Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Af: Morten Bek / d. 6. juni 2020
Du skal bruge plads, som i virkelig meget plads i både dagligdagen og på familieturene. Men 300.000 kr. for en VW Touran er alt for meget, og du kan ikke forene dig med at skulle køre en Dacia Lodgy. Alene navnet…
SE OGSÅ | Sommerferien er reddet: Guide til de små autocampere
Engang for længe siden, var der hjælp at hente hos Toyota, hvis behovet var plads, plads og endnu mere plads til en lav pris. Den plumpe Yaris Verso ligger nu 20 år tilbage, og for et par år siden udgik den sidste Verso (den kompakte MPV var ikke rummeligheden selv, men alligevel et bud for familien). En C-HR er lidt af en hån mod den pladskrævende familie, så japanerne har været usædvanligt lidt familievenlige i de senere år.
Motor: R4 benzin, 1.199 ccm
Ydelse: 110 hk / 205 Nm
0-100 km/t: 13,0 sek.
Tophastighed: 174 km/t
Forbrug: 18,9 km/l
Startpris: 199.900 kr.
Godt der så er et samarbejde mellem Toyota og den franske PSA-koncern, som om nogen er kendt for at lave en ultra-praktisk bil: Citroën Berlingo. Samarbejdet har kørt længe med trillinge-mikrobilerne Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo, og Toyota får også sin populære kassevogn ProAce fra franskmændene, så det var en no brainer at sætte en japansk udgave af Berlingo i produktion. Den kører af samlebåndet et sted i Spanien sammen med ikke bare Berlingo, men også de tæt relaterede Peugeot Rifter og Opel Combo.
Så Toyota kan nu tilbyde en meget rummelig, prisbillig familie-kassevogn/kørende kummefryser til danskerne fra 199.900 kr. Japanerne kalder herligheden ProAce City Verso.
ProAce City Verso, som jeg fra nu af og resten af artiklen vil bruge forkortelsen PACV om, har gode gener. Citroën (og Peugeot) har trods alt øvet sig på “konverterede kassevogne” til familien siden 1996, hvor den første Berlingo/Partner blev store landeplager. Jeg kan reklamerne. Surfboards, strande, teltture og de åbne vidder. Jeg ser tit en Berlingo/Partner generation 1 med kitesurfing-udstyr i det store bagagerum, men de fleste ser nok mere en træt familiebil med et kedeligt image.
LÆS OGSÅ | 3x hurtige familiebiler til under 100.000 kr.
PACV er på den ene side født til jobbet som familiebil, på den anden side til jobbet som praktisk kassevogn med plads til to europapaller (så hedder den bare ProAce City). Der er gjort mere ud af modellen på hvide plader, så familien kan nyde blandt andet et lavere støjniveau. Og nyde er der plads til, for uanset om jeg sætter mig i PACV til fem eller syv personer, er der plads til alverdens ting. Har man som familie på fire personer brug for mere plads, skal man til at tænke mere over, hvordan man pakker.
Den nye japaner fås i to længder, som man typisk ser det for kassevogne, ikke personbiler. Den korte på 440 cm har rigtig, rigtig god plads til fem personer, mens den lange på 475 cm fås med endnu bedre plads til fem eller syv personer. På de bageste sæder, altså række tre, kan jeg sidde normalt og uden at have knæene oppe under hagen. Det kan jeg hverken i en Audi Q7 eller en Renault Grand Scenic, så når jeg siger god plads, mener jeg god plads.
SE OGSÅ | VIDEO: Sådan sikrer du det bedste billån
Far eller mor i førersædet får også en fin tur med indretning, der er til at forstå. I de dyrere udgaver er der et tilfredsstillende infotainmentsystem med 8” touchscreen og Apple CarPlay/Android Auto, og selv om det hele stammer fra PSA-gruppen, hvor almindelige knapper hyppigt bliver ofret til fordel for betjening på skærmen, så er klimaanlægget udstyret med helt almindelige knapper. Simple, overskuelige instrumenter, udmærkede sæder. Ja, en rigtig fornuftig arbejdsplads for familiechaufføren.
Køreegenskaberne er tilpasset formålet, og formålet er komfort, sikkerhed og forudsigelighed. PACV leverer hele vejen rundt, og jeg vidste på forhånd, den ville køre godt i forhold til, hvilken type bil, der er tale om. For søskendemodellerne Berlingo/Rifter kører nemlig godt. En velkonstrueret affjedring med fin komfort, direkte og ikke alt for let styretøj og forudsigelige svingegenskaber. Det er godkendt med pil opad.
LÆS OGSÅ | 3x designklassikere der er til at betale
Den billigste version kommer med en 1,5-liters dieselmotor med 102 hk, men jeg prøver PACV med den 3-cylindret benzinmotor på 1,2 liter med 110 hk og manuel gearkasse med seks trin. Gearkassen er lidt til den bløde side i skiftene, motoren til gengæld livlig og skabt med god trækkraft også ved lave omdrejninger. Vi er to i bilen uden oppakning, så billedet kan se anderledes ud med fem eller syv ombord. Men sådan er det jo for alle biler…
Basismodellen med dieselmotoren med 102 hk og et tilstrækkeligt udstyr koster 199.900 kr. Den kommer med al pladsen og et fornuftigt sikkerhedsudstyr som for eksempel automatisk nødbremse. Skal man bare have pladsen og de basale dyder, er den slet ikke dum. Med mere luksus og festlighed (infotainmentsystem, alufælge med mere) koster benzinudgaven med 110 hk, Family-udstyr og fem sæder fra cirka 270.000 kr. Det kan gøres ret meget billigere hos Peugeot-forhandleren, som sælger en tilsvarende Rifter til 225.000 kr. Kampagnepris, javel, men Peugeot kører mere eller mindre permanent med kampagnepriser, så jeg vil gå så langt som at kalde det normalprisen.
LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler
I forhold til Peugeot Rifter og Citroën Berlingo kommer Toyota PACV med et års længere garanti og et forhandlernet, som er kendt for direkte fremragende service. Det kan være den ekstra udskrivning værd i forhold til Rifter – men det er i den grad et spørgsmål om smag og indstilling.
For at finde en tre år gammel model, er jeg nødt til at smække et andet logo på fronten. En søgning på bilbasen.dk på Citroën Berlingo giver en del biler fra 2016, men for at ramme en bil fra 2017, ender jeg ved Peugeot Partner 1,5 HDi med dieselmotor – 60.000 km på tælleren. Nypris cirka 210.000 kr. Som brugt står den til 154.900 kr. Men læg et år eller to mere på bilens alder, og vi kan komme meget længere ned. Partner årgang 2015 med 69.000 km på tælleren til 105.000 kr.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.