Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Man kan fodre svin med mellemstore elektriske SUV’er og crossovers. De kommer fra vidt forskellige bilmærker, og der er rigtig mange af dem. Men vil du have – eller har du brug for – af og til at fylde bilen med seks passagerer, så går du forgæves alle steder.
Næsten alle steder. Det er ikke hos Tesla, som længe har lovet Model Y med syv sæder, men hos Mercedes. Til de helt prisufølsomme kunder er den store EQS SUV på vej. Her og nu er det den nye EQB, som er den næstmindste elektriske SUV hos Mercedes, der er alene blandt mellemstore elektriske biler om at kunne fås med syv sæder.
LÆS OGSÅ | Første tur: Mercedes EQE er ren elbilsluksus til under 700.000 kr.
EQB har som standard fem sæder, og du skal huske at krydse af på ekstraudstyrslisten, at du vil have syv sæder. Prisen for to ekstra pladser, som tyskerne oplyser må bruges af personer med en højde op til 1,65 meter, er dejligt lav: 12.334 kr.
EQB ligger også i sig selv på et prisniveau, som overrasker ved at være meget rimeligt. Med basisudgaven EQB 250 med 190 hk, forhjulstræk og en rækkevidde på 469 kilometer er prisen 436.000 kr. Firehjulstræk, 228 hk og lidt mere beskeden rækkevidde (420 kilometer) fås i EQB 300 4Matic til 461.000 kr., og selv om topmodellen EQB 350 4Matic stiller med 292 hk og firehjulstræk (samme rækkevidde som EQB 300 4Matic), er prisen et stykke under 500.000: 479.000 kr.
Ja, hvis du sælger de 18” alufælge, EQB har som standard og forsøger at dæmpe de virkelig gode LED-forlygter, den også kommer med, helt uden at du betaler ekstra. EQB, og det gælder alle varianter, kommer rigtig pænt pakket ind i udstyr.
El-betjent bagklap, tagræling, stor digital instrumentering og lige så stor skærm til infotainmentsystemet (to gange 10,25”), navigation, store og næsten perfekte forsæder med elektrisk justerbar lændestøtte, varme i forsæderne, indtræk i kunstlæder, stemningsbelysning med 64 farvemuligheder, p-sensorer for og bag, bakkamera, tyverialarm og el-klapbare sidespejle. I en Mercedes til 436.000 kr. Det er altså ikke dårligt.
LÆS OGSÅ | Test: Fem plusser, fem minusser ved Mercedes EQA 350 4Matic
Metallak er også til at få til en god pris – 7.840 kr. – og forskellige pakker med assistancesystemer, komfortudstyr og meget andet kan læsses oveni. Det er jo Mercedes, vi snakker om, så mulighederne er rigtig mange. Bare husk at bestille den ekstra sæderække, for den kan ikke installeres efterfølgende.
Der er bedre plads på de to bageste sæder i Dacia Jogger, end der er i EQB. Det siger mere om, at Dacia har udhulet karrosseriet til topkarakter (sikkerheden er så også udhulet), end at Mercedes ikke er lykkes med det. Der er plads til børn og ikke for store teenagere på sæde seks og syv, så Mercedes gør klogt i at sige, man maksimalt må være 165 cm høj på de sæder.
EQB er en dejlig, rummelig familiebil. Selvfølgelig optager den 3. sæderække meget plads i bagagerummet, især når de rent faktisk bruges, men bilen er jo altså kun så lang som en stationcar i Golf-klassen. På forsæderne og række to er der rigtig god plads, så man kan også købe EQB med fem sæder – som et alternativ til den mindre EQA (som kun er 27.000 kr. billigere), hvis man vil have et stort bagagerum. Helt op til 1.710 liter er det så.
LÆS OGSÅ | Mercedes EQS SUV – luksus på et højere plan
Med tanke på at EQB, og EQA, er konstrueret først og fremmest med forbrændingsmotor (som GLA og GLB), for så senere at blive elektrificeret, så er pladsen godt udnyttet.
Det kan nogle steder spottes, at EQB hører til de billigere modeller i Mercedes-familien. Plasten er nogle steder lidt trist og universelt sort, men der er intet at udsætte på, hvordan bilen er samlet. De to store displays, som betjenes mere eller mindre omstændeligt på touch-knapper på rattet, berøring (infotainment), med en touchpad eller ved at bruge talestyringen, ser imponerende ud. Der er mange lækre detaljer i kabinen – og den kendte “Mercedes-tyngde” findes også i EQB.
Den har rigtig, rigtig gode køreegenskaber. Og hvis gode køreegenskaber er baseret på komfort og stabilitet, som det skal være i en syvsæders SUV, rammer EQB virkelig plet. Også uden adaptiv undervogn er testbilen smidig, rolig og fattet i affjedringen. Den er virkelig komfortabel, og om det er med 50 eller 130 km/t, så er EQB roen og behageligheden selv.
Med 292 hk er der sprintergener i EQB 350 4Matic. Den vejer næsten 2.200 kilo, som både overrasker mig og ikke overrasker mig. Overrasker mig, fordi hestekræfterne er rigelige, så jeg tror, jeg godt kunne klare mig med EQE 300 4Matic med 228 hk. Overrasker mig ikke, fordi de mange kilo gør bilen både solid og så uhyre komfortabel.
EQB’erne har ikke et kæmpe batteri. 66,5 kWh. Det er noget mindre end de store batterier hos konkurrenterne, som ligger omkring 74-78 kWh, men drivlinjen virker effektiv. En opladning, som “kun” kan klares med op til 100 kW (DC-ladning), rækker formentlig til 300-350 kilometer. Egentlig ikke så ringe, når WLTP-rækkevidden er 420 kilometer.
En anden lækker elbil med syv sæder kan du i hvert fald ikke få. Hvis Audi Q4 E-Tron 55 Quattro med firehjulstræk og 299 hk tæller som en konkurrent, så koster den 477.990 kr. Længere rækkevidde, men ikke nær samme komfort.
Skal det være en meget rummelig elbil i samme størrelse, så skal man have fat i Skoda Enyaq. Med 77 kWh-batteripakke, firehjulstræk, 265 hk, X-opbygning (hvor man får varmepumpen med) og Sportline-udstyr koster Enyaq 468.995 kr. Også den har længere rækkevidde – og også den er komfortabel.
LÆS OGSÅ | Test: Med Mercedes EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt
Den lidt større BMW iX3 med 286 hk er lidt dyrere, til priser fra 522.282 kr., og har man ikke brug for de ekstra sæder, EQB kan leveres med, er den et rigtig fint bud i nogenlunde samme prisklasse.
SPECIFIKATIONER
Mercedes-EQ EQB 350 4Matic
Motor: To elmotorer
Ydelse: 292 hk/520 Nm
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 18,1 kWh/100 km
Batterikapacitet: 66,5 kWh
Rækkevidde: 420 kilometer
Opladningshastighed: 100 kW
Mål (L/B/H): 468/183/167 cm
Køreklar vægt: 2.175 kilo
Bagagerumsvolumen: 1.710 liter
Pris: 479.000 kr. (EQB fås fra 436.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 35.000/6.495 kr. (EQB fås fra 30.000/6.495 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 443.100 kr. (EQB fås fra 429.000 kr.)
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.