Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Af: Morten Bek / d. 26. december 2020
MG, Morris Garage, som et rent britisk mærke med ekspertise i kompakte sportsvogne er fra en svunden tid. De glade 50’ere og 60’ere med de små og kvikke MGA og MGB, produceret i England, of course, er i nutiden erstattet af crossovers produceret i Kina, som er alt andet end sportslige.
SE OGSÅ | VIDEO: Så langt kører en plug-in hybrid i virkeligheden
Det gik MG, som det er gået hovedparten af de tilbageværende britiske bilmærker. De er på udenlandske hænder, fordi briterne enten satte forretningen eller bilernes kvalitet over styr, så kun de største konkurrenter fra Tyskland, Indien og Kina havde penge nok til at redde dem.
MG blev efter et langt hvil genintroduceret i Danmark i maj måned, og den første model i Danmark er virkelig så langt fra en lille sportsvogn, som den kan være: Den fuldelektriske crossover ZS EV med fornuftig ydelse, fornuftig rækkevidde og meget fornuftig pris.
LÆS OGSÅ | Skoda Octavia i to strømførende varianter
Pris er nemlig det absolut stærkeste kort for MG. Lav pris er så godt som den eneste måde at bryde i gennem på et nyt marked. På den korte tid ZS EV har været på markedet, har den allerede sikret mærket en placering i top fem over bedst sælgende elbiler.
Motor: R4, 1.490 ccm, benzin + el
Ydelse: 258 hk
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: 190 km/t
Forbrug: 55,2 km/l
Rækkevidde på el: 52 km
Startpris: 289.999 kr.
(EHS Plug-in Hybrid fås fra 269.999 kr.)
El er der også i den anden MG, som lander i Danmark i starten af det nye år. Men den er ikke fuldelektrisk: Den nye EHS er en plug-in hybrid. Mens det kan virke som et tilbageskridt for et mærke, som i Europa og Danmark har introduceret sig som “helt elektrisk”, skal vi ikke glemme, at den mest hotte del af markedet lige nu er plug-in hybriderne.
I samme øjeblik jeg henter den hvide MG EHS Plug-in Hybrid hos forhandleren i Valby, som er en af fem i Danmark (plus en i Grønland og en på Færøerne), tjekker jeg den for skjulte mikrofoner, løbske dataforbindelser og overvågningskameraer.
Nej, det er for sjov. Men jeg ved, at mange danskere vil have det rigtig svært med en kinesisk bil. Det kan skyldes den generelle holdning til Kina, politisk overbevisning eller den manglende tiltro til kvalitet.
SE OGSÅ | VIDEO: Kæmpestor kinesisk elbil slår VW på flere punkter
Jeg holder mig, denne gang, helt upartisk i forhold til Kina og kinesisk politik, og så vil jeg i stedet koncentrere mig om selve bilen og bilens evner. Hvad angår den danske import, så er MG i hvert fald på meget kompetente hænder: Det er Nellemann, importør af blandt andet Kia, som står bag. Nellemann importerede sin første bil til Danmark i 1905 (den belgiske Minerva), og MG er faktisk også en gammel kending for importøren: Fra 1929 og 60 år frem stod Nellemann for MG-importen.
Tiltro til kvalitet. Inden jeg dykker ned i mekanikken og så videre, vil jeg tillade mig at fortælle, hvor imponeret jeg er. Den mindre model ZS EV føles som et fint produkt, som ikke virker hverken lækker eller særligt solid. Her står jeg så, godt og vel et halvt år senere, med EHS, som ikke bare har pletfri samlekvalitet og døre som lukker med lyden af tyngde og soliditet, men som har en indretning med virkelig lækre materialer.
LÆS OGSÅ | DUEL: Jeep Renegade 4xe og Mini Countryman SE er vidt forskellige men ens
Bløde og lækre materialer, knapper som føles som solidt metal – og ikke et eneste panel eller en eneste knap sidder bare lidt skævt. EHS overgår biler som Ford Kuga PHEV og importørens egen Kia Niro PHEV med flere længder. Der er dog visse… finurligheder. Sædevarmen har kun et enkelt trin, passagersædet står meget højt og kan ikke sænkes, og infotainmentsystemet er ikke det hurtigste – og justering af klima, sædevarme og det meste andet foregår via dets touchscreen. I øvrigt en skærm, der som den digitale instrumentering, er skarp og klar, men som står i kontrast til et meget grynet og uklart billede fra bilens 360 graders kamera.
Om kvaliteten så er mere end overfladisk, kan kun tiden vise. Men EHS virker under alle omstændigheder som et færdigstøbt produkt, hvor oplevelsen af kvalitet helt klart overgår prisen. Den starter ved 269.999 kr. for en veludstyret Comfort og slutter ved 289.999 kr. for den testede og virkelig veludstyrede Luxury (læderindtræk, panoramasoltag, el-betjent bagklap). Bilen bestilles direkte på mærkets hjemmeside, og en prøvetur kan bookes samme sted.
EHS Plug-in Hybrid er en crossover, som i længden fylder 457 cm, og det gør, at den i størrelse ligger mellem VW Tiguan og Audi Q5. Rummeligheden er meget fin på forsæder og bagsædet, mens bagagerummet med 463 – 1.287 liter er mere gennemsnitligt; et stort plus at bagagerummets bundplade flugter med kofangeren, og der er plads til ladekablet under pladen.
SE OGSÅ | VIDEO: Spar penge med fornuftig og glidende kørsel
I motorrummet finder man en 1,5-liters turbomotor med 162 hk, en elektrisk motor med 122 hk og en 10-trins automatgearkasse. Systemydelsen, når benzin og el arbejder optimalt sammen, er hele 258 hk. Batteriet er noget større end hos mange konkurrenter (16,6 kWh), og rækkevidden på el virker derfor betryggende konservativ med 52 km. Ladehastigheden er 3,7 kW, som er typisk, men ikke imponerende.
EHS Plug-in Hybrid er testet i 2019 hos Euro NCAP (som benzinmodellen HS), hvor den viste sig som en meget sikker bil – fem stjerner.
Der er langt fra de middelmådige køreegenskaber i den mindre ZS EV til den måde, EHS Plug-in Hybrid opleves på. Det er som om, kineserne har taget et lynkursus hos de bedste europæiske producenter i løbet af året. Den nye crossover har en meget velafstemt affjedring, som giver en ret så imponerende komfort, og styretøjet er rigtig godt afstemt efter komforten. Det er hverken kunstigt eller løst, og mens EHS læner sig mere i sving end for eksempel VW Tiguan, så vækker styretøjet tillid. Jeg længes ikke efter større dynamiske evner.
LÆS OGSÅ | Plug-in hybrider fra Peugeot og Toyota er tidens hotteste
Selv med fuldt opladet batteri kører EHS ikke automatisk på el, men i stedet som hybrid, hvor benzin og el deltager på lige vilkår. For at køre på ren el, skal man selv gribe ind ved at trykke på en knap. Så daler ydelsen mærkbart, men elmotoren kan uden de mindste problemer drive bilen op til 80-90 km/t på et øjeblik. Den elektriske rækkevidde virker troværdig, men den vil, som i enhver PHEV, afhænge af fart og speederfod.
Som det også er med de fleste andre plug-in hybrider, så står forbrændingsmotoren foran en stor opgave, når strømmen slipper op. 1,5’eren er heldigvis kraftig og kun støjende ved høje omdrejninger, men jeg undrer mig over gearingen. Gearkassen har mange trin, men det virker til (man kan ikke se hvilket gear, kassen er i), at motoren i by og på landevej kører med unødigt høje omdrejninger – min fornemmelse ud fra motorlyden. Det gør, at ethvert speedertryk omsættes til fart øjeblikkeligt, men jeg ville foretrække, at motoren oftere fik lov at falde til ro.
Den vigtigste konkurrent er så afgjort Ford Kuga PHEV med 225 hk og en fin rækkevidde på el. På ganske få områder virker den som en bedre bil end den nye MG (og på en række punkter som en ringere bil). Den koster fra 309.000 kr., så altså 40.000 kr. mere.
SE OGSÅ | VIDEO: Sådan sidder du rigtigt (og sikkert) bag rattet
Peugeot 3008 Hybrid med 225 hk koster mindst 360.000 kr., så mens den også er en konkurrent til MG EHS Plug-in Hybrid er den langt dyrere.
Den mest oplagte konkurrent i samme prisklasse som EHS er Kia Niro PHEV. Den populære Kia fås fra priser helt ned til 249.000 kr., men basismodellen har langt mindre udstyr end den billigste EHS – og Niro stiller med blot 141 hk mod 258 hk i den kinesiske crossover.
Ja, MG stopper ikke her. Efter EHS Plug-in Hybrid introduceres i januar vil der gå noget tid, men i løbet af det nye år kommer to nye fuldelektriske biler. De præsenteres begge i 2021, men det er endnu ikke helt sikkert, om de begge når til Danmark inden 2022.
SE OGSÅ | VIDEO: Toyota Yaris GR er åndssvagt sjov
Den ene elbil er en mellemstor crossover eller SUV, mens den anden er en stationcar i Golf-klassen. MG producerer faktisk allerede sådan en elektrisk stationcar, MG 5 EV, som sælges i blandt andet England, men det er ikke den, der kommer til Danmark. Det er en helt ny og mere moderne elektrisk stationcar. Med den bliver MG første mærke i Europa med en fuldelektrisk stationcar. Underligt, at ikke andre bilproducenter har sådan en på programmet.
Og så kan der komme en glædelig overraskelse. MG har tidligere vist en konceptbil, E-Motion, som er elegant sportscoupé på el. Den kan meget vel kan gå i produktion. Så de gamle MG-dage kan altså vende tilbage, bare på en anden måde.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.