februar 5, 2024

Test: Mercedes-Benz GLE er en drøm som seksbenet diesel-dinosaur

En 6-cylindret dieselmotor med over 350 hk duer nærmest kun til hestehold eller folk uden klimaskam. Uanset hvilken undskyldning du finder frem for at vælge denne dieseldrøm af en Mercedes-Benz GLE 450 d, er den besværet værd.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Hvis din søn eller datter dyrker hestesport, misunder jeg dig. Ikke for udskrivningerne på udstyr eller lugten af stald, men alene din legitime undskyldning for at eje en bil som Mercedes-Benz GLE 450 d.

Elbilernes hastige udvikling gør det svært at finde på gode undskyldninger for ikke at køre elektrisk. På samme måde er det nærmest umuligt at forsvare en håbløs diesel-dinosaur med seks ben i carporten –med mindre man altså skal kunne trække noget på krogen.

Mercedes-Benz GLE 450 d trækker 2.700 kg, og hvis du har såvel likviditeten som en god undskyldning på plads, så fortjener den din opmærksomhed.

Bedre end bedstefar

Mercedes-Benz har, efter eget udsagn, opfundet premium-SUV’en med deres M-Klasse, der så dagens lys i 1997. En god historie, der kunne have været bedre, hvis den første M-Klasse havde været bedre bygget og mindre fejlbehæftet. 

Konkurrenterne bed hurtigt til bolle i den nye og dyre klasse, hvorfor M-Klassen hurtigt blev løbet over ende af BMW X5, Porsche Cayenne og Volvo XC90.

Den første M-Klasse ligger heldigvis hele tre generationer tilbage, og navnet er skiftet til GLE. Fjerde generation blev lanceret i 2019 og var med det samme værdig i den klasse, som bedstefar M skabte. Her med tre sæderækker, to 12,3” skærme og generelt solid Mercedes-statur.

Og dér slutter historietimen. Vi skriver 2024, hvor Mercedes-Benz GLE har fået et diskret, men friskt facelift med ny kølergrill, nye luftindtag og nye forlygter. Indvendigt fås nu den seneste aftapning af det fornøjelige MBUX-infotainmentsystem, men desværre også det nye touch-knap-tunge Mercedes-rat.

På drivlinjefronten kører GLE nu med mild-hybrid i alle de varianter, der ikke allerede var elektrificeret. Testbilen, en dieseldrevet GLE 450 d med seks cylindre, kører således med et symbolsk skud strøm i form af en 48V-generator, der giver dieselhakkeren lidt ekstra kræfter uden at kunne drive noget selv.

Som fod i hose

Mercedes-Benz GLE fås med fire, seks og otte cylindre. Plug-in hybrid-varianterne kører med to 2-liters rækkemotorer (benzin og diesel) med fire cylindre og elektrisk hjælp med 31,2 kWh batteri. I den anden ende af skalaen findes brutus, GLE 63 AMG, med 612 brølende V8-kræfter.

Det er dog et sted midt imellem, at tingene går op i en højere enhed. Mercedes-Benz bygger også 6-cylindrede rækkemotorer, to på benzin til GLE 450 og 53 AMG, samt én på diesel til GLE 450 d, hvor englene synger. Nok har Mercedes-Benz ufatteligt godt styr på plug-in hybrid-teknologien, men det politisk ukorrekte kraftværk i 450 d passer som fod i hose til GLE.

Det er en bomstærk og kompromisløs motor, der med 750 Nm trækker som et godslokomotiv uden at give mere end et tilfredsstillende grynt fra sig. Og ikke nok med det, så arbejder den også usandsynligt godt sammen med den 9-trin lange automatgearkasse.

Tro det eller lad være, men det er faktisk elektrificeringen, der skal have en stor del af æren for denne motor-gearkasse-symbiose. De 20 elektriske heste agerer fredsmægler mellem de to og fjerner ethvert gran af klodsethed fra igangsætninger. Selv med start-stop-funktionen aktiveret.

Komfort frem for alt

Det er fristende at træde til Mercedes-Benz GLE 450 d, alene for at høre den uddøende hymne af en dieseldrevet rækkesekser. Det er dog ikke disse kraftspring, som GLE gør bedst. Det er de lange stræk, den excellerer på – særligt på den luftundervogn, som testbilen er udstyret med.

Bevares, luftundervognen skal tilkøbes i udstyrspakker, der starter fra 138.000 kr., men for de penge får man også et niveau af raffinement, der svært at overgå. En luftundervogn er ikke en stensikker opskrift på succes, men hvis man vil mærke, hvordan man gør det rigtigt, er GLE et godt sted at starte.

Mercedes-Benz GLE 450 d udglatter ujævnheder og omdanner sin kradsbørstige tyngde til stabilitet på motor- og landeveje. Når vejene begynder at kringle, bliver tyngden dog lidt klodset, og end ikke Mercedes-Benz formår at bøje fysikkens love, hvorfor GLE står som en tung kolos på sjove bagveje. Det er til trods for et styretøj, der ellers virkelig er lækkert vægtet.

De tysk-amerikanske gemakker

Den sidste henvisning til bedstefar M-Klasse bliver, at den blev lanceret specifikt med tanke på det amerikanske marked – og derfor også bygget på den side af andedammen. GLE bliver stadig bygget i USA i dag, men heldigvis tyder alt på, at amerikanerne har haft mere end ét tysk kvalitetskursus.

Mercedes-Benz GLE er udstyret med en kabine, der er lige dele blød og hårdfør. Der er under halvt så mange skrattede plastmaterialer, som man finder i de elektriske EQ-modeller, og ser man bort fra pegepladen i midterkonsollen, der er et levn fra før touch-skærme, er den også ret moderne. Det er takket være det nye MBUX-system bag skærmene.

Der er varme og kulde i kopholderne samt varme i bagsæderne, der også er elektrisk justerbare. Man sidder fyrsteligt på anden sæderække, mens tredje sæderække bør forbeholdes de allermindste eller bruges til korte nødture. Er tredje sæderække slået op, skal passagerene begrænse deres pakkenelliker, da de æder en del plads fra det ellers 630 liter store bagagerum.

Prisen? Uha!

Jeg sagde jo, at du skulle have likviditeten på plads! Mercedes-Benz GLE 450 d starter i 1.494.419 kr., og det er før luftundervogn, ægte læder og elektrisk justerbare bagsæder. Det er dog ikke fordi, du slipper meget billigere hos konkurrenterne. Tværtimod.

Audi Q7 kunne indtil for nyligt kun fås som plug-in hybrid – men lige nu fås den slet ikke, fordi endnu et facelift er på vej. Volvo tilbyder også sin XC90 som plug-in hybrid alene, og den starter i 976.086 kr.

Vil du have dieselhakker, er der derfor kun BMW X5 som storkonkurrent med sin 3-liters rækkesekser til 1.238.338 kr. Og hvilken konkurrent! X5 er også for nyligt blevet opfrisket og er, for ganske nyligt, kaldt for ‘klassens bedste’ af min kollega Morten Bek. Men det var plug-in hybriden, og så er vi vel lige vidt?

For lethedens skyld slutter jeg af, hvor jeg startede. Er du heldig at holde hest, så er det Mercedes-Benz GLE 450 d, du skal vælge. Den må nemlig trække 800 kg mere på krogen end den dieseldrevne X5. Plug-in hybrid udgaven af X5 må trække tilsvarende 2.700 kg – men den har ikke syv sæder som GLE!

Uanset hvilken undskyldning du finder frem for at vælge denne dieseldrøm af en Mercedes-Benz, er den besværet værd. Den er nemlig, som sådan en er bedst.


SPECIFIKATIONER

Mercedes-Benz GLE 450 d 4Matic

Motor: R6 diesel, 2.989 cm3
Ydelse: 367 hk / 750 Nm
0-100 km/t: 5,6 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 13,2 km/l
CO2-udledning: 199 gram/km
Mål (L/B/H): 492/215/179 cm
Køreklar vægt: 2.330 kilo
Trækvægt: 2.700 kilo
Bagagerumsvolumen: 630-2.055 liter

Pris: 1.494.419 kr. (GLE fås fra 1.179.564 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS