oktober 4, 2023

Test: Ny elektrisk teknologi i Peugeot E-2008

Den elektriske variant af Peugeot 2008 er ligesom den almindelige også blevet opdateret, men her med ny elektrisk teknologi.

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Den elektriske variant af Peugeot 2008 (E-2008) står for en fjerdedel af det samlede salg af Peugeot 2008 i Danmark. Og så er den desuden blandt de absolut mest populære små crossovers på strøm. Kun overgået af Hyundai Kona og Opel Mokka, der står for henholdsvis første- og andenpladsen på dén liste. Blandt konkurrenterne findes også den nye Jeep Avenger.

Holdes de danske afgifter i ro, vil det ikke vare længe, inden den elektriske variant overtager størstedelen af salget, for den elektriske variant gør alt bedre end de fossildrevne brødre – lige bortset fra tiden det tager at “fylde tanken”.

Og det kan godt være, at den elektriske variant er dyrere i indkøb, men den er til gengæld langt billigere at eje. Kører du 20.000 kilometer om året, vil jeg vove at påstå, at differencen allerede er tjent hjem på maksimalt to år. Peugeot 2008 med 130 hk og automatgear starter ved 290.000 kr. – den elektriske, med 156 hk og en ladestander inkluderet, starter ved 310.000 kr.

Testen her er af den elektriske variant, og den har ligesom den “almindelige” 2008 fået et facelift, der kun gør designet af den allerede fede 2008 endnu lækrere.

Blandt nyhederne på designet er der udenpå en ny og bredere kølergrill. Foran er der et opdateret design af de karakteristiske “lys-kløer”, der går igen på alle nye Peugeot-modeller. Bagpå er der nye LED-lygter. Og så er der nu en 10” skærm som standard til infotainment.

Ny elektrisk teknologi

En af de større opgraderinger findes under huden – og som i sig selv er en langt vigtigere opdatering for E-2008 end designet. Batteriet er nemlig vokset fra 50 til 54 kWh. Det lyder ikke er meget, men det er med til at øge den opgivne rækkevidde på en opladning til lige over 400 kilometer – oprindeligt var det lige over 300 kilometer.

Samtidig er der flere kræfter, så E-2008 nu yder 156 hk mod 136 hk i forgængeren. Igen, det lyder ikke af meget, men det er alligevel en stigning på 15 procent. De 156 hk gør dog langt fra E-2008 til nogen raket.

Det samme gælder opladningen, der heldigvis er på tre faser og med 11 kW derhjemme, men på hurtigladerne opnår Peugeot E-2008 maksimalt 100 kW. Det er samme hastigheder som den nye Hyundai Kona, der dog fås 10.000 kr. billigere.

Hvordan kører den?

Ligesom opladningen ikke foregår med lynets hast, er det samme historie med køreegenskaberne. Det fulde moment fra 0 km/t, som i alle andre elbiler, får E-2008 til at føles kvik ud af starthullerne, men kraften forsvinder hurtigt og gør accelerationen mere døsig.

Særligt hvis du ikke sætter kørerprogrammet i Sport. E-2008 starter nemlig altid i køreprogrammet ‘Normal’, og her er det ikke alle kræfter, der er til rådighed. For de fulde 156 hk skal køreprogrammet ‘Sport’ vælges – og det skal gøres hver gang. Det er selvfølgelig lavet sådan, så det er nemmere at spare på kræfterne og få strømmen til at række længere.

Der mangler dog aldrig kræfter, og med flere ville det gå op i hat og briller. Husk på, at det her er en familiebil til hverdagen.

Der er nemlig allerede med 156 hk lidt “momentstyring”, hvor bilen trækker til højre under hård acceleration, og hjulspind er heller ikke et særtilfælde ved vådt og let ujævnt føre.

Til gengæld er affjedringen i E-2008 velafstemt og til den komfortable side – ligesom den skal og bør være i en elektrisk crossover. Og i øvrigt bedre afstemt end den benzindrevne variant. Samtidig er kabinen fint støjdæmpet, så hverken vind- eller hjulstøj trænger særligt igennem til kabinen sammenlignet med konkurrenterne.

Et lille opmærksomhedspunkt. Er du ude og køre E-2008 for første gang, kan bremsepedalen virke en smule underlig. Det svinger lidt, hvor hård den er at trykke ned, når nedbremsningen skifter fra regenerering af energi til batteriet til at skiverne skal ind og gribe om skiverne. Man vænner sig dog ret hurtigt til det.

Den spøjse indretning

Hvad jeg til gengæld nok aldrig vender mig til, er det lille rat i stort set alle Peugeot-modeller. Også E-2008 er med Peugeots i-Cockpit; det lille rat og en instrumentering, man skal se hen over rattet for at få øje på. Normalt ser man gennem rattet.

Instrumenteringen er digital og med GT-udstyr er den tilmed i 3D. Det betyder, at nogle af informationerne er hevet frem i forhold til andre og det giver faktisk en ret fed effekt – lidt som et hologram. Instrumenteringen har samtidig mange muligheder for konfiguration og kan eksempelvis vise både navigation og et stort speedometer samtidig.

Skærmen i midten til infotainment er 10” som standard i alle udstyrsniveauer. Systemet fungerer fint og er nemt at finde rundt i. Det samme kan siges om gearvælgeren, der er gjort til en lille knap på midterkonsollen. Der er, som der bør være, trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Flot og tillokkende pakke, men…

Der er ingen tvivl om, at Peugeot E-2008 er en tillokkende pakke med sit flotte ydre, fine komfort og up to date kabine. Det er en bil, du gerne vil blive set i. Men andre modeller lurer i kulissen.

Tag eksempelvis den opdaterede VW ID.3 med sin startpris på 320.000 kr. Kraftigere elbil til kun 10.000 kr. mere. Lidt dyrere med sin startpris på 340.000 kr. er der den opdaterede Tesla Model 3. Ja, det er 30.000 kr. oven i hatten, men du får også langt mere bil for pengene.

Og så er der lige den med garantien. Peugeot giver kun to års garanti, og det er langt fra eksempelvis Hyundai Kona med dens fem år og meget langt fra en kinesiske konkurrent som BYD Atto 3, der samtidig er en noget billigere bil.


SPECIFIKATIONER

Peugeot E-2008 GT

Motor: Elmotor
Ydelse: 156 hk/260 Nm
0-100 km/t: 9,1 sekunder
Tophastighed: 150 km/t
Forbrug: 15,9 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 54 kWh
Rækkevidde: 403 kilometer
Ladekapacitet: Op til 100 kW
Mål (L/B/H): 430/199/152 cm
Køreklar vægt: 1.662 kilo
Trækvægt: 0 kg
Bagagerumsvolumen: 405 liter

Pris: 309.990 kr. (E-2008 fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Del artikel:

Brugte Peugeot e-2008 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS