marts 13, 2021

TEST: Mercedes-Benz E 400 d Coupé er muskuløs skønhed med komfort i højsædet

Slap af i den elegante E-Klasse Coupé, nyd de 700 Nm fra 3-liters dieselmotoren og lad kilometer efter kilometer rulle uanstrengende forbi.

Af: Morten Bek / d. 13. marts 2021

Mercedes-Benz har i årtier været for coupéer, hvad Porsche har været for sportsvogne: det førende mærke. Historiebøgerne bugner af smukke, attråværdige og gedigne coupéer fra mærket med stjernen; Jeg ville give min højre hånd for at eje en velholdt E 320 Coupé fra midt i 90’erne. Den vil ikke bare holde i al evighed, plus minus et par år, men også gøre det med overlegen elegance og tidløshed.

Som jeg ligger på motorvejen i den nyeste coupé fra Mercedes-Benz, den faceliftede E-Klasse, trækker tunge skyer sammen i horisonten. I overført forstand, for solen skinner, og de eneste skyer på himlen er hvide og ikke mere truende end de får, de minder mig om. Fantasiens tunge skyer trækker sammen over coupéerne fra Mercedes-Benz, og det første uvejr har allerede ramt – og det skyllede den store S-Klasse Coupé væk.

SE OGSÅ | Mercedes-Benz EQV er en elektrisk partybus

Coupéerne bliver ofret, og det desværre ikke kun hos Mercedes-Benz, fordi pengene til udvikling lige for tiden går til særligt to genrer: SUV’er og elbiler. S-Klasse Coupé kan få følgeskab på de evige skrotpladser af C-Klasse Coupé og E-Klasse Coupé, men jeg håber, at tyskerne vil vise barmhjertighed og beholde mindst en af coupéerne i modelprogrammet i fremtiden.

Specifikationer

Mercedes Benz E 400 d

4Matic Coupe

Motor: R6, 2.925 cm, diesel

Ydelse: 330 hk / 700 Nm

0-100 km/t: 5,3 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 13,7 km/l

Startpris: 1.088.498 kr.

(E Coupe fås fra 823.998 kr.)

Det kunne være C-Klasse Coupé, for dem kan Mercedes-Benz trods alt sælge mange af. Men det må egentlig meget gerne være E-Klasse Coupé. Den er tilpas sjælden, fordi den er ret dyr, og så er den smuk og velproportioneret, som den efterhånden udgående C-Klasse Coupé slet ikke er.

Den faceliftede E Coupé kan være sidste chance for at købe en elegant, lav cruiser med to døre fra Mercedes-Benz. Skulle det være tilfældet, så kører man i en coupé dedikeret til komforten og den uanstrengte rejse.

Et spørgsmål om sideruder

Ubrugelig viden kan være fascinerende viden – eller bare nørdet viden. Brug denne viden til lige hvad du har lyst til: Sideruderne på Mercedes-Benz’ coupéer er lavet efter et hierarki. Jo lavere rang coupéen har, jo færre sideruder kan du åbne. C-Klasse Coupé har sideruder, hvor kun de forreste ruder i dørene åbner. Den hedengangne S-Klasse Coupé var udstyret med to sideruder, som begge kunne sænkes helt og give total gennemstrømning af luft – og total elegance.

E-Klasse Coupé er i midten, som det næsten siger sig selv. Den har tre sideruder i hver side. Men kun de to forreste kan sænkes helt. Tilbage står en lille siderude, formet som sejlet på et skib. Det er det absolut mest akavede ved designet på E-Klasse Coupé.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den nye Corvette har fundet vej til Danmark

Alt andet ved designet begejstrer mig. Det er en stor coupé, men ikke så intimiderende som S-Klasse Coupé var det. Men heller ikke så lille, så proportionerne virker sammenpressede som på C-Klasse Coupé. Strømlinet, lækker, muskuløs, elegant. Faceliftet giver samme stilige baglygter som forgængeren, fladere forlygter og en en ny grill. Du vil sikkert ikke kunne se det uden et billede af bilen før faceliftet, men grillen er faktisk vendt på hovedet, så den brede del nu er nederst.

Et interiør som morfar ville elske det

Så tidløst og elegant det ydre på E Coupé måtte være, så er tiden ved at være løbet fra interiørdesignet. Det er ikke de to skærme i bredformat, jeg har det store imod (i S-Klasse og den nye C-Klasse er der et helt andet design). Det er mere de svulmende og bløde former, som med store træpaneler smyger sig rundt om forsæderne. Jeg skal hilse at sige, at det lyse læder, som står i skrigende kontrast til panelerne i mat asketræ, kun forværrer forholdene. Med stemningsbelysningen sat til farven Purple Sky og intensitet 100% er der præcis den stemning, jeg forestiller mig, der må være i et russisk diskotek, hvor der tilbydes nydelse i form af mere end blot alkohol…

LÆS OGSÅ | Ny Mercedes C-Klasse kører 100 km på el 

Sidste salgsdato er så småt også ved at være nået for infotainmentsystemet. De nye touchpaneler i rattet er enten for følsomme eller uden reaktion, når jeg trykker. Og der er proppet så mange funktioner ind på så lidt plads på rattet, at man er nødt til at kigge på rattet hele tiden. Det er faktisk problemet med hele infotainment- og styresystemet.

Der er så mange funktioner, indgange og undergrupperinger, som er fyldt på, efterhånden som Mercedes-Benz har fundet det nødvendigt. Det har gjort systemet forbløffende overkompliceret. Her på motorvejen, på nogen som helst vej, hvor bilen bevæger sig, egentlig, skal man holde fingrene fra alt andet end de øverste lag af menuerne.

SE OGSÅ | Toyota GR Yaris er åndssvagt sjov

E Coupé er en bil til to personer, og til nød kan man invitere et par venner med på en kort tur på bagsædet. De har både egne luftdyser, kopholdere og justerbare nakkestøtter. Men noget af det, der altid har været coupéernes tegn på overskud og fråds er, at de er skabt for føreren og forsædepassageren.

De store sæder, betrukket med smukt forarbejdet læder i den tvivlsomme beige-hvide farve, er til endeløse timer på motorvejen, og selvfølgelig er kørestillingen bag rattet perfekt. Afslappende, sublim ergonomi med armlæn i midten og døren i perfekt højde. Materialerne har måske nok et farvetema, jeg ikke kan forstå, men kvaliteten af interiøret er på et højt plan. Hvis det så ikke lige var for en højre forreste siderude, her i testbilen, som er skævt passet ind og skaber vindstøj i kabinen, så er det hele også samlet meget grundigt.

Med 700 Nm mod horisonten

E-Klasse Coupé har været skubbet i en sportslig retning for mange år siden, da coupéen hed CLK og var en skøn blanding af E-Klasse-design og C-Klasse-teknik. Flere AMG-varianter, toppet af den brede og bistre CLK 63 Black Series, og den pumpede CLK DTM AMG, fandtes til det publikum, for hvem coupéen også skulle være decideret hurtig. Som i en topfart på 322 km/t for DTM-varianten.

Siden CLK blev til E Coupé har den mellemstore coupé været udelukket fra AMG-afdelingen. C-Klasse Coupé og S-Klasse Coupé har fået den fulde AMG-behandling, og “coupéen” med fire døre, CLS, er heller ikke fritaget.

SE OGSÅ | Gode råd til ekstraudstyr og værditab

Helt rimeligt, hvis jeg skal vurdere ud fra de grundlæggende køreegenskaber i E-klasse Coupé. Den er sat op til cruise og komfort. Enkelte forsøg fra min side på at finde noget udtrykkeligt dynamisk i den røde coupé ender med en tilbagetrækning. Den mindre C-Klasse Coupé har et langt mere dynamisk styretøj, lavere vægt og en bedre vægtning i sving. E-Klassen vil hellere træde et skridt tilbage, tage svingene lidt langsommere og nyde komforten. Men skal man have de 20” AMG-fælge på coupéen, som testbilen er udstyret med, så brug samtidig små 45.000 kr. på luftaffjedringen. For som coupé er E-Klassen stivere i standardaffjedringen end sedanen, og det mærkes af og til.

Som det kan ende brat med coupéerne hos Mercedes-Benz, kan det også ende brat med den slags motor, der i dette tilfælde driver den smukke coupé. En ny 3-liters dieselmotor med cylindrene stående på rad og række, som jeg tidligere har oplevet som en fantastisk motor i bl.a. G-Klasse og GLS. Den er få år gammel, denne motor, men som udviklingen går, “lever” den næppe indeværende årti ud.

LÆS OGSÅ | Ford Fiesta har GTI-talenter til små penge

I en forholdsvis let coupé som denne, som med firehjulstræk og 9-trins automatgear vejer 1.965 kg i køreklar stand, er den høj og heftig på moment. Et drejningsmoment på 700 Nm fra lave, lave omdrejninger – 1.200 o/min – gør motoren så magtfuld, at AMG-folkene skal stå tidligt op for at følge med.

Hvad koster den eksklusive coupe?

I starten skrev jeg, at E-Klasse Coupé er forholdsvis dyr. Det er den. C-Klasse Coupé er opnåelig, fordi den fås til under 600.000 kr., og selv E-Klasse sedan er en lavprismodel ved siden af E Coupé. Lige for lige, når det kommer til motor, er coupéen cirka 250.000 kr. dyrere end sedanen. Det får den billigste, E 200 Coupé med 197 hk, til at koste næsten 823.000 kr. Med den herlige 3-liters diesel i E 400 d 4Matic Coupé er vi oppe på 1,1 mio. kr. Eksklusiviteten er garanteret for E-Klasse Coupé, og det vil den af samme grund være, når man om 30 år drømmer sig ombord.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS