TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 224
Test og anmeldelser
13. juli 2024

Test: Tidløst Mazda CX-30-design kan ikke skjule den fremskredne alder

Morten B. Bek

Morten Bek

Mazda CX-30 i den nye farve Zircon Sand og det nye udstyrsniveau Nagisa ser frisk og dyr ud. Dyr er den ikke, men den føles ikke helt frisk længere.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Jeg ved ikke, hvordan Mazda bærer sig ad. På nogle af bilmodellerne er det som om, priserne har stået stille i et årti. Tag et kig på en ny Mazda 3 eller CX-30, og priserne er så meget lavere end hos konkurrenterne, at man skulle tro, Mazda fik støtte fra den japanske stat, som kinesiske elbiler får støtte fra den kinesiske stat.

Priserne på de to Mazda-modeller er lige faldet. Nu er de endnu lavere, end da jeg startede med at køre ugens testbil, en CX-30 2,0 e-Skyactiv G med 150 hk, manuel gearkasse og det nye udstyrstrin Nagisa.

Det kommer bag på mig. Priser går op og ned, og det lærer vi på den hårde måde med elbiler, men hvad der også kommer bag på mig er, at 2-liters motoren ikke længere findes på prislisten. Importøren fortæller, at den ikke længere kunne leve op til emissionskravene i EU, så den er erstattet af en endnu større motor på 2,5 liter.

Den nye motor, som egentlig ikke er ny hos Mazda, har kun 140 hk. Omvendt har den 238 Nm, som er klar ved 3.300 o/min, som er bedre end den udgåede motors 213 Nm ved 4.000 o/min. Og så har den nye motor gjort CX-30 op til 15.000 kr. billigere.

TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 236
TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 235
TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 223
TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 282

264.400 kr. kunne være prisen på en meget mindre bil

CX-30 med den nye benzinmotor, som efter dagens standard kan karakteriseres som meget stor, fås nu fra kun 264.400 kr. Et hurtigt tjek af konkurrenterne viser, at Mazda virkelig skiller sig ud med sine lave priser. Til 264.400 kr. får man hos konkurrenterne, typisk i hvert fald, en bil i klassen under.

Kia Xceed, som lige nu kun fås med en 1-liters turbomotor med 120 hk, fås fra 274.900 kr. Den faceliftede Nissan Qashqai med 140 hk starter på 299.900 kr., VW T-Roc 1,0 TSI med 115 hk på 334.995 kr. og Skoda Karoq 1,0 TSI med 115 hk er utjekket med en pris på mindst 354.995 kr.

Det stiller altså CX-30 i et rigtig godt lys. Og jeg må bare sige, at efter snart fem år i produktion ligner den japanske crossover en bil, der kunne være tegnet i går. Intet ved dens ydre fortæller om bilens fremskredne alder, og den nye farve Zircon Sand (8.500 kr.) og de sorte 18” alufælge, som følger med det nye udstyrsniveau Nagisa, får CX-30 til at stråle.

TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 260

Sådan føles luksus på et stramt budget

Så skøn CX-30’eren ydre er at skue, lige så lækkert er dens interiør i materialer, som kan placeres i en bil til den dobbelte pris uden at få anmærkninger. Der er imiteret ruskind i sort på dele af sæderne og noget af instrumentbordet, og det terracotta-farvede kunstlæder på sæderne, om man kan lide det eller ej, giver et ekstra strejf af luksus.

Farven Zircon Sand og det nye udstyrsniveau, som ligger godt og vel i midten af modelprogrammet, er del af flere fornyelser, som CX-30 har fået i de senere år; først med opdateringer i 2022, så her i 2024.

Der er små ting som knapper i rattet i sort i stedet for sølv, USB-C i stedet for USB-A, optimeret betjening af klimaanlægget (jeg har set nøje efter, men jeg kan ikke se noget nyt), trådløs mobilopladning og et infotainmentsystem med bredere skærm på 10,25”, som kan indeholde forskellige informationer side om side.

Der findes i princippet ingen Mazda, der er så rummelig som dens konkurrenter. Mazda 2 er meget lille, Mazda 3 bedst til to, og CX-60 har klart mindre plads, end dens mål lægger op til. CX-30 er desværre ikke en Mazda, der gør det anderledes. Der er simpelthen ikke mere plads, end man finder i en VW T-Cross. Tværtimod. Mindre benplads, dårligere adgang til bagsædet.

Det sætter priserne i relief. T-Cross kan ikke måle sig, når det kommer til CX-30’erens udstyr og materialernes overdådighed, men forventer man god plads, så skuffer CX-30.

TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 289
TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 294
TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 313
TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 301
TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 310
TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 284
TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 306

Her viser alderen i den grad sit ansigt

Det føles besynderligt for mig at køre en kompakt crossover med manuel gearkasse. Det er nemlig meget sjældent, at jeg har mulighed for at låne sådan en. Det fungerer godt her i CX-30, fordi gearene kører nogenlunde smidigt, når jeg skifter, og fordi koblingspunktet ligger fint.

Jeg har importøren mistænkt for at vælge testbilen med manuelt gear, fordi alternativet er mindre godt. CX-30 fås selvfølgelig med automatgear. Det er bare en gammel gearkasse med seks trin, som æder motorkraft, skifter langsomt og kommer med et højere forbrug.

Jeg ville ikke kunne leve med, at der blev ædt bare det mindste af de kræfter, der er i den nu udgåede motor med 150 hk. Det er en motor, der på papiret lyder magtfuld og rigelig. Det forholder sig sådan, at den er ufatteligt sløv i optrækket, og der først pustes lidt liv i den ved høje omdrejninger.

Der er indbygget et mild-hybrid-system, som gør start-stop-situationer behagelige og meget smidige. Fint. Der er også indbygget et cylinder-frakoblingssystem, som gør, at motoren ofte kun kører på to af fire cylindre. Det kunne være fint, som det er i en T-Roc 1,5, men i CX-30 får det motoren til at lyde som om, den grovtrækker, ryster og har svært ved at få luft, selv om omdrejningerne og gearskifteindikatoren fortæller en anden historie.

2-liters motoren er ikke en god motor for CX-30. Den har ikke bundtrækket, og den har slet ikke harmonien. Det kan kun blive bedre med 2,5-liters motoren med højere drejningsmoment. Det håber jeg da, det gør.

TEST Mazda CX-30 150 Nagisa 233

Støjen er væk

Rigtig mange af de Mazda-modeller jeg har testet som motorjournalist, siden jeg startede i 2005, har været plaget af støj. For meget støj fra vind, vej og dæk, som er vildt anstrengende i længden. Her må jeg sige, at CX-30 nu ligger så godt, at støjniveauet på motorvejen er meget lavt for en bil i denne størrelse.

Det er et plus, som så visner lidt, fordi affjedringen ikke falder til ro og lægger sig til rette på motorvejen. Med undtagelse af basismodellen har alle udstyrsniveauer 18” hjul på programmet. Måske de er problemet? Jeg ved det ikke, men jeg ved, affjedringen burde være mere rolig.

På en god landevej er det en meget større fornøjelse at køre CX-30. Styretøjet er naturligt og i så god balance, at selv BMW godt kan være misundelig. Det er noget med måden, man kan mærke underlaget og bevægelserne på, som imponerer.

Der er gode ting, og der er dårlige ting i CX-30. Jeg skal huske mig selv på, at priserne virkelig er attraktive, så man for 300.000 kr. har ting som Bose-anlæg, el-betjent bagklap, head-up-display og så meget andet. Desværre kan de lave priser og righoldige udstyr ikke skjule, at de indre værdier i CX-30 halter.


SPECIFIKATIONER

Mazda CX-30 2,0 E-Skyactiv G Nagisa*

Motor: R4, 1.998 cm3 Ydelse: 150 hk/213 Nm 0-100 km/t: 8,8 sekunder Tophastighed: 198 km/t Forbrug: 16,9 km/l CO2-udledning: 134 gram/km Mål: 440/180/154 cm Køreklar vægt: 1.469 kilo Trækvægt: 1.300 kilo Bagagerumsvolumen: 430 liter Pris: Motorvariant udgået (CX-30 fås fra 264.400 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Motorvariant udgået Beskatningsgrundlag, firmabil: Motorvariant udgået

* Den testede motorvariant findes ikke længere i modelprogrammet. Den er erstattet af en udgave med 2,5-liters motor med 140 hk.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: