EQ Technology. Et navn, der lugter langt væk af opgivelse på hovedkontoret i Stuttgart. Efter den Mercedes-Benz-typiske navngivning for elbiler, som den har været indtil videre, skulle G-Klasse på el have haft det simple navn EQG. Men nu skal el og forbrænding ikke længere skilles så hårdt ad, og EQ Technology er tegnet for el. Det holder forhåbentlig ikke længe.
Det med at være en usædvanlig firehjulstrækker fortsætter, når det kommer til motoriseringen. G 580 EQ, som jeg hakker navnet ned til er også usædvanlig af en elbil at være. Den har ikke en, heller ikke to, men fire elmotorer.
Her er en elmotor til hvert af de fire hjul. Den samlede ydelse kan synes til den svage side for en bil med så mange strømkilder: 587 hestekræfter. Men kun til man ser drejningsmomentet. Op til 1.164 Nm. Der er mange mellemstore elbiler, som kun har omegnen af en fjerdedel af det moment.
Ingen af dem tynger vejen med så mange kilo som denne Geländewagen. 3.085 kilo fordelt i en bil, der ikke engang er så lang som en Skoda Enyaq. Den høje vægt på bilen begrænser desværre lasteevnen, som er kritisk ringe: 415 kilo. Hvis ikke den blev holdt på det niveau, ville den elektriske G-klasse komme over 3.500 kilo i totalvægt og kræve stort kørekort.
Få biler har et så massivt batteri som denne vilde Mercedes-Benz. 116 kWh. Hvis nogen har brug for en forklaring på vægten, så er den i det tal. Det er bare et slag på tasken, men sådan et batteri kan veje 800 kilo. Der er også den fleksible og robuste indkapsling af batteriet i bilens bund, så det ikke bliver gennemhullet af skarpe sten, når man kører rundt i det vilde terræn.
Held og lykke med at finde rigtigt terræn i Danmark, som kan udfordre og underholde i den elektriske G-Klasse. Lidt løst sand på stranden i Vestjylland, en offentlig skov, noget mudder på en mark. Det bliver ikke meget mere spændende. Så firehjulstrækkeren vil mest køre på asfalt i hænderne på danske ejere, og så har den en tilhørende WLTP-rækkevidde på 455 kilometer.
Jeg har aldrig set så stort et batteri give så kort rækkevidde. 28 kWh for hver 100 kilometer, som er lidt under det dobbelte af en ID.4. Meget af min samlede kørsel er på motorvej, og fordi jeg kører omkring 130 km/t, når jeg er i en zone, der tillader det, så går der noget tid, før jeg lægger mærke til forbruget: omkring 45 kWh på 100 kilometer. Der bliver, med andre ord, virkelig flyttet nogle kilo og noget luft.
Med 110 km/t og rolig kørsel i højre spor kommer G-Klassen under 40 kWh. Rimeligt? For det man får, så er jeg ikke utilfreds. Man skal huske, at en AMG G-Klasse med V8 skal tanke jævnligt…
Først lige noget om det, Mercedes-Benz kalder G-Turn. Med sine fire elmotorer kan man noget, som andre ikke kan. I princippet, i hvert fald: vende bilen på en tallerken, altså på det sted, den holder. Wow, tænker man så. Men for mig er der ikke noget wow over systemet, som aktiveres omstændigt i midterkonsol, med pedaler og med gearvælger.
Jeg prøver på en plads med god plads og løst grus. Bilen nægter. Den står ikke plan. Bortset fra, at der er en helt minimal hældning, hvor jeg holder. Efter fem forsøg rammer jeg en plet, der åbenbart ikke er helt skæv, og som en aggressiv tyr vender G-Klassen halvvejs rundt om sig selv. Så afbryder den. Idéen er, at firehjulstrækkeren kan vende steder, hvor man ikke kan vende – og vil have svært ved at bakke. Som systemet “virker her”, så bliver det meget svært i terræn.
Så tilbage til det, der virkelig er interessant. Det er køreegenskaberne. Og jeg erklærer G 580 EQ for langt den bedste G-Klasse, jeg har kørt. Der har været mange, og udover nogle stykker af nuværende generation, har jeg også været gennem flere af de ældre.
Eksplosionen af kræfter er stærkt vanedannende, stærkt forunderlig, når man sidder meget højt i en firkant. Den er meget hurtigere end mange andre elbiler, og 4,7 sekunder til 100 km/t er sjov læsning. Heldigvis kan den også det, der er vigtigere, nemlig helt glidende og kontrolleret tilførsel af kræfterne fra de fire motorer. Den utroligt præcise kraftudfoldelse vil være guld i alle former for terræn, som den er det på veje med asfalt.
Erklæringen “bedst kørende G-Klasse” har noget med affjedringen at gøre. Alle de mange, mange kilo gør firehjulstrækkeren mere rolig og helt sikkert også mere komfortabel. Den styrer selvfølgelig ikke præcist, men til gengæld skal man heller ikke småjustere hele tiden på motorvejen.
Det løber jo op, sådan noget. Når man køber bil hos Mercedes-Benz, betaler man altid mere. Nogle gange er det urimeligt. Denne gang er bilen så speciel og ret så unik, og en G-Klasse har altid været dyr – så 1,544.903 kr. er der, hvor prisen starter.
Men skal der AMG-finish på overalt, så er prisen allerede på 1,76 mio. kr., og skal man have ting, som egentlig er selvfølgeligheder – trådløs opladning af mobilen, nøglefri betjening – kommer man længere op. Man kan tage det hele og gå efter Edition One-introduktionsmodellen. Den koster 2.162.853 kr. Det er stadig meget billigere, end hvis der lå en forbrændingsmotor fra AMG ude foran.
Interiøret er som en bunker, hvor man får propper i ørerne, når de tunge døre lukker med det samme ingeniørafstemte tunge klonk med strejf af hængsler og metal, som rammer hinanden, så de passer perfekt sammen. Den elektriske G-Klasse er, som bil og elbil, uperfekt og alligevel helt perfekt. Som den første elektriske Geländewagen er den et pletskud – vanvittig og helt vild og vidunderlig.
En Mercedes-Benz G-Klasse har i flere årtier kun givet mening, hvis man er højrøstet sportsstjerne eller en anden frembrusende personlighed med mange penge. Det er længe siden, G-Klassen var den spartanske firehjulstrækker, der blev brugt til praktiske opgaver.
Den elektriske G 580 med EQ Technology ligger fint i forlængelse af firehjulstrækkerens image og det, den bliver brugt til i dag: den er en luksusbil af en særlig kaliber, som ejerne meget gerne viser frem. Nu kan det gøres på den mest moderne måde, nemlig ved at køre på el.
En Geländewagen på strøm giver rigtig god mening i forhold til at køre i terræn (hvis nogen skulle komme ud for det), fordi den er så stærk og præcis i kraftudfoldelsen – og har fire elmotorer. Men det viser sig også, at den kører bedre end nogen G før den. Den får det bedste frem i den klassiske firehjulstrækker, og selv om den er meget dyr, ville den være dyrere endnu med V8-motor.
Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology Edition One
Motor: Elmotorer (en ved hvert hjul)
Ydelse: 587 hk/1.164 Nm
0-100 km/t: 4,7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 28 kWh/100 km
Rækkevidde: 455 kilometer
Batteristørrelse: 116 kWh
Ladekapacitet: 200 kW
Mål (L/B/H): 462/193/199 cm
Køreklar vægt: 3085 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 620-1.990 liter
Pris: 2.162.853 kr. (G 580 med EQ Technology fås fra 1.544.903 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Mazda forbereder sig på at introducere sin nye elbil 6e i august, og kunderne skal blandt andet lokkes til med seks års fabriksgaranti.
Påskedagene er oplagte til at ramme grænsen og fylde depoterne op med billig slik og sodavand. Spørgsmålet er bare, hvor billigt det skal være, før turen giver økonomisk gevinst?
Der er nærmest ingen efterspørgsel på den 4-cylindrede plug-in hybrid Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Derfor lover Mercedes-AMG nu, at den opdaterede udgave får flere cylindre.
Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.