Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Af: Simon Hallenslev / d. 7. oktober 2020
Nissan Juke og Renault Captur. Det var hvad der var at vælge i mellem, hvis du ville have en minibil på stylter for bare en håndfuld år siden. I dag ser det noget anderledes ud. Salget af kompakte crossovers er eksploderet, hvorfor de fleste bilproducenter også har fået et lod med i puljen.
LÆS OGSÅ | Dueltest: Nissan Juke og Renault Captur er vidt forskellige søskende
Spørgsmålet er så, om en ny og topudstyret Renault Captur kan følge med den heftige konkurrence i klassen, som den selv var med til at definere – og om en topudstyret Captur i sig selv giver mening?
Motor: R4 benzin, 1,330 ccm
Ydelse: 155 hk / 207 Nm
0-100 km/t: 8,6 sek.
Tophastighed: 202 km/t
Forbrug: 16,1 km/l
Startpris: 270.900 kr.
(Basismodel fra 203.900 kr.)
Hvis jeg skal trække tre modeller ud fra Capturs meget lange liste over konkurrenter, er det Skoda Kamiq, Ford Puma og Peugeot 2008. De er alle værdige og velbyggede konkurrenter, som Captur skal stå tidligt op for at overhale inden om.
De kan alle noget forskelligt men appellerer alligevel bredt til den danske Crossover-glade befolkning. Kigger vi største motor og største udstyrspakke på tværs af disse modeller, fordeler priserne sig således: Renault Captur: 270.990 kr. Ford Puma: 271.200 kr. Skoda Kamiq: 303.990 kr. Peugeot 2008: 309.990 kr.
I mellem-udstyrsversioner med mellem 115 hk og 130 hk samt automatgear, fordeler priserne sig således: Skoda Kamiq: 254.990 kr. Ford Puma: 257.610 kr. Renault Captur: 263.900 kr. Peugeot 2008: 279.990 kr.
Franskmændenes flair for bløde undervogne kommer til sin ret i en crossover. Det højere tyngdepunkt giver per definition en mindre sportslig og plantet køreoplevelse. Så kan man lige så godt gå all-in på komfort, og dét gør Captur.
Hvor rivalerne Puma og Kamiq er sat mere sportsligt op, og derfor også giver en lidt mere kontant undervogn, er Captur udpræget blød og komfortabel. Bump og brosten absorberes med bravour, mens selve køreoplevelsen bedst kan beskrives som afslappende.
LÆS OGSÅ | Test: Ford Puma får os til at glemme alt om EcoSport
En afslappende køreoplevelse kræver her også en afslappende kørestil. I en hurtig acceleration eller et friskt sving bliver oplevelsen snarere småstressende end den bliver afslappende.
Undervognen forbliver blød, mens styretøjet er ret præcist og direkte. Kombineret giver det en smånervøs bil, der krænger, hvis svinget er for friskt. Står rattet ikke snorlige i en hurtig acceleration, bliver det iøvrigt lidt en rodet omgang, som at give bundgas i en båd.
Udfordringen er, at det faktisk er muligt at lave en hurtig acceleration med Capturs største motor med 155 hk. Den er kvik og omdrejningsvillig, men når resten af bilen ikke virker gearet til kvik kørsel, er spørgsmålet i virkeligheden, om ikke den mellemstørste motor med 130 hk er det voksne valg – og den starter tilmed 7.000 kr. billigere.
Taler fornuftens stemme endnu højere, er plug-in hybrid-varianten værd at kigge nærmere på. Den taler Anders Berner også pænt om i denne videotest. Til gengæld er den lille 0,9-liters motor med 100 hk en forkølet sag, som du bør styre udenom.
LÆS OGSÅ | Test: Skoda Kamiq er i top på plads og komfort
Med både 130 og 155 hk er Renaults dobbeltkoblingsgearkasse EDC den eneste mulighed i Captur. En gearkasse, der gør sig mindre heldigt til end de tilsvarende DSG i Kamiq og EAT8 i 2008.
En fiks trepunktsvending bliver hurtigt en småklodset affære, hvor bilen hopper med et uforsigtigt ryk, hvis du er for hurtig på speederen, efter at have rykket den klodsede gearvælger i bakgear. Samme sker fra en lyskurv, hvis motoren er lullet i søvn af start-stop funktionen.
I kabinen er Renault Captur blandt de bedste og et rart sted at være på længere køreture. Mens Ford Puma er en my mere tyst, er der stadig dejligt stille ved motorvejskørsel, hvilket vidner om en velprioriteret støjisolering, som Renault også excellerer med i den nært beslægtede Clio V.
Kabinen i Captur er den helt rette kombination af spændende og underspillet. Væsentligt mindre konservativ end både Puma og Kamiq men uden at vende bilkabinen, som du kender den, på hovedet, som 2008 gør det.
Valget af den såkaldte ‘Interiør Signaturpakke’ i orange, som testbilen er udstyret med, er modigt men velfungerende. Er det for meget for dig, fås den også i grå. Utvivlsomt er det dog, at plastmaterialerne er hentet fra øverste skuffe og derfor er bløde at røre ved.
I den store Intens-udstyrspakke kommer et Bose-lydanlæg som standard, der spiller konkurrenterne af banen. Infotainmentskærmen er monteret på højkant, hvilket på en eller anden mærkelig måde bare fungerer. Opløsningen er klar, systemet er intuitivt, og selvom meget er digitaliseret, har Renault bibeholdt knapper til klimaanlægget. Det er lettere (og sikrere) at håndtere på farten.
Køber du Crossover for udsynets skyld, er Captur det rette valg. Den er den højeste af de udvalgte konkurrenter, og sammenlignet med Kamiq føler du dig højere på strå bag rattet. Til gengæld får du også det mindste bagagerum, hvor Captur pakker 80 liter mindre end Puma og cirka 30 liter mindre end 2008 og Kamiq.
Renault Captur kan sagtens følge med konkurrenterne og giver, hvis du spørger mig, bedre mening som Crossover end Skoda Kamiq og Ford Puma alene grundet den bløde undervogn. Men hvis du godt kan lide at kaste sving i hovedet på din bil, er de trods alt strammere og mere dynamiske i undervogn og styretøj.
Konkurrenten, der bliver svær at slå for Captur, er landsmanden Peugeot 2008. De er begge komfortable og støjsvage, men 2008 trumfer med en bedre balanceret gearkasse. 2008 håndterer også friske sving bedre end Captur, uden at det gør noget ved komforten. Til gengæld starter den ikke uvæsentlige 40.000 kr. dyrere i Peugeots topudstyrsvariant GT-line, og så er det let at blive i tvivl.
LÆS OGSÅ | Test: Du må gerne være fedtet med din Peugeot 2008
Den store udstyrspakke kan i Captur godt retfærdiggøres med de lækre interiør-detaljer og Bose-lydanlæg, hvorfor du godt kan sætte dit kryds dér. Spar i stedet lidt på motorvalget: For når du alligevel flyder komfortabelt afsted, som Captur indbyder til, er 130 hk rigeligt.
Selv hvis creme-de-la-creme kun er godt nok for dig, er Captur stadig den billigste af konkurrenterne, hvis man også vælger største motor og udstyrspakke i de tre konkurrenter. Den er derfor svær at komme udenom, hvis du er på udkig efter en veludstyret kompakt Crossover.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.