Klumme: Polestar 3 er amerikansk og IKKE kinesisk, og det er vigtigt
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Skoda Kodiaq. En vidunderligt rummelig og praktisk familiebil, der salgsmæssigt har efterladt alle konkurrenterne bag sig. Kan den nye Kodiaq gøre det samme? Det kan jeg garantere at den kan, selv om den skulle blive solgt i langt færre eksemplarer end den gamle.
Kodiaq har nemlig, som det ser ud lige nu, stort set ingen konkurrenter tilbage. Kia Sorento kommer sandsynligvis ikke til Danmark i den faceliftede udgave, og den nye Peugeot 5008 kommer med overvejende sandsynlighed kun til Danmark som elbil. Den nye Hyundai Santa Fe lader vente på sig, og Volkswagen har vist nok planer om en syvpersoners SUV med forbrændingsmotor.
Men den ultimativt hårdeste konkurrence for den nye Kodiaq kommer slet ikke fra sammenlignelige biler. Den kommer fra elbiler. Der indregistreres bestemt ikke mange nye biler omkring en halv million, som har en brændstoftank. I den prisklasse kører danskerne nu i høj grad på el.
Køber eller leaser man en elbil til 500.000 kr., som er prisen for basisudgaven af Kodiaq med benzinmotor, får man næsten alle steder rigtig mange hestekræfter. Måske 300 eller 400 hestekræfter. Masser af elektrisk kraft til de mange unødvendige accelerationer.
I Kodiaq får man en benzinmotor, som aldrig lægger op til unødvendighed og vilde udbrud. Den topmoderne 1,5-liters motor med fire cylindre har 150 hestekræfter og 250 Nm. Jeg er sikker på, at fuld oppakning og maksimalt passagerantal – enten fem eller syv passagerer, alt efter om man betaler 18.495 kr. for bageste sæderække eller ej – vil pine motoren.
LÆS OGSÅ | Ny Skoda Kodiaq holder den gamles prisniveau
Pakket til bristepunktet vejer Kodiaq 1,5 omkring 2,2 tons. Jeg kommer af sted i løbet af ugen både med og uden campingvogn, og jeg kører meget i både Danmark og Tyskland. Men ikke med fuld oppakning – og kun med to ombord.
Den gamle Kodiaq 1,5 havde det svært. Dobbeltkoblingsgearkassen var usikker i skiftene, og igangsætning kunne være en prøvelse. Men et mildhybrid-system med lidt el til at understøtte gearkasse og benzinmotor hjælper virkelig på smidigheden og bundtrækket, og forbedringen er stor.
Selvfølgelig er 150 hestekræfter i 476 centimeter SUV ikke noget, man kan blære sig med. Det har ingen fortalt Kodiaq, for på Autobahn tager den hurtigt fart og er med på 175 km/t. Cylinderfrakobling og friløb, hvor motoren kobles fra, gør, at forbruget også er bedre, end det var i den gamle Kodiaq.
Det bedste ved den nye Kodiaq er, at tilsvarende forbedringer er at finde hele vejen i gennem bilen. Den er mere lækkert indrettet, den er mere komfortabel, og den er endnu mere praktisk og bedre udstyret end før.
Det er ærgerligt, at der skal en Convenience-pakke til 18.995 kr. til, for at Kodiaq får elektrisk bagklap og nøglefri betjening. Det er to ting, der bare gør hverdagen lettere, og det er udstyr, der ikke må mangle i en stor SUV.
Når det er sagt, så er Kodiaq ikke dyrere, end den var før, og infotainment med lækker touchscreen på 13”, 10” digital instrumentering, adaptiv fartpilot, bakkamera og meget mere er standard. Det samme er et rum med ikke en, men to holdere til trådløs opladning af smartphones.
En detalje som den dobbelte oplader viser, at Skoda har fat i den lange ende i forhold til søstermærkerne Audi, Cupra og Volkswagen, som endnu ikke er nået så langt. Skoda tænker tydeligvis mere over, at en bil skal være praktisk og nem. Det bedste eksempel er de tre rigtige drejeknapper i midterkonsollen til klimaanlæg (den midterste kan sågar programmeres til andre funktioner). Hvor er det nemt i forhold til at sidde og stikke på skærmen i en VW Tiguan…
Apropos Tiguan, som jeg testede for et par måneder siden, så koster den og Kodiaq stort set det samme. Hos Skoda får man bare langt mere plads – pladsforholdene er absurd gode – og en mere lækker, mere komfortabel bil. Motoren fungerer sågar bedre her i Kodiaq.
Kodiaq trængte til en opstrammer i kabinen, og det har den virkelig fået. De tarvelige dørgreb og al den kedelige plast er væk. Stoffet på instrumentpanelet pynter, og indretning og materialer leverer generelt en rigtig fin præstation.
En ting går mig rigtig meget på. Fordi rattet ikke kan justeres ret langt ned, kan hverken jeg eller min co-driver kan hvile albuerne på armlænene i døren og midten. Efter et par timer trænger jeg virkelig til et hvil, og det er udelukkende på grund af kørestillingen. Sæderne er fremragende, udsynet rigtig godt, vindstøjen på et lavt niveau. Men det rat, det SKAL kunne komme længere ned.
Skoda har gjort affjedringen blødere, så komforten er kommet op på et højere niveau. Det er et stort plus med et lille minus i rygsækken: der er mere krængning og bevægelse i bilen end i den gamle. Jeg er sikker på, den adaptive DCC Plus-affjedring (Performance-pakke til 14.995 kr.) vil være en rigtig god løsning.
Kodiaq har altid været en drømmebil, og det er den stadig. Hvis man går efter den og ikke en elbil – og det er både pladsforhold og muligheden for syv sæder gode grunde til – er det ikke den testede 1,5’er, man skal kigge på. Kodiaq fås nemlig også som plug-in hybrid med 204 hestekræfter, rækkevidde helt op til 113 kilometer – og en pris fra 450.095 kr., så næsten 50.000 kr. mindre end 1,5’eren.
Skoda Kodiaq 1,5 eTSI DSG Selection
Motor: R4, 1.498 cm3
Ydelse: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 9,7 sekunder
Tophastighed: 207 km/t
Forbrug: 16,1 km/l
CO2-udledning: 141 gram/km
Mål: 476/186/166 cm
Køreklar vægt: 1.661 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 910-2.105 liter
Pris: 499.995 kr. (Kodiaq fås fra 450.095 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 24.995/6.420 kr. (Kodiaq fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: 446.242 kr. (Kodiaq fås fra 431.105 kr.)
* Med 15.000 km om året. Kodiaq på privatleasing fås også med 10.000 km/året til en lavere pris
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.