Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Jeg ved ikke, hvordan Mazda bærer sig ad. På nogle af bilmodellerne er det som om, priserne har stået stille i et årti. Tag et kig på en ny Mazda 3 eller CX-30, og priserne er så meget lavere end hos konkurrenterne, at man skulle tro, Mazda fik støtte fra den japanske stat, som kinesiske elbiler får støtte fra den kinesiske stat.
Priserne på de to Mazda-modeller er lige faldet. Nu er de endnu lavere, end da jeg startede med at køre ugens testbil, en CX-30 2,0 e-Skyactiv G med 150 hk, manuel gearkasse og det nye udstyrstrin Nagisa.
LÆS OGSÅ | Mazda 3 holdes i live med opdatering
Det kommer bag på mig. Priser går op og ned, og det lærer vi på den hårde måde med elbiler, men hvad der også kommer bag på mig er, at 2-liters motoren ikke længere findes på prislisten. Importøren fortæller, at den ikke længere kunne leve op til emissionskravene i EU, så den er erstattet af en endnu større motor på 2,5 liter.
Den nye motor, som egentlig ikke er ny hos Mazda, har kun 140 hk. Omvendt har den 238 Nm, som er klar ved 3.300 o/min, som er bedre end den udgåede motors 213 Nm ved 4.000 o/min. Og så har den nye motor gjort CX-30 op til 15.000 kr. billigere.
CX-30 med den nye benzinmotor, som efter dagens standard kan karakteriseres som meget stor, fås nu fra kun 264.400 kr. Et hurtigt tjek af konkurrenterne viser, at Mazda virkelig skiller sig ud med sine lave priser. Til 264.400 kr. får man hos konkurrenterne, typisk i hvert fald, en bil i klassen under.
Kia Xceed, som lige nu kun fås med en 1-liters turbomotor med 120 hk, fås fra 274.900 kr. Den faceliftede Nissan Qashqai med 140 hk starter på 299.900 kr., VW T-Roc 1,0 TSI med 115 hk på 334.995 kr. og Skoda Karoq 1,0 TSI med 115 hk er utjekket med en pris på mindst 354.995 kr.
Det stiller altså CX-30 i et rigtig godt lys. Og jeg må bare sige, at efter snart fem år i produktion ligner den japanske crossover en bil, der kunne være tegnet i går. Intet ved dens ydre fortæller om bilens fremskredne alder, og den nye farve Zircon Sand (8.500 kr.) og de sorte 18” alufælge, som følger med det nye udstyrsniveau Nagisa, får CX-30 til at stråle.
Så skøn CX-30’eren ydre er at skue, lige så lækkert er dens interiør i materialer, som kan placeres i en bil til den dobbelte pris uden at få anmærkninger. Der er imiteret ruskind i sort på dele af sæderne og noget af instrumentbordet, og det terracotta-farvede kunstlæder på sæderne, om man kan lide det eller ej, giver et ekstra strejf af luksus.
Farven Zircon Sand og det nye udstyrsniveau, som ligger godt og vel i midten af modelprogrammet, er del af flere fornyelser, som CX-30 har fået i de senere år; først med opdateringer i 2022, så her i 2024.
Der er små ting som knapper i rattet i sort i stedet for sølv, USB-C i stedet for USB-A, optimeret betjening af klimaanlægget (jeg har set nøje efter, men jeg kan ikke se noget nyt), trådløs mobilopladning og et infotainmentsystem med bredere skærm på 10,25”, som kan indeholde forskellige informationer side om side.
Der findes i princippet ingen Mazda, der er så rummelig som dens konkurrenter. Mazda 2 er meget lille, Mazda 3 bedst til to, og CX-60 har klart mindre plads, end dens mål lægger op til. CX-30 er desværre ikke en Mazda, der gør det anderledes. Der er simpelthen ikke mere plads, end man finder i en VW T-Cross. Tværtimod. Mindre benplads, dårligere adgang til bagsædet.
Det sætter priserne i relief. T-Cross kan ikke måle sig, når det kommer til CX-30’erens udstyr og materialernes overdådighed, men forventer man god plads, så skuffer CX-30.
Det føles besynderligt for mig at køre en kompakt crossover med manuel gearkasse. Det er nemlig meget sjældent, at jeg har mulighed for at låne sådan en. Det fungerer godt her i CX-30, fordi gearene kører nogenlunde smidigt, når jeg skifter, og fordi koblingspunktet ligger fint.
Jeg har importøren mistænkt for at vælge testbilen med manuelt gear, fordi alternativet er mindre godt. CX-30 fås selvfølgelig med automatgear. Det er bare en gammel gearkasse med seks trin, som æder motorkraft, skifter langsomt og kommer med et højere forbrug.
Jeg ville ikke kunne leve med, at der blev ædt bare det mindste af de kræfter, der er i den nu udgåede motor med 150 hk. Det er en motor, der på papiret lyder magtfuld og rigelig. Det forholder sig sådan, at den er ufatteligt sløv i optrækket, og der først pustes lidt liv i den ved høje omdrejninger.
Der er indbygget et mild-hybrid-system, som gør start-stop-situationer behagelige og meget smidige. Fint. Der er også indbygget et cylinder-frakoblingssystem, som gør, at motoren ofte kun kører på to af fire cylindre. Det kunne være fint, som det er i en T-Roc 1,5, men i CX-30 får det motoren til at lyde som om, den grovtrækker, ryster og har svært ved at få luft, selv om omdrejningerne og gearskifteindikatoren fortæller en anden historie.
2-liters motoren er ikke en god motor for CX-30. Den har ikke bundtrækket, og den har slet ikke harmonien. Det kan kun blive bedre med 2,5-liters motoren med højere drejningsmoment. Det håber jeg da, det gør.
Rigtig mange af de Mazda-modeller jeg har testet som motorjournalist, siden jeg startede i 2005, har været plaget af støj. For meget støj fra vind, vej og dæk, som er vildt anstrengende i længden. Her må jeg sige, at CX-30 nu ligger så godt, at støjniveauet på motorvejen er meget lavt for en bil i denne størrelse.
Det er et plus, som så visner lidt, fordi affjedringen ikke falder til ro og lægger sig til rette på motorvejen. Med undtagelse af basismodellen har alle udstyrsniveauer 18” hjul på programmet. Måske de er problemet? Jeg ved det ikke, men jeg ved, affjedringen burde være mere rolig.
LÆS OGSÅ | Mazda MX-5 kommer med gode nyheder for 2024
På en god landevej er det en meget større fornøjelse at køre CX-30. Styretøjet er naturligt og i så god balance, at selv BMW godt kan være misundelig. Det er noget med måden, man kan mærke underlaget og bevægelserne på, som imponerer.
Der er gode ting, og der er dårlige ting i CX-30. Jeg skal huske mig selv på, at priserne virkelig er attraktive, så man for 300.000 kr. har ting som Bose-anlæg, el-betjent bagklap, head-up-display og så meget andet. Desværre kan de lave priser og righoldige udstyr ikke skjule, at de indre værdier i CX-30 halter.
Mazda CX-30 2,0 E-Skyactiv G Nagisa*
Motor: R4, 1.998 cm3
Ydelse: 150 hk/213 Nm
0-100 km/t: 8,8 sekunder
Tophastighed: 198 km/t
Forbrug: 16,9 km/l
CO2-udledning: 134 gram/km
Mål: 440/180/154 cm
Køreklar vægt: 1.469 kilo
Trækvægt: 1.300 kilo
Bagagerumsvolumen: 430 liter
Pris: Motorvariant udgået (CX-30 fås fra 264.400 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Motorvariant udgået
Beskatningsgrundlag, firmabil: Motorvariant udgået
* Den testede motorvariant findes ikke længere i modelprogrammet. Den er erstattet af en udgave med 2,5-liters motor med 140 hk.
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.