Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst & foto: Simon Hallenslev
Der er ikke mange tilbage af dem; de praktiske elbiler under 300.000 kr. Og når afgifterne igen reguleres til årsskiftet, vil der kun blive færre.
En af de få, der fortsat holder fanen højt som en ny, praktisk og prisbillig elbil er MG ZS EV. Den fås igen med en mindre batteripakke på 51 kWh, der sælges som Standard Range, og som holder prisen på beskedne 264.990 kr.
Dét er billigt – men er den pengene værd?
Motor: Elmotor (Foraksel)
Ydelse: 130 hk / 280 Nm
0-100 km/t: 8,6 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Rækkevidde: 320 kilometer
Mål (L/B/H): 432/181/165 cm
Køreklar vægt: 1.590 kg
Bagagerumsvolumen: 448-1.166 liter
Pris: 284.999 kr. (ZS EV fås fra 264.999 kr.)
Med kinesiske SAIC ved roret kunne et genoplivet MG i midten af 2020 løfte sløret for en uhørt billig elektrisk crossover i form af MG ZS EV. Prisen på 219.999 kr. var nok lavt til, at godt 500 danskere siden er sprunget på den.
I slutningen af 2021 er det tid til en opfrisker. MG ZS EV får nye LED-lygter, kølergrillen fjernes, mens kabinen får et kvalitetsmæssigt løft. Opfriskningen er også teknisk, og batteriet på 44,5 kWh vokser til 69,9 kWh mod en merpris på 60.000 kr. En merpris, der utvivlsomt skubber prisbevidste kunder væk.
LÆS OGSÅ | Test: MG ZS EV Long Range er blevet bedre, men prisen er skudt i vejret
Det er der lavet om på nu med MG ZS EV Standard Range, som nu igen har fået et mindre batteri og derfor en lavere pris. Nærmere bestemt er der tale om et batteri på 51 kWh, der giver en rækkevidde på 320 kilometer, og som holder prisen på flotte 264.990 kr.
Tages både pris og praktik i betragtning er det biler som Renault Zoe, Peugeot e-208 og Nissan Leaf+, der kan være med til henholdsvis 279.990 kr. 289.990 kr. og 273.250 kr. De er lidt dyrere, men tilbyder også lidt længere rækkevidder med henholdsvis 385 km, 362 km og 385 km.
Det bør efterhånden være klart for de fleste, at højbenede biler ikke er ensbetydende terrænkundskaber i dag – og dét er MG ZS EV et strålende eksempel på. Den klarer sig nemlig bedst i storbyens snævre gader, hvor jeg selv har til huse.
Den kinesiske elbil med britisk fortegn virker nærmest hjemme i hjertet af Nørrebro, hvor et let styretøj og en medgørlig undervogn fremmer en følelse af byvenlig agilitet. Det konservative design betyder, at selv de vildeste kamikaze-cyklister ikke får lov at gemme sig i blinde vinkler. Det gode udsyn betyder desuden, at snævre parkeringer kan klares med ophøjet ro.
LÆS OGSÅ | Se prisen på MG4 Electric – og på konkurrenterne
Det er dog hovedsageligt det gode, gammeldags udsyn, der hjælper under parkeringerne. Billedet fra 360-graders kameraet, der medfølger i Luxury-udgave, er i så dårlig opløsning, at det er tæt på ubrugeligt. Her er det spejle, kig over skulderen og parkeringssensorer, der hjælper mig på plads i båsen.
Så fin som MG ZS EV Standard Range er i byen, ligeså usikker bliver den, når man viser den andre typer vejnet. Det har først og fremmest noget at gøre med, at det lette styretøj og den bløde undervogn giver decideret upræcise køreegenskaber på kringlede veje med hastigheder nord for 60 km/t. Det har også noget at gøre med rækkevidden.
Batteriet er, som forklaret, mindre i MG ZS EV Standard Range, og det betyder helt naturligt en lavere rækkevidde. Selv lover MG en rækkevidde på 320 km, hvilket absolut er muligt, hvis man holder den kinesiske crossover i de førnævnte, trygge storbyrammer.
Kaster man andre slags veje og hastigheder ind i ligningen, ser det helt anderledes ud. Når hastigheden passerer 50 km/t, begynder MG ZS EV Standard Range at bruge strøm som en Bitcoinfarm med gamle servere, og i særdeleshed hvis vi snakker motorvejskørsel.
LÆS OGSÅ | Test: MG5 er det bedste elektriske tilbud lige nu
Sættes en prik i navigationen der er mere end 200 km væk fra udgangspunktet, får man nervøse trækninger i MG ZS EV Standard Range. Særligt når det tages i betragtning, at den også lader langsomt i såvel DC som AC ladning.
I en lynlader nægter den kinesiske elbil at lade sig tvangsfodre med mere end 75 kW, mens den ved hjemmeopladning også kun lader på én fase og altså maksimalt 6,6 kW. Med det tempo opnås 100% kun, hvis der er tid til, at den står i stik hele natten.
Nu er det efterhånden etableret, at MG ZS EV Standard Range er en billig elbil, samt at prisbilligheden koster lidt på rækkevidde og teknik. Så hvad kan den ellers? Faktisk har den to es i ærmet, der er værd at fremhæve, og det første bringer mig tilbage til min oplevelse af bilen i de snævre sidegader på Nørrebro.
Foruden at have et godt overblik fra førersædet, har man for første gang i MG ZS EV nu også en snert af kvalitetsfølelse, hvilket ikke er givet i den prisklasse. Det virker som om, at materialerne er hentet fra en helt anden skuffe end dem, der blev hældt i modellen før facelift.
LÆS OGSÅ | Test: MG Marvel R har (næsten) fået styr på det
Den nye infotainmentskærm er ikke ligefrem klasseleder, men den er hurtig og intuitiv at betjene med høj opløsning og god trykfølsomhed. Kabinen byder også stadig på god praktik, hvilket ikke har meget at gøre med faceliftet, men som stadig ikke er at kimse ad.
For pengene får man altså stadig et bagagerum med en kapacitet på 448 liter, samt et regulært bagsæde, der sagtens rummer voksne passagerer. Bagsædepladsen i MG ZS EV tørrer gulvet med den, som Zoe, e-208 og Kona Electric kan præstere. Den er mere på niveau med Leaf+ og den dyrere e-Niro.
Foruden den fremragende kabine er det andet es et tidsbegrænset et af slagsen. På uforklarlig vis har kinesiske SAIC nemlig formået at omgå de lange leveringstider, der præger stort set alle nye biler i øjeblikket – især de elektriske.
MG ZS EV Standard Range har nemlig en forventet leveringstid på bare fire uger lige nu. Det er imponerende i en tid, hvor kunder venter halvandet år på at få deres nye elbil leveret.
Hvis du skal bruge en billig og praktisk bil nummer to til hverdagens småture, og du tilmed skal bruge den nu, så er MG ZS EV Standard Range ikke et skørt valg. Der er billige elbiler til under 300.000 kr., der kan præstere bedre rækkevidde, men hvis praktik også skal inddrages, svinder konkurrentlisten hurtigt ind.
Sammen med praktikken er det også opdateringen i kabinen, der gør den 264.999 kr. værd. Den er ingen BMW eller Bentley, men som et billigt pakæsel for familien har den mere end rigeligt.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.