Subaru Forester E-Boxer
april 19, 2020

TEST: Subaru Forester sparer på kræfterne, ikke på prisen

Det japanske mærke lever et stille liv i Danmark, og selv en ny Forester med hybridmotor kan ikke lave om på det – den er for sløv og for dyr

Af: Morten Bek / d. 19. april 2020

BMW-logoet med propellen behøver ingen nærmere introduktion. Skoda-logoet med pilen er nemt at genkende. De fire ringe på en Audi kender alle. Det ovale logo med seks stjerner på blå baggrund? Tænke, tænke… Subaru. Den japanske bilproducent, som sværger til permanent firehjulstræk og boxermotor – den særlige motortype som ellers kun Porsche bruger.

SE OGSÅ: Priserne på biler falder – gør en god handel NU

Men kendt og udbredt er Subaru på ingen måde i Danmark. Her i landet er det kun de trofaste kunder og indviede entusiaster, som ved, hvad mærkets modeller står for (og kan genkende dem på gaden). Endnu færre danskere køber ny bil med det sekstjernede logo: Syv styk Forester i februar måned, altså før Covid-19 ramte Danmark. De andre modeller hos Subaru (der er lige nu yderligere to, nemlig XV og Outback) figurerer slet ikke på salgslisten i februar.

Specifikationer

Subaru Forester

2.0 E-Boxer Summit

Motor: B4 benzin, 1.995 ccm + el

Ydelse: 150 + 17 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 11,8 sek.

Tophastighed: 188 km/t

Forbrug: 18,5 km/l

Startpris: 574.900 kr.

Og hvad er Forester for en bil?

Forester er er engelsk for skovridder, og det navn rammer lige i hjertet af Subaru. Subaru er populær i en grad, det er svært at forestille sig – bare ikke i Danmark. Men i USA, Australien og mange andre steder, hvor bjergene står noget højere end i Danmark. Subaru er bilen til friluftsmennesket. Og Forester har været med til at skabe dét image – omkranset af soliditet, sikkerhed for familien og nøjsomhed.

Denne Forester er helt ny, og den skal være mere af det hele. Platformen er skiftet ud med en nyere og stivere, flere aktive sikkerhedssystemer er rykket ind, og Subaru kobler nu en lille elektrisk motor sammen med boxermotoren. Hybrid-delen gør, at Forester skulle være 11 % mere nøjsom med benzinen end den gamle Forester. De kalder nyheden for E-Boxer.

LÆS OGSÅ | VW Golf 8 overbeviser, men er ikke perfekt

Benzin er det eneste, der kan hældes i en ny Subaru. Diesel er yt, som det også er tilfældet hos blandt andet Toyota og Honda. Og mere elektrificering i form af en plug-in-hybrid eller en 100 % elektrisk drevet bil findes ikke hos det japanske mærke.

Forester skal som en forholdsvis ukendt model, for mange mennesker i hvert fald, placeres i en kasse og en klasse. Vi sammenligner altid biler i samme størrelse og klasse, så for at gøre en lang og kedelig analyse kort og appetitlig, så holder vi os til en stram gennemgang. Forester er en SUV (altid med permanent firehjulstræk), som med en længde på 463 cm er i størrelses-klasse med eksempelvis Audi Q5 og VW Tiguan Allspace. Forester er dog forholdsvis meget højere end de to. Når det kommer til at putte den i en kasse, så ryger den nærmere i den samme som Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander.

Hvordan skiller den sig ud fra andre SUV’er?

Boxermotoren er noget helt specielt. Ingen SUV fra noget andet bilmærke i hele verden, så vidt vores viden rækker, er udstyret med motoren, hvor stemplerne ligger ned, overfor hinanden, og “bokser” mod hinanden. Derved kan motoren ligge meget lavt i bilen. Men selv Porsche valgte fra starten at køre med V-motorer i Cayenne. Så forlanger man en SUV med boxermotor, står der automatisk Subaru på den.

Japanerne går på flere måder op i ting, andre bilmærker ikke beskæftiger sig meget med. Alle modeller har eksempelvis firehjulstræk – bortset fra sportsvognen BRZ. Det er aktivt og klart til en tur ud i det blå, hvor vejene er dårlige eller måske ligefrem mangler.

LÆS OGSÅ | 3x billigste cabrioleter på Bilbasen

Forester vinder dog langt fra designpriser. I hvert fald ikke uddelt af os på Bilbasen. Der er langt mere funktionalitet end flair over SUV’ens ydre, og noget af det bedste vi kan sige er, at den ikke ligger under for modeluner. Vi skal lige slå et slag for vores teori om, hvorfor Forester ser speciel ud: Subaru har fokus skarpt rettet på udsyn og overblik, når de designer biler, så ruderne er store og alle stolperne så tynde som muligt. Det gør, at der er færre blinde vinkler og det er nemmere at holde øje med cyklister og fodgængere.

Andre SUV’er er også rummelige, men Forester har altså en virkelig luftig og stor kabine. Både når det kommer til pladsen i bredden og benpladsen ved bagsædet. Førerpladsen er strøet til med rigtig mange knapper, et hurtigt reagerende infotainmentsystem og sæder, som her i topmodellen Summit er virkelig gode. Også på længere ture. Man tænker ikke “wow, lækker kabine”, når man sætter sig ind. Det ser rodet og klodset ud, men Subaru kan det med at få en bil til at virke robust og langtidsholdbar.

Hvordan kører Forester E-Boxer?

Når man ellers kan få lov at køre i fred i Forester, så kører den udmærket med køreegenskaber lagt ud til den komfortable side. Forklaringen på, om man kan få fred eller ej er, at alle Forester, på nær basismodellen, har et aktivt sikkerhedssystem med meget aktiv førerovervågning. Ved hjælp af kamera og sensorer holder det øje med førerens ansigt. Systemet er følsomt, så det er svært bare at få lov at kigge på instrumenterne et meget kort øjeblik, før man får at vide, at ØJNENE SKAL HOLDES PÅ VEJEN! Men uden et head-up-display i forruden er det direkte tåbeligt.

Forester er blødere i affjedringen og med mindre kontant styretøj, end den har været gennem mange år. Det gør den lidt følsom overfor sidevind, men giver til gengæld komfort i de fleste situationer.

LÆS OGSÅ | 8 virkelig dumme ting i biler

Støjniveauet er højt, især med tanke på, hvad Forester koster. Vindstøj er det ene problem (det bliver voldsomt over 120 km/t) mens motorstøj er det andet problem. 2-liters benzinmotoren vibrerer meget lidt. Til gengæld er den trinløse automatgearkasse ubarmhjertig og sender meget nemt omdrejningerne op på et højt niveau. Den elektriske motor, indbygget i gearkassen, og batteriet omkring bagakslen skulle modvirke det, og det kan da også i nogle køresituationer mærkes. I andre situationer er det en svag ydelse, drivlinjen lægger for dagen, og det især under 3-4.000 o/min, hvor vi gerne ser kræfterne ligge i en SUV.

Som Forester er, er hybridsystemet ikke på niveau med det, der findes i Toyota RAV4 Hybrid og Honda CR-V Hybrid. Forester E-Boxer kan køre på strøm, og når den gør det, står der EV i instrumenteringen, og benzinmotoren melder sig ud. Det sker bare i så korte intervaller, at man skal holde godt øje for at få det med.

Hvad koster Forester, og hvad koster en 3 år gammel model?

Subaru spænder ben for sig selv med høje priser, og det er med til at holde udbredelsen nede. 460.000 kr. koster Forester E-Boxer i basisudgaven Base. Den virker heldigvis slet ikke som en basisudgave, for den har rigtig meget udstyr som standard. Både LED-forlygter, adaptiv fartpilot, varme i rattet, alufælge og bakkamera. Men som det er typisk for japanske mærker, så er det eneste ekstraudstyr, man kan vælge, metallak. Hvis soltag, elektrisk bagklap og navigation ønskes, fås det ikke som simpelt ekstraudstyr. Så hedder det en tvunget opgradering til topmodellen: Den testede Summit. Og så lyder prisen på 575.000 kr. Med samme triste drivlinje, vel at mærke.

LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler

Går man på jagt efter en 3 år gammel Subaru Forester på bilbasen.dk, er udvalget ikke stort. Til gengæld er udvalget af motorer meget bredere, end hvis man køber den nye. I 2017 kunne den forrige Forester fås med 2-liters benzinmotor med eller uden turbo (op til 240 hk) eller med en dejlig dieselmotor. Den kraftige benziner med 240 hk kostede i 2017 cirka 560.000 kr., og den kan fås med for eksempel 111.000 km bag sig til 325.000 kr. Eller man kan kigge på den fornuftige diesel fra samme år med 80.000 km på tælleren til 320.000 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS