Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
MG4 har nu været på markedet i to år, der på mange måder har været en rutsjebanetur for den kinesiske prisbasker. Ikke kun fordi markedet på den tid er blevet oversvømmet af konkurrenter, der kan være med på prisen, men også fordi den indledningsvise begejstring falmede lidt, så snart bilens assistentsystemer viste sit sande ansigt.
Så hvor står MG4 egentlig i dag? Først og fremmest står den faktisk billigere end ved introduktionen. En prisbillig Nordic Edition er nede i 209.999 kr., mens den veludstyrede Luxury, som er til test her, koster 254.999 kr. Dertil har begge varianter fået mere udstyr i modelår 2024, samt en opdatering af netop assistentsystemerne – og det skal testes!
Der er ikke tale om et fuldt facelift for MG4, men derimod et modelårskifte, der kaster en lille håndfuld opdateringer af sig. I den billigste Nordic Edition er batteriet vokset fra 49 til 51 kWh uden dog at have effekt på rækkevidden, der fortsat er 350 km.
LÆS OGSÅ | Duel: VW ID.3 slår hårdt igen mod MG4
Mere interessant er det, at MG4 Nordic Edition har fået mere i udstyr og nu ikke længere fremstår skrabet som fitness-dronningens skræddersyede madplan. Nu får man navigation, bakkamera og intelligent hastighedsassistent. Desværre lader Nordic Edition stadigvæk på én fase ved AC ladning. Med 3,6 kW giver det en 0 til 100% opladningstid på 14 timer.
MG4 Luxury bibeholder sin 64 kWh batterikapacitet, men øger rækkevidden fra 435 til 450 km takket være bedre effektivitet. På udstyrsfronten tilføjes et 360 graders kamera, der ikke må tilskrives for meget værdi, da det er en grynet omgang.
Begge varianter velsignes med en opdatering af assistentsystemerne, der før har givet anledning til kritik. Den adaptive fartpilot og køassistenten er opdateret, og det samme er den automatiske acceleration og deceleration.
At komme bag rattet af MG4 igen er en glædelig oplevelse. Den kører nemlig decideret godt og friskt på en måde, der gør, at man faktisk har lyst til at køre. Styretøjet er ingen analog velsignelse, men det er let og præcist. I samspil med en undervogn i balance og et baghjulstræk, der sender bilen raskt ud af sving, er MG4 let at beskrive som velkørende.
LÆS OGSÅ | Test: Budgetpris på kraftfulde MG4 XPower
Der er ingen grund til at bøffe oplevelsen op med XPower-varianten, der med sine 435 hk på budget kan virke fristende. MG4 er en køreglad bil i sin grundform og bevæger sig bedst med 204 hk på bagakslen. Den er samtidig en af de elbiler med en ordentligt vægtet bremsepedal, der sikrer et dejligt og konsistent bremsetryk.
Fra førersædet har man et godt udsyn, og den lette manøvreevne gør den til en fin kompagnon i en travl storby. Den letkørte facon underbygges af, at MG4 vender på en tallerken med fuldt styreudslag.
Bevæger man sig til bagsædet, finder man også ud af, at MG4 er en rummelig bil. Her mangler hverken plads til hoved, skulder, knæ eller tå, heller ikke hvis man måler velvoksne 1,90 meter. Bagagerummet pakker 350 liter, hvilket er nok til et par kufferter eller en foldelig klapvogn.
I den første store test på Bilbasen for to år siden beskrev min kollega Morten Bek systemerne som usikkerhedssystemer. Uventede ryk i vognbaneassistenten og en adaptiv fartpilot, der bremsede klodset, affødte denne grovkornede beskrivelse, som jeg efterfølgende selv har stemt i. MG4 har helt generelt manglet en ordentlig kalibrering.
Er det så blevet bedre? Ja. Den adaptive fartpilot er bemærkelsesværdigt mindre militant og har fået bedre styr på nedbremsningerne. Alligevel hører assistentsystemerne fortsat ikke til blandt MG4’s styrker. Der er nemlig stadig huller i osten, og kineseren er hverken den bedste eller næstbedste til at bryde blidt ind.
Skiltegenkendelsen er fortsat forfærdelig og varierer raskt væk mellem 20 km/t og 80 km/t i en helt almindelig byzone. Det betyder, at man hurtigt får lyst til at slå fartalarmen fra, hvilket kun gøres gennem en labyrint af undermenuer.
Det bringer mig helt naturligt til infotainmentsystemet, der også stadig halter efter konkurrenterne. Den 10,25” store skærm er i virkeligheden fin i sin opløsning, men lades i stikken af et kluntet system med langsom reponsivitet. Drejehjulet, som man vælger gear med, er også fortsat en seriøs prøvelse af tålmodigheden. I hvert fald min.
Med en startpris på 209.999 kr. er MG4 en af de billigste elbiler i Danmark lige nu. Opladningshastigheden i Nordic Edition betyder, at man som minimum skal op i Luxury, som holder til test her med 450 km i rækkevidde. Og med en pris på 254.999 kr. plopper den rundt i et hajfyldt lavprisfarvand.
Lige om lidt lander Skoda Elroq til 249.995 kr. med 370 km rækkevidde og rigeligt med udstyr. Den nykårne Årets Bil i Danmark 2025, Kia EV3, fås fra lidt dyrere 269.900 kr. med 436 kilometer km rækkevidde, en flot udstyrsliste og syv års garanti.
Der er også Hyundai Inster til 179.995 kr., BYD Dolphin til 234.995 kr., Peugeot e-208 til 239.990 kr., VW ID.3 til 249.995 kr. – og listen fortsætter. Den lave pris er ikke længere noget, der adskiller MG4 fra de andre elektriske konkurrenter.
Der er lidt variation i størrelser, udstyrsniveauer og rækkevidde blandt de elektriske konkurrenter, der deler den omtrentlige lavpris med MG4. Hovedudfordringen for MG4 er, at den ikke rigtig har noget hårdtslående salgsargument, som de andre ikke kan være med på. Det skulle lige være køreegenskaberne, men disse vægter næppe højt hos familien Danmark.
Den skinbarlige sandhed er, at MG4 får klø af konkurrenterne, og det er en skam, fordi den er født køreglad på den klassiske facon. Dynamikken ender nu alligevel med at blive en ringe trøst, når assistentsystemerne og infotainmentskærmen jævnligt sætter tålmodigheden på prøve. Alene det sløve drejehjul i midterkonsollen er nok til, at man kan tabe de sidste af sine småkager på en kold mandag morgen.
Når prisen dertil ikke længere har wow-faktor i den Luxury-variant, man bør vælge, så er det svært at komme på flere fede salgsargumenter. Der skal en større opdatering eller et regulært facelift til, før MG4 igen får konkurrenceevne. Skal man tro jungletrommerne, så er der også sådan et på vej.
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 204 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Batteristørrelse: 64 kWh
Ladekapacitet: 140 kW
Rækkevidde: 450 kilometer
Forbrug: 16,6 kWh/100 kilometer
Mål (L/B/H): 429/184/150 cm
Køreklar vægt: 2.123 kg
Trækvægt: 500 kilo
Bagagerumsvolumen: 363-1.165 liter
Startpris: 254.999 kr. (MG4 fås fra 209.999 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995 kr./2.995 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 252.874 kr.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.