Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Hvis din søn eller datter dyrker hestesport, misunder jeg dig. Ikke for udskrivningerne på udstyr eller lugten af stald, men alene din legitime undskyldning for at eje en bil som Mercedes-Benz GLE 450 d.
Elbilernes hastige udvikling gør det svært at finde på gode undskyldninger for ikke at køre elektrisk. På samme måde er det nærmest umuligt at forsvare en håbløs diesel-dinosaur med seks ben i carporten –med mindre man altså skal kunne trække noget på krogen.
Mercedes-Benz GLE 450 d trækker 2.700 kg, og hvis du har såvel likviditeten som en god undskyldning på plads, så fortjener den din opmærksomhed.
Mercedes-Benz har, efter eget udsagn, opfundet premium-SUV’en med deres M-Klasse, der så dagens lys i 1997. En god historie, der kunne have været bedre, hvis den første M-Klasse havde været bedre bygget og mindre fejlbehæftet.
Konkurrenterne bed hurtigt til bolle i den nye og dyre klasse, hvorfor M-Klassen hurtigt blev løbet over ende af BMW X5, Porsche Cayenne og Volvo XC90.
Den første M-Klasse ligger heldigvis hele tre generationer tilbage, og navnet er skiftet til GLE. Fjerde generation blev lanceret i 2019 og var med det samme værdig i den klasse, som bedstefar M skabte. Her med tre sæderækker, to 12,3” skærme og generelt solid Mercedes-statur.
Og dér slutter historietimen. Vi skriver 2024, hvor Mercedes-Benz GLE har fået et diskret, men friskt facelift med ny kølergrill, nye luftindtag og nye forlygter. Indvendigt fås nu den seneste aftapning af det fornøjelige MBUX-infotainmentsystem, men desværre også det nye touch-knap-tunge Mercedes-rat.
LÆS OGSÅ | Test: Volvo XC90 tager kegler og udfordrer
På drivlinjefronten kører GLE nu med mild-hybrid i alle de varianter, der ikke allerede var elektrificeret. Testbilen, en dieseldrevet GLE 450 d med seks cylindre, kører således med et symbolsk skud strøm i form af en 48V-generator, der giver dieselhakkeren lidt ekstra kræfter uden at kunne drive noget selv.
Mercedes-Benz GLE fås med fire, seks og otte cylindre. Plug-in hybrid-varianterne kører med to 2-liters rækkemotorer (benzin og diesel) med fire cylindre og elektrisk hjælp med 31,2 kWh batteri. I den anden ende af skalaen findes brutus, GLE 63 AMG, med 612 brølende V8-kræfter.
Det er dog et sted midt imellem, at tingene går op i en højere enhed. Mercedes-Benz bygger også 6-cylindrede rækkemotorer, to på benzin til GLE 450 og 53 AMG, samt én på diesel til GLE 450 d, hvor englene synger. Nok har Mercedes-Benz ufatteligt godt styr på plug-in hybrid-teknologien, men det politisk ukorrekte kraftværk i 450 d passer som fod i hose til GLE.
Det er en bomstærk og kompromisløs motor, der med 750 Nm trækker som et godslokomotiv uden at give mere end et tilfredsstillende grynt fra sig. Og ikke nok med det, så arbejder den også usandsynligt godt sammen med den 9-trin lange automatgearkasse.
Tro det eller lad være, men det er faktisk elektrificeringen, der skal have en stor del af æren for denne motor-gearkasse-symbiose. De 20 elektriske heste agerer fredsmægler mellem de to og fjerner ethvert gran af klodsethed fra igangsætninger. Selv med start-stop-funktionen aktiveret.
Det er fristende at træde til Mercedes-Benz GLE 450 d, alene for at høre den uddøende hymne af en dieseldrevet rækkesekser. Det er dog ikke disse kraftspring, som GLE gør bedst. Det er de lange stræk, den excellerer på – særligt på den luftundervogn, som testbilen er udstyret med.
Bevares, luftundervognen skal tilkøbes i udstyrspakker, der starter fra 138.000 kr., men for de penge får man også et niveau af raffinement, der svært at overgå. En luftundervogn er ikke en stensikker opskrift på succes, men hvis man vil mærke, hvordan man gør det rigtigt, er GLE et godt sted at starte.
Mercedes-Benz GLE 450 d udglatter ujævnheder og omdanner sin kradsbørstige tyngde til stabilitet på motor- og landeveje. Når vejene begynder at kringle, bliver tyngden dog lidt klodset, og end ikke Mercedes-Benz formår at bøje fysikkens love, hvorfor GLE står som en tung kolos på sjove bagveje. Det er til trods for et styretøj, der ellers virkelig er lækkert vægtet.
Den sidste henvisning til bedstefar M-Klasse bliver, at den blev lanceret specifikt med tanke på det amerikanske marked – og derfor også bygget på den side af andedammen. GLE bliver stadig bygget i USA i dag, men heldigvis tyder alt på, at amerikanerne har haft mere end ét tysk kvalitetskursus.
Mercedes-Benz GLE er udstyret med en kabine, der er lige dele blød og hårdfør. Der er under halvt så mange skrattede plastmaterialer, som man finder i de elektriske EQ-modeller, og ser man bort fra pegepladen i midterkonsollen, der er et levn fra før touch-skærme, er den også ret moderne. Det er takket være det nye MBUX-system bag skærmene.
Der er varme og kulde i kopholderne samt varme i bagsæderne, der også er elektrisk justerbare. Man sidder fyrsteligt på anden sæderække, mens tredje sæderække bør forbeholdes de allermindste eller bruges til korte nødture. Er tredje sæderække slået op, skal passagerene begrænse deres pakkenelliker, da de æder en del plads fra det ellers 630 liter store bagagerum.
Jeg sagde jo, at du skulle have likviditeten på plads! Mercedes-Benz GLE 450 d starter i 1.494.419 kr., og det er før luftundervogn, ægte læder og elektrisk justerbare bagsæder. Det er dog ikke fordi, du slipper meget billigere hos konkurrenterne. Tværtimod.
Audi Q7 kunne indtil for nyligt kun fås som plug-in hybrid – men lige nu fås den slet ikke, fordi endnu et facelift er på vej. Volvo tilbyder også sin XC90 som plug-in hybrid alene, og den starter i 976.086 kr.
Vil du have dieselhakker, er der derfor kun BMW X5 som storkonkurrent med sin 3-liters rækkesekser til 1.238.338 kr. Og hvilken konkurrent! X5 er også for nyligt blevet opfrisket og er, for ganske nyligt, kaldt for ‘klassens bedste’ af min kollega Morten Bek. Men det var plug-in hybriden, og så er vi vel lige vidt?
LÆS OGSÅ | Test: BMW X5 er stadig den bedste i klassen
For lethedens skyld slutter jeg af, hvor jeg startede. Er du heldig at holde hest, så er det Mercedes-Benz GLE 450 d, du skal vælge. Den må nemlig trække 800 kg mere på krogen end den dieseldrevne X5. Plug-in hybrid udgaven af X5 må trække tilsvarende 2.700 kg – men den har ikke syv sæder som GLE!
Uanset hvilken undskyldning du finder frem for at vælge denne dieseldrøm af en Mercedes-Benz, er den besværet værd. Den er nemlig, som sådan en er bedst.
SPECIFIKATIONER
Motor: R6 diesel, 2.989 cm3
Ydelse: 367 hk / 750 Nm
0-100 km/t: 5,6 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 13,2 km/l
CO2-udledning: 199 gram/km
Mål (L/B/H): 492/215/179 cm
Køreklar vægt: 2.330 kilo
Trækvægt: 2.700 kilo
Bagagerumsvolumen: 630-2.055 liter
Pris: 1.494.419 kr. (GLE fås fra 1.179.564 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.