Test Renault Clio
marts 1, 2020

Test: Renault har fundet sig selv med ny, cool Clio

Ved første øjekast kan det være svært at se, at der er tale om en ny bil – men det er der altså! Og i skarp kontrast til den gamle Clio, er den nye en fryd at tilbringe tid sammen med.

Af: Simon Hallenslev / d. 1. marts 2020

Med den nye Clio rammer Renault et bredere publikum. Den gamle Clio var til dem, som kun skulle bruge et transportmiddel og var fløjtende ligeglad med kabinekvalitet og køreegenskaber. Nu er det en bil, du faktisk har lyst til at køre.

Det lyder måske lidt vildt, at Renault har fundet sig selv i mellem to generationer – men det er ikke meget galt. I sin videotest af Renault Clio, var Anders Berner også ret godt tilfreds med den opdaterede franskmand.

Vi tager et nærmere kig på den nye Renault Clio.

Stor kabineopdatering

Det er i kabinen, at Renault Clio har fået den største overhaling. Selvom det er sent, sammenlignet med konkurrenterne Ford Fiesta og VW Polo, er Clio endelig blevet moderne. I midterkonsollen fylder en stor, trykfølsom og tablet-lignende skærm, der står skarpt med høj opløsning.

Systemet er meget intuitivt og trykfølsomheden er, som du vil forvente den på en håndholdt tablet. Under skærmen er der heldigvis bibeholdt en række fysiske knapper – men der mangler én: Lydstyrke- og muteknappen. Lydstyrken kan kun styres fra skærmen eller fra en akavet placeret stilk under rattet.

Når det er sagt, så er kabinen et behageligt sted at opholde sig. Sæderne har god komfort og kørepositionen er spot-on. Startprisen på 148.900 kr. taget i betragtning, er kvaliteten på plastmaterialerne også virkelig fin. Bevares, det er ingen Mercedes, men det føles ikke billigt. Så hvis du kan se bort fra den manglende muteknap, og det kan du nok godt, er kabinen gennemført.

Clio kører kanon

Sammenlignet med den gamle Clio, er styretøjet strammet gevaldigt op. Ikke at det er blevet tungt – du har bare fået lidt mere føling med, hvad der sker med forhjulene, når du drejer på rattet.

Det er fordi, den nye Clio er blevet udstyret med et et stivere og mere vridningsstabilt chassis. Hertil må du ikke tro, at fordi chassiset er stivere, så er undervognen også blevet det. Clio er stadig hverdagsblød, og klarer brosten med bravour.

LÆS OGSÅ | VW Polo 1,5 er en stor, men dyr fornøjelse

Renault markedsfører den nye Clio på, at den er støjsvag i kabinen – og de lyver ikke! Det må være en af de mest tyste i minibilsklassen. Det er særligt rart, hvis du kører lange ture ad motorvejen.

Som en ægte franskmand er Clio blevet udstyret med en for lang gearstang. Den lange vandring er irriterende i længden, hvilket er ærgerligt, fordi den manuelle gearkasse ellers har et rigtigt fint skifte. Selvom den kun har fem gear, komplimenterer gearkassen den lille 3-cylindret benzinmotor godt.

Selve motoren er en lille fætter på 1 liter med turbo, som yder 100 hk. Den gør et hæderligt arbejde, og da den kun skal skubbe rundt på lige over ét ton, føles den ganske kvik. Benzinøkonomien er stadig respektabel med et opgivet forbrug på 19,2 km/l efter WLTP-standard.

Clio og konkurrenterne

Denne testbil har fået en gavmild håndfuld ekstraudstyr, men holder sig stadig under 200.000 kr. – helt præcist står den til 190.800 kr. Ekstraudstyret inkluderer en premiumpakke til 14.900 kr., der blandt andet giver 360 graders kamera og den store multimedieskærm på 9,3 tommer (standardskærmen er 7 tommer). Den har også en style-pakke med 17 tommer alufælge og tonede ruder til 3.200 kr. samt en BOSE-pakke til 9.900 kr., der spiller virkelig godt.

Selvom ekstraudstyret koster, er det udstyr som dette, der bidrager til, at den nye Clio bliver en hverdagsbil lidt over det sædvanlige. Men selv med ekstraudstyret er det svært at sige, om det er Clio du skal vælge; for konkurrencen i minibilsklassen er hård. Det er dog vigtigt at hæfte sig ved, at Renault Clio ikke længere halter efter konkurrencen. Den er nu deroppe, hvor det er sjovt at høre til.

LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 208 og den tunge arv

Hvis du vil have udstyr som i testbilen, stikker prisen på en konkurrent som VW Polo hurtigt af. Med en startpris på 173.150 kr. bliver en Ford Fiesta Titanium med samme mængde udstyr dyrere, men til gengæld kører den også bedre. Du har også den velkørende Seat Ibiza eller det andet franske bud på en minibil; Peugeot 208, der også får meget ros med på vejen.

Barren for minibiler er løftet gevaldigt de senere år, og med den nyeste Clio, har Renault fundet sig selv og formået at hægte sig bedre på konkurrenterne. Det er en velbygget og velkørende bil, som fortjener en plads i puljen, når du er på jagt efter din næste minibil.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS