Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Der er ikke ligefrem frit valg på alle hylder, hvis din næste nye bil skal koste under 200.000 kr. Hvis den tilmed skal være elektrisk, er der næsten ingen. Den nye Citroën Ë-C3 bryder den gyldne grænse, og flere bilproducenter lover, at der er strømførte og prisbillige minibiler lige på trapperne.
Franske Renault har selv den retrofede R5 på fremtidsprogrammet, men indtil den og alle de andre elektriske minibiler bliver en realitet, må vi nøjes med Clio. En let opdateret sag, der trods benzinmotor og manuelt gear stadig lukker et hul i markedet – og så endda på herlig vis.
Udadtil ligner det ikke en let opdatering, som Renault Clio har fået. Særligt forfra ligner Clio en helt ny og mere moderne model med en stor kølergrill, der er prydet af det nye Renault-logo samt skinnende metalstykker. Til at flankere grillen fås to nye og mere skarpe forlygter samt LED-kørelys, der er formet som pile. Bagfra er opdateringen mere beskeden med LED-baglygter i klart glas.
Det er nok til at få Renault Clio til at se helt og aldeles tidssvarende ud. Det er et smart træk, fordi man med det moderne ansigtsløft har hældt helt identisk vin på en ny fransk flaske. Opdateringen begrænser sig nemlig i grove træk til det udvendige design.
I kabinen er læder smidt på porten til fordel for flere Bio-baserede og genbrugte materialer, mens sæder, digitale skærme og drejeknapper står urørt. Selv motorprogrammet er det samme, som Clio før kørte med, og til test står en Renault Clio TCe 90 Evolution, der har 91 hk fra en turbomotor på 999 ccm og en manuel gearkasse i seks trin.
Det er nærliggende at mene, at franske Renault er sprunget over, hvor gærdet er lavest. De har spændt et nyt fjæs på en gammel model for at kunne gå tidligt til frokost med brie og baguette. Virkeligheden er dog, at den ‘gamle’ bil, som det nye ansigt er spændt på, ikke krævede den store opdatering.
I klassen af minibiler har Renault Clio altid ledt an med en pæn mængde bløde plastmaterialer, fysiske dreje- og trykknapper samt en glimrende 7” infotainment skærm. Tilføjelsen af miljøorienterede materialer gør intet skidt for kabinen, der stadig er blødt beklædt, selvom hård plast ikke er umuligt at få øje på.
Sæderne, der nu er udført i et såkaldt TENCEL-materiale, yder god støtte over længere stræk, og fra kørepositionen nås alle de samme knapper, der gør Clio let at betjene. Efter moderne standarder er den vertikale skærm til den lille side, men systemet er let at gå til, har Google Maps som standardnavigation og trådløs Apple CarPlay/Android Auto, hvis alt skulle gå galt.
På bagsædet har Renault selvsagt ikke kunne opdatere sig ud af pladsforholdene, der i bedste fald er begrænsede. Jeg måler 1,78 meter i højden jævnfør personen på paskontoret, og jeg kan lige akkurat krabbe ind bagi. Det er ikke uhørt for en minibil, men det er værd at huske, at Clio fortsat kun er en bil for to voksne plus to børn på bagsædet – eller to voksne på korte ture.
Fraværet af hybrid-hejs gør godt for bagagerummet, der rummer 391 liter og er opdelt med plads til skrammel under gulvet. Børnefamilier kan således roligt se i retning af Clio, der, foruden en barnevogn, også rummer en hulens masse løse genstande i kabinens mange opbevaringsrum.
Med 91 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 12,2 sekunder er Renault Clio ingen racer. Man kan dog trøste sig med, at Clio føles markant stærkere, når den opererer i de by- og landevejsomgivelser, den er født til. Det er takket være den lille turbo, der sender de tre cylindre på hårdere arbejde, og som derfor giver et sundt skub i spændet mellem 0 og 80 km/t.
De tre pedaler i chaufførbrønden og den aflange pind, der betjener gearkassen, er sjældenheder i dag. Man skal dog ikke lade sig skræmme, da Clio er ufatteligt letkørt med et koblingspunkt, der findes nemt af selv nervøse teenagers, og et gearskifte, der er såvel smidigt som præcist.
Selv styretøjet er velvægtet, hvorfor man både har en agilitet om storbyens hjørner samt en stabilitet på snoede landeveje. Undervognen er ikke som fransk smør, men er derimod til den mere stramme side. Det giver mindre raffinement end en konkurrent som VW Polo, men derimod en større køreglæde.
Underskuddet på raffinement opleves også en smule på motorvejen, hvor der er mere vejstøj, end der er i en Polo. Det er ikke meget, og Clio er ikke en bil, man bliver ør af over længere stræk. Når først de 91 hk får en op til motorvejshastighed opleves Clio rolig, retningsstabil og flot vibrationsfri.
Selv i en tid, hvor priskrig og afgiftsrabat præger prisforståelsen på personbiler, er nye biler til under 200.000 kr. ikke hverdagskost. Den opdaterede Renault Clio starter i 159.990 kr. men det er i Authentic-trim, som inkluderer en motor, der med sine 65 hk og fem manuelle gear er lidt for forkølet.
Heldigvis skal man ikke op i mere end 172.990 kr. for Renault Clio Evolution, der får 91 hk og et ekstra trin til gearkassen. I Evolution-varianten fås også varme i forsæder og rat, fire elruder, automatisk klimaanlæg, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, infotainment med 7″ touchscreen og p-sensor bagtil. En flot mængde udstyr til prisen.
Vil man flotte sig, kan man rykke videre til Techno, hvor Renault Clio starter fra 192.990 kr. Her får man 16″ alufælge, tonede ruder bagtil, midterarmlæn foran, trådløs opladning af smartphones og bakkamera. Er manuelt gear ikke sagen, kan det tilkøbes Evolution og Techno for 22.000 kr.
Hvis du agter at vente på, at markedet fyldes med elektriske minibiler, der kan presse hinanden på prisen, så er Renault Clio ingen dårlig venteplads. Til prisen vil jeg faktisk mene, at den er en af de bedste. Den er et velprøvet, velkørende og velbygget produkt, der trods et helt nyt ansigt fås til samme lave pris.
Renault Clio 1,0 TCe Evolution
Motor: R3, 999 cm3
Ydelse: 91 hk/160 Nm
0-100 km/t: 12,2 sekunder
Tophastighed: 174 km/t
Forbrug: 19,2 km/l
CO2-udledning: 118 gram/km
Mål (L/B/H): 405/180/144 cm
Køreklar vægt: 1.172 kilo
Trækvægt: 900 kilo
Bagagerumsvolumen: 391-1.069 liter
Prisgæt: 192.990 kr. (Clio fås fra 159.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995 kr./2.395 kr. (Clio fås fra denne pris)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.