2026 EV9 GT
Nyheder
20. august 2025

Topmodel: Kia EV9 GT med 509 hk koster 799.999 kr.

Stor, kraftfuldt og lækker elbil - GT-udgaven er topmodel i EV9-familien, og den går fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Og den går 510 kilometer på en opladning.

Morten B. Bek

Morten Bek

Kia har indtil nu blot haft en enkelt elektrisk GT-model, og det er den balstyriske EV6 GT. Men flere modeller med GT-tilføjelsen er på vej, og mens EV5 GT har fået grønt lys, og EV3 GT er så godt som sikker, så er det EV9 GT, der kommer først på markedet.

Vi så de første billeder af EV9-topmodellen i november, og i december stod det klart, at EV9 GT også skulle sælges i Europa. Vi gættede på, at Kia-importøren i Danmark ville få svært ved at lande topmodellen under 900.000 kr., når EV9 AWD GT-Line med 384 hestekræfter allerede koster 699.999 kr.

Men overraskelser findes endnu - og Kia har i dag offentliggjort, at man kan købe EV9 GT med 509 hestekræfter til 799.999 kr. 100.000 kr. for 125 hestekræfter, adaptiv affjedring og ekstra lir er faktisk ikke nogen dum handel.

2026 EV9 GT
2026 EV9 GT
2026 EV9 GT
2026 EV9 GT
Kia EV9 GT interior
FOTO: Kia
2026 EV9 GT
2026 EV9 GT
2026 EV9 GT

0-100 km/t på 4,6 sekunder

Virkelig meget hurtigere er den nye EV9 GT ikke i forhold til EV9 AWD GT-Line, selv om der er 125 hestekræfter mellem dem. GT-modellen er omkring 60 kilo tungere, men det er ikke fordi, den er langsom: 0-100 km/t på 4,6 sekunder, og topfarten er 220 km/t. I GT-Line med 384 hestekræfter går det også hurtigt på 5,3 sekunder, og den fortsætter til 200 km/t.

Men nu handler underholdning på vejen jo ikke kun om kræfter. Den store differentiering kan vi forvente at finde i køreegenskaberne. EV9 GT har adaptive, justerbare støddæmpere (ECS), og for første gang hos Kia anvendes et kamera til at scanne vejen foran biler (Road Preview System), som giver information til systemet, så dæmpningen tilpasses huller, sving, ujævnheder og så videre.

Hvor meget Kia ellers har ændret i teknikrummet, eksempelvis på styretøj og bremser, har vi til gode at finde ud af. Men den har, som den faceliftede EV6 GT, fået de virtuelle, kunstige gearskift, som er kommet fra Hyundai Ioniq 5 N. Med VGS, som systemet hedder, kan man lade som om, man skifter gear som i en bil med forbrændingsmotor - og i Ioniq 5 N er de kunstige gearskift en virkelig sjov feature.

2026 EV9 GT

510 kilometer på en opladning

EV9 GT-designet stikker ikke af i forhold til GT-Line-udgaven. Kia bruger i højere grad end Hyundai tilbageholdenhed og kør-under-radaren-effekten. EV9 GT har dog en såkaldt digital grill med pileformede LED-punkter, unikke 21" alufælge og neongrønne GT-bremser. I kabinen går den grønne farve igen på knapper og syninger.

I forhold til EV9 AWD GT-Line, der har samme batteri med en kapacitet på 99,8 kWh, går kun to kilometer fra i rækkevidde; EV9 GT står til 510 kilometer på en opladning. Ved en lynlader kan man forvente op til 210 kW, som i bedste fald svarer til 10 til 80 procent på 24 minutter.

Kia forventer at have de første eksemplarer af EV9 GT i Danmark i november. Hvis man allerede nu ved, at det bare skal være den, så er det muligt at bestille den nu.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant