Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst & foto: Simon Hallenslev
Hvis firmaet har givet dig lov til at vælge en halvstor luksus-SUV, skal den med al sandsynlighed være tilført lidt strøm, så den passer til CSR-rapporten.
Det ved bilproducenterne heldigvis godt. Derfor kan du vælge Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLC i plug-in hybridversioner, så udledningen er lav og bilen passer til det rene image, du repræsenterer som firmabilist.
Du kan også overraske, trodse de tyske tendenser og gå mod strømmen med en strømført svensker. Hybridsystemet i Volvo XC60 T6 Recharge er nemlig blevet opdateret, så de elektriske egenskaber har potentialet til at spille tyskerne af banen. Læs om det lykkes, når jeg tester Volvo XC60 T6 Recharge lige her.
Motor: R4, 1.969 cm2, benzin + elmotor
Ydelse (benzin+el): 253 hk – 145 hk
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 100 km/l
CO2-udledning: 23 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 77 kilometer
Mål (L/B/H): 468/190/165 cm
Køreklar vægt: 2.169 kg
Bagagerumsvolumen: 468-1.395 liter
Pris: 743.422 kr. (XC60 T6 Recharge fås fra 642.227 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 576.999 kr.
Lad mig begynde med batterierne, som er dem, der bærer den elektriske opdatering. De er nemlig ikke alene vokset fra 11,6 kWh til flotte 18,7 kWh men er også blevet mere effektive. Det samme er elmotoren på bagakslen, som nu også har lidt flere kræfter.
Helt konkret betyder det, at den elektriske rækkevidde i XC60 T6 Recharge er vokset fra 30 km til 77 km. Det opgivede forbrug for den strømførte svensker er nu helt oppe og snuse til 100 km/l, hvilket mildest talt efterlader de tyske konkurrenter i støvet.
BMW X3 30e har et opgivet forbrug på 50 km/l og en elektrisk rækkevidde på 50 km med sit 12 kWh store batteri. I Audi Q5 55 TFSIe er forbruget 62,5 km/l, rækkevidden 59 km og batteriet 17,9 kWh stort.
Selvom Audi Q5 fås i en billigere version, 50 TFSIe, med en startpris på 564.990 kr. og en beskatning fra 480.000 kr. er det 55 TFSIe, der er bedst sammenlignelig med XC60 T6 Recharge. Den starter i 679.990 kr. med en beskatning fra 590.000 kr.
BMW X3 30e starter i 626.067 kr. med en beskatning fra 563.499 kr., mens Volvo XC60 starter T6 Recharge i 642.723 kr. med beskatning fra 576.999 kr.
LÆS OGSÅ | Test: Volvo XC60 har fået et facelift – i samme gode stil
Mercedes-Benz GLC 300e kunne have været en konkurrent, men er for nyligt er trukket ud af modelprogrammet i Danmark. I en revideret måling fra Mercedes røg modellen over de 50 gram CO2 pr. kørt kilometer, der skal til for at opnå afgiftsrabat herhjemme. Derfor blev den for dyr og droppet helt.
Og hvordan fungerer det så, hybridsystemet? Det korte svar er godt. Elmotoren på bagakslen yder nu 145 hk, hvilket er nok til at skubbe samtlige 2,2 tons svensk stål op til motorvejshastighed. Det går nu alligevel lettere, når benzinmotoren med 253 hk giver et nap med. Smider man klampen i bund, rammer man 100 km/t på bare 5,7 sekunder.
Den benzindrevne forbrændingsmotor på 2 liter er en god blanding af kapabel og afdæmpet. Når der er behov for det, lister den diskret igang uden dramatik, hvilket også illustrerer, hvor sømløst svenskeren er strømført.
Der er intet klodset eller staccato i, hvordan den opfører sig, uanset hvordan man provokerer den. Ved igangsætning skånes man for uelegante ryk men glider i stedet gelinde fremad, hjulpet på vej af den 8-trins automatgearkasse fra Aisin, der også bruges af BMW. Her er ingen dobbeltkobling til at lave rav i den, som Audi Q5 TFSIe lider lidt under.
LÆS OGSÅ | Test: Lexus NX er værdig til at tage kunder fra Audi Q5
Gearkassen har man dog ikke brug for, når man vil køre elektrisk – og det kan man i Volvo XC60 T6 Recharge. Den er nemlig en af de PHEV’er, som man kan tvinge til at køre elektrisk, uden at benzinmotoren springer i gang fordi det er for koldt eller for hårdt til elmotoren. I ‘Pure’ køremodus er samvittigheden garanteret ren.
Selvom elmotoren kan håndtere motorvejshastighed, går den slags hastigheder hårdt ud over rækkevidden. Vælger man at reservere rækkevidden til by- og landevejskørsel, kan man med forsigtig kørsel godt komme op og snuse til 55 km i ren elektrisk rækkevidde. Det er ikke helt de 70-77 km, som Volvo lover, men det er stadig flot!
Benytter man det indbyggede Google Maps til vejvisning, doserer XC60 selv strømmen på turen, hvilket virkelig gør noget ved benzinøkonomien. Her er den møjsommelig og bruger først den sidste sjat strøm i indkørslen til adressen, der er tastet ind.
LÆS OGSÅ | Test: Audi Q5 som plug-in hybrid giver mest mening
Ved ankomst skal man dog huske at smide bilen i oplader igen, da det ellers hurtigt kan blive en dyr tur hjem. Selv havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at køre flere halvlange motorvejsstræk med tomt batteri i testbilen, og med 130 km/t kørte jeg et sted mellem 8 og 9 km/l.
Med en 70-liter tank og benzinpriser nord for 15 kr. literen gjorde jeg min bankrådgiver nervøs. Omvendt betyder den store tank at man, sammen med et fyldt batteri, får en laaaaang rækkevidde, når man kører pænt. Jeg anslår en aktionsradius i omegnen af 800-1.000 km. BMW X3 30e har til sammenligning plads til 20 liter mindre i benzintanken.
Anden generation af Volvo XC60 blev lanceret 2017, og selvom et 2021-facelift friskede svenskeren op, og desuden gav den et skarpt Google-system til infotainment, er den stadig en halvgammel konstruktion. Og Gud ske tak og lov for det! Hvorfor reparere noget, der ikke er i stykker?
Kabinen er stilet, elegant og eksklusiv. Designet er båret af simplicitet i den bedste moderne, ny-nordiske stil, mens man alligevel stadig fornemmer ophavet i de gamle, svenske tanks som Volvo 240 og 940. På trods af en smule pianolak, er kabinen som helhed nemlig præget af en kvalitetsmæssig tyngde og robusthed, som kun BMW kan være med på.
LÆS OGSÅ | Test: Volvo XC60 Polestar har de rigtige ingredienser, men…
Testbilen er udstyret med en kabinepakke indeholdende Nappalæder til små 20.000 kr., hvilket naturligt gør noget ved helhedsindtrykket. Når det er Volvo, man snakker om, kunne sæderne dog lige så godt være pakket ind i hessian, og man ville stadig sidde bedre end i størstedelen af konkurrenterne.
Skiftet til Google’s Android-baserede system til infotainment var et godt kald, og det fungerer upåklageligt med apps som Spotify og det førnævnte Google Maps til navigation. Der er dog stadig for mange undermenuer til min smag med klimaindstillinger og sædevarme gemt væk under små ikoner.
En anden ting, der heller ikke er ændret på siden 2017, er komfortniveauet. Selvom elektrificeringen sikrer en sammenlagt ydelse på 350 hk og en accelerationstid på kvikke 5,7 sekunder, er Volvo XC60 T6 Recharge ikke en bil, man har lyst til at køre stærkt i.
Det er komfort, der er kongen. Selvom man kommer hurtigt frem til svinget, sætter man per automatik farten godt ned, inden man smider den ind. Her fornemmer man nemlig kampvægten og undervognens komfortorientering, der giver en god portion krængning.
LÆS OGSÅ | Test: Friskt facelift holder BMW X3 skarp
Testbilen er udstyret med 21-tommer fælge til en merpris på 17.250 kr. og selvom de pynter, er det et fornuftigt sted at spare. Den bløde undervogn kan ikke helt maskere de store fælge og den lave profil. Over skarpe huller og brønddæksler slår undervognen tilbage.
Ved by- og landevejskørsel er støjisoleringen ret forbløffende. I Københavns myldertidstrafik forskånes jeg både for larmende dieselbusser og vejarbejde, når jeg triller lydløst rundt på strøm alene.
På motorvejen bliver højden og drøjden dog lidt en hæmsko, da vindstøjen på forruden og ved sidespejlene er ret gennemtrængende. Selvom det er prisen for at køre høj bil, klarer en konkurrent som Audi Q5 sig bedre her.
Der er ingen undskyldning for, at Volvo XC60 T6 Recharge ikke skal indgå i dine firmabilsovervejelser på lige fod med de tunge tyskere. Målt på kvalitet og komfort har den altid været med, mens det har hængt lidt med hybridteknikken. Det er der lavet om på nu!
Nu er den stilede svensker faktisk tyskerne overlegen og kan med lidt hjælp fra et Google-udviklet system forlænge rækkevidden og sikre strømføring på turen. Volvo XC60 T6 Recharge er velbygget, komfortabel og lækker, og hvis dét ikke allerede var nok til, at den brillerer, så gør den det nu med bedre batterier.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.