Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: XPeng P7 Performance mangler det sidste

Kinesiske XPeng sadlede om i sidste øjeblik. Nu er det den store XPeng P7, der kommer først til Danmark – og vi ser, om den har, hvad der skal til.

Tekst & billeder: Simon Hallenslev

I virkeligheden var det XPeng P5, der skulle lanceres først. Med stort ståhej blev der åbnet for forudbestillinger, og den gode Anders Berner var også på pletten på den prominente adresse i Axel Towers, København for at køre en første tur.

Og så, pludseligt, lukkede kinesiske XPeng for forudbestillingerne. Eksportproblemer fik XPeng til at droppe P5 i Europa uden tidshorisont for, hvornår den ville blive klar. I stedet lancerede de XPeng P7 til europæerne. En større, hurtigere og mere luksuriøs model.

Det er den, som jeg får lov at testkøre: Fra udstillingsbutikken i indre København og ud på de danske landeveje over en weekend. Spørgsmålet, der skal besvares, er, om det avancerede alternativ til P5 har, hvad der skal til.


XPeng P7 Performance

Motor: To elmotorer
Ydelse: 450 hk / 655 Nm
0-100 km/t: 4,5 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Batterikapacitet: 80 kWh
Rækkevidde: Ca. 470 kilometer
Ladekapacitet: Maks. 80 kW
Mål (L/B/H): 488/189/145 cm
Køreklar vægt: 2.060 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 440 liter

Pris: Ca. 500.000 kr. (P7 fås fra ca. 420.000 kr.)


Dekadent på kinesisk

Man får allerede en fornemmelse af, hvor der bærer henad, når døren, man åbner, er rammeløs. En som udgangspunkt ligegyldig detalje, der alligevel illustrerer et ønske om at få noget til at føles lækkert. Og der er ganske rigtigt også lækkert inde bag den tunge, hvide dør med fritstående glas.

Her mødes man først af de store, eljusterbare stole, der er beklædt i tykt nappalæder med kontrastsyninger. I nakkestøtterne, og resten af kabinen i øvrigt, har danske Dynaudio leveret et velspillende lydanlæg med 18 højtalere.

LÆS OGSÅ | G9 er XPengs nye SUV-topmodel med 551 hk

Kabinen er pænt beklædt i læder og bløde materialer, men der er som sådan ingen videre grund til at røre det. Fordi udover skærmen til instrumentering på 10,25” og infotainmentskærmen på 14,96”, er der ikke noget at røre ved. Kabinen er holdt minimalistisk – sandsynligvis inspireret af konkurrenten Tesla Model 3.

Ligesom Tesla har XPeng selv kastet sig ud i et infotainmentsystem og ud fra den betragtning, at det er første gang, de udvikler sådan noget selv, er det okay. Nogenlunde intuitivt og ret pænt, dog uden overhovedet at besidde samme tech-mæssige dybde, hurtighed eller kompleksitet som Teslas.

Hvad koster den slags?

Testbilen er nemlig en P7 Performance med to elmotorer, ca. 450 hk, 80 kWh batteri og en rækkevidde på 470 km. Den forventede startpris er omkring 500.000 kr., det er omkring 50.000 kr. mere end Long Range-varianten, der er en elmotor fattigere, men har rækkevidde på op til 530 km. 

I ingen af de to, er der en ekstraudstyrsjungle at blive væk i. Fornødenheder som 360-graders kamera, de elektriske stole med varme og køling, varme i bagsæderne, intelligente LED-lygter og panoramaglastag er standard i begge.

LÆS OGSÅ | Hvad har BYD at byde på?

Faktisk er eneste ekstraudstyr, man kan vælge til P7 Performance, saksedøre, hvilket en håndfuld kunder allerede har bestilt ifølge XPeng Danmark. Til P7 Long Range er ekstraudstyret det føromtalte Dynaudio-anlæg, nappalæder og igen, saksedørene.

Der er også en Standard Range på vej med et mindre batteri og en forventet rækkevidde på omkring 400 km, der vil starte i omegnen af 420.000 kr. 

Pseudo Performance

Med godt 450 hk, 655 Nm og firehjulstræk kommer XPeng P7 Performance stærkt fra starthullerne, hvor man bliver trykket godt tilbage i nappalæderet. Accelerationen fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder føles absolut Performance-agtigt – men det er også det eneste.

Når først man vil mase kineseren ned af en kringlet landevej, føles den tung som et ondt år. Styretøjet er trægt og mærkeligt afvejet uden at give den fjerneste indikation af, hvad forhjulene laver. Der er ikke meget Performance over, hvordan P7 kører, når man kører friskt.

LÆS OGSÅ | Første tur: Toyota BZ4X kan asfalt, mudder og meget andet

Det er på motorvejen, at XPeng P7 gebærder sig bedst. Det er her, at den kontante wannabe-performance-undervogn falder til ro, og her det træge styretøj mærkes mindst. Det går retningsstabilt derudaf i den lækre og velisolerede kabine, der holder støj fra vind og vej på et flot minimum.

Det er ved plus 100 km/t, man har lyst til at være, så længe man holder nallerne fra autopiloten.

Løbende udvikling

Præcist som Tesla ligger XPeng stor vægt på at kunne opdatere bilens mange funktioner løbende – inklusive assistentsystemerne og autopiloten. Og præcist som i Tesla Model 3, er der kraftigt behov for disse opdateringer. Særligt autopiloten har nemlig sine enerverende børnefejl.

XPeng vil gerne forhindre, at man med autopilot slår benene op med en avis eller får sig en morfar bag rattet. Derfor kræver den, at man ganske hyppigt rykker på rattet for at bekræfte, at man stadig er vågen, hvilket i princippet er fint nok.

LÆS OGSÅ | Test: Lille batteri giver god mening i lækker Nissan Ariya

Det er derimod ikke fint, at grænsen mellem et bekræftende ryk og et ryk, der slår systemet fra, er ultrasnæver. Derfor kommer man til at slå det fra konstant. Når det, ligesom Tesla, skal aktiveres igen på gearvælgerstilken, er det kun hver anden gang, den lystrer på kommandoen. Der er nogle hastigheds- og trafikmæssige forhold, der skal være opfyldt, før den vil være med.

Vognbaneskift er også noget, P7 kun lystrer på hver anden gang, og når man vil hjælpe bilen på vej til den anden vognbane, slår systemet fra. Igen. Hver gang systemet slås til og fra mødes man i øvrigt af en ivrig, engelsktalende stemme, der fortæller, hvordan landet ligger med en lang og etisk korrekt monolog. Det bliver hurtigt til en trættende plapren, der alene kan afholde en fra autopiloten.

Manglende selvindsigt

Når man sætter en nål på kortet i navigationen, tager XPeng P7 ikke højde for, hvordan ruten, trafikken og den foregående kørestil kan påvirke rækkevidden ved ankomst. Er nålen i kortet 100 km væk fra udgangspunktet, regner P7 med, at der ved ankomst er trukket 100 km fra rækkevidden. Det er der ikke.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia EV6 og Skoda Enyaq er ikke folkefavoritter for sjov

XPeng P7 mangler selvindsigt i, hvor langt den faktisk kan nå, hvilket gør rækkevidden til en svingende størrelse. Ved motorvejskørsel kan man glemme alt om 470 km. På et motorvejsstræk á 140 km formår P7 at skyde 40 km forkert ved ankomst og trækker altså 180 km af rækkevidden. Her er et ærligt udgangspunkt altså at foretrække.

Og nå ja, så lader den, som det ser ud lige nu, med maksimalt 80 kW på lynlader. Det er alt for langsomt og noget, som XPeng skal have styr på før lancering.

Klap hesten

Hvis du synes, der er mange ‘omkring’, ‘i omegnen af’ og ‘cirka’, har du helt ret: XPeng har ganske enkelt ikke de endelige tal klar endnu. Det skyldes, at selve bilen ikke er rigtigt klar endnu og først kommer lanceres til foråret. I den ombæring understreger XPeng Danmark, at de føromtalte børnefejl vil være rettet ved levering.

Med softwareopdateringer og de sidste fiksfakserier på tal og teknik-fronten er der basis for en god elbil i XPeng P7 Performance. Lige nu er der bare for mange fejl og aber dabei til, at den har, hvad der skal til – men her klapper jeg hesten og ser, hvor meget der er styr på, når den kommer på danske landeveje i andet kvartal af 2023.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.