august 10, 2024

Test: Ny Skoda Kodiaq gør det meste endnu bedre end den gamle

Er man glad for sin nuværende Kodiaq, vil man blive endnu mere glad for den nye udgave. Test af basismodellen med 1,5-liters benzinmotor.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Skoda Kodiaq. En vidunderligt rummelig og praktisk familiebil, der salgsmæssigt har efterladt alle konkurrenterne bag sig. Kan den nye Kodiaq gøre det samme? Det kan jeg garantere at den kan, selv om den skulle blive solgt i langt færre eksemplarer end den gamle.

Kodiaq har nemlig, som det ser ud lige nu, stort set ingen konkurrenter tilbage. Kia Sorento kommer sandsynligvis ikke til Danmark i den faceliftede udgave, og den nye Peugeot 5008 kommer med overvejende sandsynlighed kun til Danmark som elbil. Den nye Hyundai Santa Fe lader vente på sig, og Volkswagen har vist nok planer om en syvpersoners SUV med forbrændingsmotor.

Men den ultimativt hårdeste konkurrence for den nye Kodiaq kommer slet ikke fra sammenlignelige biler. Den kommer fra elbiler. Der indregistreres bestemt ikke mange nye biler omkring en halv million, som har en brændstoftank. I den prisklasse kører danskerne nu i høj grad på el.

150 forbedrede hestekræfter

Køber eller leaser man en elbil til 500.000 kr., som er prisen for basisudgaven af Kodiaq med benzinmotor, får man næsten alle steder rigtig mange hestekræfter. Måske 300 eller 400 hestekræfter. Masser af elektrisk kraft til de mange unødvendige accelerationer.

I Kodiaq får man en benzinmotor, som aldrig lægger op til unødvendighed og vilde udbrud. Den topmoderne 1,5-liters motor med fire cylindre har 150 hestekræfter og 250 Nm. Jeg er sikker på, at fuld oppakning og maksimalt passagerantal – enten fem eller syv passagerer, alt efter om man betaler 18.495 kr. for bageste sæderække eller ej – vil pine motoren. 

Pakket til bristepunktet vejer Kodiaq 1,5 omkring 2,2 tons. Jeg kommer af sted i løbet af ugen både med og uden campingvogn, og jeg kører meget i både Danmark og Tyskland. Men ikke med fuld oppakning – og kun med to ombord.

Den gamle Kodiaq 1,5 havde det svært. Dobbeltkoblingsgearkassen var usikker i skiftene, og igangsætning kunne være en prøvelse. Men et mildhybrid-system med lidt el til at understøtte gearkasse og benzinmotor hjælper virkelig på smidigheden og bundtrækket, og forbedringen er stor.

Selvfølgelig er 150 hestekræfter i 476 centimeter SUV ikke noget, man kan blære sig med. Det har ingen fortalt Kodiaq, for på Autobahn tager den hurtigt fart og er med på 175 km/t. Cylinderfrakobling og friløb, hvor motoren kobles fra, gør, at forbruget også er bedre, end det var i den gamle Kodiaq.

Skoda efterlader Audi og VW bag sig

Det bedste ved den nye Kodiaq er, at tilsvarende forbedringer er at finde hele vejen i gennem bilen. Den er mere lækkert indrettet, den er mere komfortabel, og den er endnu mere praktisk og bedre udstyret end før.

Det er ærgerligt, at der skal en Convenience-pakke til 18.995 kr. til, for at Kodiaq får elektrisk bagklap og nøglefri betjening. Det er to ting, der bare gør hverdagen lettere, og det er udstyr, der ikke må mangle i en stor SUV.

Når det er sagt, så er Kodiaq ikke dyrere, end den var før, og infotainment med lækker touchscreen på 13”, 10” digital instrumentering, adaptiv fartpilot, bakkamera og meget mere er standard. Det samme er et rum med ikke en, men to holdere til trådløs opladning af smartphones.

En detalje som den dobbelte oplader viser, at Skoda har fat i den lange ende i forhold til søstermærkerne Audi, Cupra og Volkswagen, som endnu ikke er nået så langt. Skoda tænker tydeligvis mere over, at en bil skal være praktisk og nem. Det bedste eksempel er de tre rigtige drejeknapper i midterkonsollen til klimaanlæg (den midterste kan sågar programmeres til andre funktioner). Hvor er det nemt i forhold til at sidde og stikke på skærmen i en VW Tiguan…

Mere blød, mere lækker

Apropos Tiguan, som jeg testede for et par måneder siden, så koster den og Kodiaq stort set det samme. Hos Skoda får man bare langt mere plads – pladsforholdene er absurd gode – og en mere lækker, mere komfortabel bil. Motoren fungerer sågar bedre her i Kodiaq.

Kodiaq trængte til en opstrammer i kabinen, og det har den virkelig fået. De tarvelige dørgreb og al den kedelige plast er væk. Stoffet på instrumentpanelet pynter, og indretning og materialer leverer generelt en rigtig fin præstation.

En ting går mig rigtig meget på. Fordi rattet ikke kan justeres ret langt ned, kan hverken jeg eller min co-driver kan hvile albuerne på armlænene i døren og midten. Efter et par timer trænger jeg virkelig til et hvil, og det er udelukkende på grund af kørestillingen. Sæderne er fremragende, udsynet rigtig godt, vindstøjen på et lavt niveau. Men det rat, det SKAL kunne komme længere ned.

Skoda har gjort affjedringen blødere, så komforten er kommet op på et højere niveau. Det er et stort plus med et lille minus i rygsækken: der er mere krængning og bevægelse i bilen end i den gamle. Jeg er sikker på, den adaptive DCC Plus-affjedring (Performance-pakke til 14.995 kr.) vil være en rigtig god løsning.

Kodiaq har altid været en drømmebil, og det er den stadig. Hvis man går efter den og ikke en elbil – og det er både pladsforhold og muligheden for syv sæder gode grunde til – er det ikke den testede 1,5’er, man skal kigge på. Kodiaq fås nemlig også som plug-in hybrid med 204 hestekræfter, rækkevidde helt op til 113 kilometer – og en pris fra 450.095 kr., så næsten 50.000 kr. mindre end 1,5’eren.


SPECIFIKATIONER

Skoda Kodiaq 1,5 eTSI DSG Selection 

Motor: R4, 1.498 cm3
Ydelse: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 9,7 sekunder
Tophastighed: 207 km/t
Forbrug: 16,1 km/l
CO2-udledning: 141 gram/km
Mål: 476/186/166 cm
Køreklar vægt: 1.661 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 910-2.105 liter

Pris: 499.995 kr. (Kodiaq fås fra 450.095 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 24.995/6.420 kr. (Kodiaq fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: 446.242 kr. (Kodiaq fås fra 431.105 kr.)

* Med 15.000 km om året. Kodiaq på privatleasing fås også med 10.000 km/året til en lavere pris

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS