august 24, 2023

Test: VW Amarok er en fløjlshandske til de hårdtarbejdende

VW har med den nye Amarok deres hidtil tungeste skyts i bilernes arbejderklasse – og det er takket være Ford.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Trods et fuldstændigt fravær af hård hud på fingrene, forestiller jeg mig, at de fleste har den omtrent samme hang luksus uanset beskæftigelse. Advokaten og anlægsgartneren værdsætter begge tykt læder, krystalklare skærme og velspillende højttalere i deres biler.

Desværre for anlægsgartneren er der langt mellem de biler, der balancerer et niveau af luksus og stadig kan være en kapabel arbejdshest. Ford er de ukronede konger af denne balancegang, hvilket F-150 og Ranger er slående beviser på. De er nemlig de bedst sælgende pickups i henholdsvis verden og Europa.

Mon ikke det er derfor, at VW har betalt sig fra at låne lektierne fra Ford? Den nye VW Amarok deler i al fald mangt og meget med Ford Ranger, og det er de sluppet godt fra.

Alliancen

Ford har totalt tjek på arbejdsbilerne. Ford Ranger er den bedst sælgende pickup i Europa, hvor Ford Transit Custom også er den bedst sælgende varevogn. Med elbilerne halser de til gengæld lidt efter og har kun Mustang Mach-E på programmet, og det er her, at den tysk-amerikanske alliance giver mening.

VW får et par arbejdsbiler, herunder Ranger, som de ombygger til Amarok, mens Ford bygger et par elbiler på VWs MEB-platform. Det er alliancen i grove træk – men hvad betyder det helt konkret for arbejdsbilen VW Amarok?

Selvom den nye VW Amarok kører på en Ford-platform, er den ikke bare en Ranger med tyske mærker på. Udadtil er det kun tag, dørhåndtag og sidespejle, der går igen fra Ford. Resten er VW-design.

Når det kommer til teknikken nedenunder, er det klart, at der står Ford på meget af det. Herhjemme fås Amarok med to motorer: En 4-cylindret TDI på 2 liter med enten 170 hk og manuelt gear eller 205 hk og automatgear, samt en V6 TDI på 3 liter med 240 hk. Det hele leveres af Ford.

Er det godt?

Så absolut! Testbilen kører med den store 3-liters V6’er, der er stærk i såvel trækkraft som lydbillede. De to ekstra cylindre sørger ikke alene for mere moment men også et mindre traktor-præget lydbillede end de 4-cylindrede konkurrenter Toyota Hilux og Isuzu D-Max.

Med sine 240 hk og 600 Nm trækker Amarok raskt til 100 km/t med en accelerationstid på bare 8,8 sekunder. Det er dog ikke accelerationen, der imponerer mig her, men måden den arbejder sig igennem alle de 10 trin, som automatgearkassen kører med.  

Fords automatgearkasse fjerner det yderste lag hårde hud, der normalt er på de hårdtarbejdende pickups. VW Amarok sætter i gang på blød og smertefri vis uden det mekaniske og klodsede klonk, der ikke er unormalt i de hårdføre gearkasser. Kun en hurtig mellemacceleration kan drille, da kassen periodisk kan have svært at hitte ud af hvilket af de mange trin, der er bedst.

Rumlekassen

Nok er gearkassen så hverdagsvenlig, som den kan blive i en arbejdshest som Amarok, men affjedringen er stadig sat op til tørre tæsk. De gammeldaws’ bladfjedre på bagakslen er bygget til at bære nyttelasten på op til 995 kg – men uden vægt gør de intet godt for komforten.

Det betyder i al sin enkelthed, at VW Amarok godt kan blive lidt af en rumlekasse på storbyens brosten. Det er dog ikke et problem, der er isoleret til Amarok og målt på rent raffinement, er den bedre end Toyota Hilux.

Raffinement er der også mere af ved højere hastigheder. Særligt på landevejene kører Amarok bedre end pickup-gennemsnittet, hvilket den velkørende Ranger kan takkes for. Styretøjet er godt vægtet og selvom den ikke er en elegant linedanserinde, afholder undervognen sig fra for meget krængning.

Også på motorvejen går det slag i slag med høj retningsstabilitet og et motorrum, der er godt isoleret. Længere stræk forbliver således komfortable, så længe man afholder sig fra at kigge på dieselforbruget. Amarok V6 TDI er opgivet til 9,8 km/l, men det er på en god dag med vinden i ryggen og solen i zenit.

Fløjlshandsken

Ligesom det er tilfældet udadtil, er der også elementer i kabinen, der går igen fra Ford. Knapperne til sideruderne, de indvendige dørhåndtag, gearvælger og lignende småting er taget direkte fra den nært beslægtede amerikaner. Hvis ikke man har ejet en nyere Ford før, er det dog næppe noget, man bemærker.

Med undtagelse af indgangsvarianten Life, er alle varianter udstyret med en stor 12” infotainmentskærm samt 12,3” digital instrumentering. VW har gemt klimamenuerne i skærmen og fjernet de fysiske knapper, som Ranger er udstyret med. Det er ærgerligt og hæmmer brugervenligheden.

Derudover er selve systemerne dog fine at navigere rundt i, selvom det først er med det trådløse Apple CarPlay, at man bedst fornemmer skærmens moderne kunnen.

VW Amarok er en arbejdsbil, hvorfor der vil være plastik af den hårde og slidstærke slags. Sammenlignet med en konkurrent som Hilux, er Amarok dog lækrere med flere materialer, der er bløde at røre ved. Byggekvaliteten er høj og kabinen er generelt et sted, man gerne vil nyde sin madpakke.

Det understøttes af de 10-vejs justerbare sæder, der er standard i alle andre varianter end Life. Herfra sidder man ikke kun højt men også godt med alle vigtige funktioner inden for en armslængde.

Med den foretrukne underholdning på den fede skærm i den støjisolerede kabine med Harman Kardon-anlæg, er Amarok oplagt helle til de hårdtarbejdende.

Priser og konkurrenter

Trods sine fløjlshandskelignende egenskaber, er VW Amarok ikke den allerdyreste i nichen af pickups på det danske marked. I Danmark fås Amarok kun som såkaldt double cab med fire døre, hvor den starter i Life-variant til 319.995 kr. ekskl. moms og 388.244 kr. inkl. Moms.

Når man kigger double cab fås en ringere udstyret Ford Ranger, der starter så lavt som 252.663 kr. eks. moms og 304.079 kr. inkl. moms, mens Isuzu D-Max fås fra 293.496 kr. ekskl. moms og 391.870 kr. inkl. moms. Der er også Toyota Hilux, der starter i 379.900 kr. ekskl. moms og 463.125 kr. inkl. moms.

Dette prisspænd mellem konkurrenterne forbliver det samme, når man skruer op for både motorernes ydelse såvel som udstyrsniveauet. Det er en udfordring for Amarok, fordi man ret beset bare kan få sig en Ford Ranger, der kan det samme med en tilsvarende mængde kræfter og udstyr til lidt færre penge.

Sammenlignes der derimod med en Hilux, har VW de hidtil tungeste skyts i form af den nye Amarok. Det er her, man får den lækre V6’er og hverdagsvenlige gearkasse, LED Matrix-forlygterne, den store skærm, det store lydanlæg, de bløde materialer og den trådløse Apple Carplay – og det er til en pænere pris.


VW Amarok PanAmericana

Motor: V6 diesel, 2.993 cm3
Ydelse: 241 hk / 600 Nm
0-100 km/t: 8,8 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 9,8 km/l
CO2: 
266 gram/km
Mål (L/B/H): 
539/191/184 cm
Køreklar vægt: 
2.457 kilo
Maks. nyttelast: 
893 kg*
Maks. Trækkapacitet: 3.500 kg
Pris: 
445.995 kr. ekskl. moms (Amarok fås fra 319.995 kr. ekskl. moms)
*Nyttelast varierer efter motor- og udstyrsvariant

Del artikel:

Find brugte VW Amarok til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS