Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Morten Bek / d. 2. oktober 2021
Topfart begrænset til 180 km/t, ingen må dø i mærkets biler – og fuld elektrificering af alle modeller længe før konkurrenterne. Volvo er blevet et mærke, som er ensbetydende med statements og en mission, der skal gøre verden til et bedre sted at leve. Et mere sikkert sted og et sted med forurening på et minimum.
LÆS OGSÅ | Se politiets nye Volvo V90 patruljevogn
Volvo er også et mærke, som har oparbejdet en unik rolle på bilmarkedet. Fra at have et ry for sikre og solide biler til en smal målgruppe, er det svenske mærke et stærkt alternativ med et nordisk twist til de tre tyske luksusmærker, Audi, BMW og Mercedes-Benz.
Motor: R4, 2-liters diesel + el
Ydelse: 235 hk + 14 hk/480 Nm + 40 Nm
0-100 km/t: 7,1 sek.
Tophastighed: 180 km/t (begrænset)
Forbrug: 14,7 km/l
Pris: 766.305 kr.
(Volvo XC60 fås fra 560.101 kr.)
Danskerne har kastet sig over de seneste modeller fra Volvo. V60 og XC40 er salgshit, men også den mellemstore XC60 har etableret sig med salgstal, som ligger langt højere end BMW X3 og Mercedes-Benz GLC. Men blandt andet fordi plug-in hybriderne af XC60 har haft en forholdsmæssig høj CO2-udledning, har de været meget dyrere end konkurrenterne. Det har været med til at give Audi Q5 et spring frem, som sælger bedre end XC60.
LÆS OGSÅ | DUEL: Volvo XC40 og BMW X1 som plug-in funkler forskelligt
Svenskerne slår nu tilbage. Med et facelift af XC60 får SUV’en lette designændringer og nyt infotainmentsystem baseret på Android-styresystemet. Og så muligheden for et interiør uden animalske produkter – bedre kendt som et vegansk interiør uden eksempelvis læder. Men hvad vigtigere er, så har plug-in hybriderne (T6 Recharge og T8 Recharge) fået større og mere effektive batterier. Det betyder, at CO2-udledningen sænkes og den elektriske rækkevidde hæves betydeligt.
Det har stor betydning for priserne i Danmark, og XC60 har nu chancen for at hale ind på – eller overhale – Q5 i salgsstatistikken.
Det skal være sagt med det samme, at min testbil ikke er en plug-in variant. De nye plug-in varianter er først på vej til Danmark, så “min” faceliftede XC60 er udstyret med dieselmotor. Det er jeg oprigtig talt glad for. For selvom dieselmotoren (og benzinmotoren) er ved at møde deres endelige hos Volvo, så er det en fed følelse at sætte sig bag rattet af en forholdsvis stor SUV og se, at rækkevidden er næsten 1.200 km. Det kan en dieselbil, fordi den altid kører langt på literen, hvilket jeg ikke kan sige om plug-in hybriderne.
LÆS OGSÅ | TEST: Audi Q5 som PHEV giver mest mening
Men det er plug-in-varianterne af XC60, der er sat ned, og de er nu derfor den billigste måde at få en XC60 på. Den testede diesel, som er B5 AWD med 235 hk (plus 14 hk fra el), koster fra 742.195 kr., og plug-in-varianterne T6 Recharge AWD med “350 hk” (som ikke er systemydelsen, men ydelsen fra benzin/el lagt sammen) koster fra 560.101 kr. Det er ikke svært at forestille sig, at dieselvarianterne får det svært hos Volvo og plug-in-varianterne kommer til at storme frem.
Det er både en god ting og lidt af en forbandelse. En god ting, fordi man kan få en kraftfuld Volvo med mulighed for at køre på strøm til en meget lavere pris. En forbandelse fordi dieselmotoren passer så godt i XC60 og ikke lider under skift mellem benzin- og el-drift (og det høje forbrug, hvis man ikke får ladet op). 2-liters dieselmotoren med 235 hk og intet mindre end 480 Nm får opbakning til smidig igangsætning, med næsten helt umærkeligt start-stop-system, af en 48 volt-elektrificering med 14 hk og 40 Nm.
235 hk lyder ikke af alverden, hvis man vover at sammenligne med plug-in hybriderne. Det skal man bare lade være med, for man vil i stedet mærke det kraftige drejningsmoment og lægge mærke til de lave omdrejninger, dieselmotoren holder sig selv på motorvejen. 2-liters dieselmotoren er også mere kultiveret og bedre støjisoleret end tidligere. Men ingen af forbrændingsmotorerne, er min erfaring, imponerer i forhold til motorer fra Audi.
Hvorfor er det, mere præcist, at Volvo mere end nogensinde før kan stjæle kunder fra de tyske konkurrenter? To ting. Den første er image. Volvo opfatter jeg som et mærke med tilbagelænet elegance og biler med et mindre aggressivt design. Det er god smag men uden at være prangende.
LÆS OGSÅ | TEST: Volvo XC60 Polestar Engineered har de rigtige ingredienser, men…
Den anden er design og stil. Volvo-designet er udviklet på overlegen vis til at rumme soliditeten og tyngden fra gamle dage – med elegance og rolige linjer, som passer til nutiden. I kabinen er der lækre materialer, ofte med nordisk inspiration. I den testede XC60 med Inscription-udstyr er der lyse, rustikke træpaneler med navnet Drift Wood (drivtømmer). Der er en krystalgearvælger fra Orrefors og små svenske flag på siden af forsædet og indprentet under luftdyserne.
Funktionaliteten er ikke perfekt i XC60 eller andre Volvo-modeller for den sags skyld. Infotainmentsystemet står for mange ting, og de er ofte begravet dybt ned i menuer. Men det har hjulpet, at Volvo har kastet sit eget Sensus-infotainment overbord og bedt Google lave et nyt system med Android-baseret styresystem. Navigation går nu pærelet med Google Maps (så længe bilen er forbundet med internettet, som den er via eget netværk), som mange af os kender og elsker.
Desværre er selve skærmen ved at være for lille til helt at overbevise. Så der er tale om en stor forbedring og ikke en enorm forbedring. Sædevarme og temperatur for klimaanlægget betjenes via så små ikoner, at det virkelig undrer mig.
Faceliftet af XC60 har ændret meget lidt på stil og design, så du vil skulle stille en “gammel” XC60 ved siden af den nye for at kunne udpege ændringerne. Ny grill, ændrede kofangere, nye hjul og ny farve på lakken. Den ikke-faceliftede ser på ingen måde gammel ud.
Jeg havde håbet, Volvo havde arbejdet med at gøre køreegenskaberne lidt mere adrætte og mindre tunge. Testbilen kører med luftaffjedring (cirka 40.000 kr.), men er samtidig udstyret med 20” hjul (15.000 kr.) i stedet for standardhjulene i 19”. Så mens den er ganske komfortabel, skaber de store hjul uro i bilen.
LÆS OGSÅ | TEST: BMW 545e er den fedeste plug-in-hybrid
Styretøjet er dog det, der får størst kritik. Ved høje hastigheder føles det tungt, ved lavere let og meget vattet. Det er ikke decideret upræcist, men det gør ikke den luksuriøse XC60 nogen tjenester.
Var køreegenskaberne mere et pletskud, ville XC60 i min bog være et helt naturligt valg i klassen. Den har design, luksus og stil på højt niveau. Men i forhold til den testede dieselvariant med 235 hk, har jeg svært ved at se bort fra, at jeg hos BMW kan få X3 30d med en fantastisk 6-cylindret dieselmotor med 286 hk (plus 11 fra el) til omtrent samme pris.
Med de store prisfald på plug-in hybriderne af XC60 vil det helt sikkert være nemmere at se bort fra uvanerne i køreegenskaberne. Men det må selvfølgelig komme an på en prøve.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.