februar 25, 2024

Test: MG EHS med friskt fjæs til en skarp pris

Opdateret MG EHS har fået en udvendig overhaling, der gør den omtrent så skarp som prisen, den er sat til.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Salget af plug-in hybridbiler er i frit fald, men Ford Kuga er undtagelsen, der bekræfter reglen. Den solgte i over 4.300 eksemplarer i 2023, og den appellerer nok i virkeligheden mere til Hr. og Fru Danmarks øjne for en god handel end til forestillingen om elektrificering.

De skarpe budgetøjne vil MG også gerne gøre sig lækre for. MG EHS er på størrelse med Kuga, men er netop lanceret i et friskt facelift til en pris, der er skarpere og med en udstyrsliste, der er længere. Jeg kører den opdaterede MG EHS for at se, om den har noget på den folkekære Ford.

Der er kun kælet for kanterne

Det er et ganske markant facelift, MG EHS har fået, og det manglede da også bare. Det er nemlig kun det udvendige design, der er opdateret, mens teknikken står uændret. Det er derfor det samme 16,6 kWh batteri, der driver den samme elmotor med 122 hk. Den arbejder fortsat i ledtog med en 4-cylindret benzinmotor på 1,5 liter med 162 hk.

Udvendigt får man et helt nyt design på snuden. Her fås en ny forkofanger og en ny kølergrill, der flankeres af nye LED-lygter i et skarpere design. Bagpå har baglygterne også fået et skud LED, mens der i bagkofangeren findes to afgangsrør i aluminium. Her er der faktisk tale om afgangsrør og ikke et stykke plast.

Design er altid en smagssag, som jeg sjældent kommenterer på. Jeg er dog nødt til at påpege den indsats, der er lagt i at få MG EHS til at se moderne og tidssvarende ud. Det vilde er, at dette facelift kun skal holde et år eller halvandet, da der eftersigende er en spritny EHS 2025 på trapperne.

Hvad med kabinen?

Kabinen står, ligesom teknikken, ganske uændret, og det er ikke en skidt ting. Fordi af en stor bil til 299.990 kr. at være, så får man overraskende mange bløde materialer. Her er blødt læder, voluminøse og velformede forsæder, aluminiumsdetaljer og diskret ambientebelysning til at sætte stemningen.

Tyngden af materialerne er ikke af bayersk BMW-karakter, og det er ikke som sådan svært at finde de områder, hvor billige plast er sneget ind. De steder, hvor fingrene vandrer til hverdag, er kvaliteten dog virkelig flot.

Pladsforholdene er præcist så flotte som kvaliteten. Man er sat godt til rette i de store forsæder med alle de vigtige funktioner inden for rækkevidde og god skulderplads til sidemanden. Også bagsædepassagererne har god plads at boltre sig på, mens bagagepladsen er i den mere gennemsnitlige ende med en kapacitet på 448 liter.

Hvad der godt kunne trænge til en opdatering, er infotainmentskærmen på 10,1”, der ifølge MG skulle være blevet udstyret med et hurtigere system. Det er svært at mærke. Systemet er ikke specielt svært at stresse, mens layout, ikoner og skærmopløsning ligeledes fremstår noget bedaget. Her priser man sig lykkelig for Apple CarPlay og Android Auto (med kabel).

Sparsomt med strøm

MG EHS er komfortabel uden så mange dikkedarer. Den bliver aldrig en dynamisk køremaskine, men undervognen håndterer hverdagens skærmydsler og Vejdirektoratets helligdage udmærket.

Udfordringen opstår mere på den tekniske side, hvor det er sparsomt med strømmen. For det første er der kun 52 km i elektrisk rækkevidde på papiret, som i praksis dog er mindre, da EHS helst vil køre som en traditionel hybrid. Det hænger også sammen med, at der ikke er varmepumpe, hvorfor bilen skal bruge benzinmotoren til opvarmning i kolde måneder.

At MG EHS helst vil køre som hybrid med begge motorer i sving betyder, at der ikke er så meget ren elkørsel. Til gengæld er benzinøkonomien altid ret pæn – og det skal man være glad for. Benzintanken er nemlig kun på 37 liter, hvilket begrænser aktionsradius.

El- og benzinmotor har hver sin gearkasse. Det er ikke noget, man som sådan mærker til, men det er med til at give EHS et fint overskud under accelerationer. Alle 258 hk aktiveres effektivt og får bilen afsted fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder.

Kun når batteriet er tomt, kan hybridsystemet opleves lidt knoklet, og det komplicerede setup af gearkasser har det med at lade benzinmotoren tage lidt for høje omdrejninger ved lave hastigheder. Det er synd, fordi det kun er ved høje omdrejninger, at man hører benzinmotorens lidt skrallede lydbillede.

Hvor budgetorienteringen afsløres

MG EHS er en billig bil, der står som en overraskende fin pakke til prisen. Der er dog nogle områder, hvor det bliver tydeligt, at der er tale om en billig bil. Detaljer, som man måske ikke spotter ved første øjekast, men som kan have betydning for den langstrakte oplevelse af bilen.

Når man tænder sædevarmen eller betjener noget, der kræver strøm i kabinen, kan man høre sikringerne slå til og fra. Den elektriske bagklap lukker med et ildevarslende smæk. Regnsensoren forstår ikke konceptet om støvregn, hvorfor viskerne enten ikke arbejder eller arbejder for meget.

Assistentsystemerne er i bedste fald middelmådige. Anti-kollisionssystemet er sensitivt og bipper raskt væk, når forankørende justerer farten lidt nedad. Vejbaneassistenten er for militant og rykker for hårdt i rattet, når man nærmer sig vejens kant.

Fælles for alle systemerne er, at de kommer med høje og vedvarende alarmlyde, der stresser mere, end de gavner. Fra tid til anden får man endda en lyd, uden at vide hvorfor. Det er sådan nogle ting, der ikke nager meget, men de nager nok til, at de potentielt kan blive træls på sigt. Og nu kender du til dem.

Skarp pris!

I virkeligheden var det slet ikke meningen, at den opdaterede MG EHS skulle til Danmark, da sløret blev løftet sidste år. En fornuftigt forhandlet dansk pris på 339.999 kr. betød dog, at det kinesiske bilmærke alligevel så en mening med at få plug-in hybriden på danske plader.

I dag er prisen dog mere end blot fornuftig. Nu er den skarp! Der er nemlig skåret yderligere 40.000 kr. af prisen, så MG EHS kan gafles fra 299.999 kr., hvilket er ikke uvæsentlige 25.000 kr. billigere end konkurrenten Ford Kuga, der tilmed er dårligere udstyret i indgangsvarianten.

Til 299.999 kr. er der ingen bekostelige tilkøb af udstyr i EHS. Her får man nemlig Luxury-udstyrsniveau, der inkluderer LED-forlygter, 360 graders kamera, panoramaglastag, læderkabine og 18” alufælge. Den billigste Kuga kommer til sammenligning med halogenlygter. Det eneste der kan tilkøbes udover, er farven. MG EHS fås i hvid uden merpris, mens sort, grå, rød og blå koster 9.000 kr.

Ford Kuga er på trapperne med et facelift, som jeg endnu ikke har kørt. Sammenlignet med en nuværende Kuga kan MG EHS dog sagtens være med. Da Kuga var allerskarpest prissat i nyere tid, kunne den købes for 314.995 kr. på kampagne. Derfor ser jeg ikke, hvorfor den veludstyrede MG EHS til 299.999 kr. skulle blive overset af Hr. og Fru Danmarks skarpe budgetøjne.


MG EHS Luxury

Motor: R4, 1.490 ccm, benzin + el
Ydelse: 258 hk (122 + 162 hk)
0-100 km/t: 6,9 sekunder
Tophastighed: 190 km/t
Forbrug: 55,2 km/l
CO2-udledning: 43 gram/km
Batteristørrelse: 16,6 kWh
Elektrisk rækkevidde: 52 kilometer
Mål (L/B/H): 461/187/168 cm
Køreklar vægt: 1.742 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 448-1.375 liter

Pris: 299.999 kr.
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/4.195 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler

Del artikel:

Find brugte MG EHS til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS