Den vildeste Corolla nogensinde har motoren fra GR Yaris i en udgave skruet op til næsten 300 hk. Variabelt firehjulstræk og manuel gearkasse er standard i den nye GR Corolla
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Hvem havde troet, det skulle være Toyota, der stod for det vilde, rebelske og mest underholdende indslag i miniklassen? Japanerne selv, tydeligvis. Toyota og Gazoo Racing-partnerne strikkede den mest fantastiske minibil sammen, der er lavet i årtier: GR Yaris.
GR Yaris med trecylindret turbomotor, pumpet til 265 hk, manuel gearkasse og et unikt tredørs karrosseri. Komprimeret vildskab, som ikke fås bedre eller sjovere – firehjulstrækket GR-Four er sågar variabelt, så kræfterne kan lægges hovedsageligt på baghjulene. Vildt. Uventet.
Noget vildt og uventet kommer igen fra Toyota og Gazoo Racing, som også står bag GR Supra og GR86. Storebror til Yaris, Corolla, har været til crossfit hos Gazoo Racing, og den kommer pumpet og aggressiv ud i den anden ende.











Kommer den til Europa?
GR Corolla havde premiere i nat kl. 3.30. Underligt tidspunkt, men så alligevel ikke. Premieren fandt sted med udgangspunkt i det amerikanske Toyota-hovedkontor i Plano, Texas – kl. 21.30 lokal tid. Amerikanerne har ikke adgang til den vilde GR Yaris, så GR Corolla er i første omgang amerikanernes.
Det er aldrig et godt tegn, når det europæiske pressecenter hos Toyota ikke melder selv det mindste ud om en ny model. Det er et tegn til os om, at bilen måske slet ikke, i hvert fald ikke i første omgang, er ment til os europæere. Heller ikke selv om GR Corolla produceres i Japan, ikke i USA.
Men håbet er lysegrønt, og Toyota kan ikke tillade sig at holde den vilde nyhed fra os på det europæiske kontinent. For det er nemlig vildskaben fra GR Yaris, der er opgraderet til GR Corolla. Dét vil vi ikke gå glip af.










3 cylindre og tæt på 300 hk
Med den bitre del af nyheden overstået går vi videre til den rigtig gode del. GR Corolla er som en GR Yaris – bare større og kraftigere (og mere praktisk. Men den del er ikke så vigtig).
G16-E-benzinmotoren på 1,6 liter er den samme turbomotor som i GR Yaris. En motor med bare 3 cylindre. Men japanerne har tænkt, at motorens 265 hk og 360 Nm ikke helt var nok til en bil i den større Golf-klasse. Den er tunet til at yde 300 amerikanske hestekræfter, som omregnet bliver til cirka 296 hk. Der er hentet 10 Nm mere ud, som giver i alt 370 Nm – samme drejningsmoment som GR Yaris sælges med i bl.a. Japan.
Gazoo Racing har holdt fast i den manuelle gearkasse. Hallelujah. Der er rygter om, at en 8-trins automatgearkasse er på vej til både GR Yaris og den nye GR Corolla.
Det store partytrick er firehjulstrækket, GR-Four AWD. Udviklet til rallykørsel, fortæller Toyota, og usædvanligt variabelt. Bag rattet kan man selv styre, om GR Corolla primært skal trække på forhjulene (60-40-fordeling), ligeligt på alle hjul (50-50) eller med 70 procent af kræfterne til baghjulene. Det er grunden til, at GR Corolla kan lave de flotte røgskyer, der ses på billederne.

GR Corolla debuterer i USA i to varianter. Core og Circuit Edition. Den, på billederne, sølvfarvede Circuit Edition har hele pakken med store spoilere og ventilationshuller i motorhjelmen, men også Torsen-spærredifferentiale på både for- og bagaksel. Core-udgaven er mere civil og mere rettet mod underholdning i dagligdagen – mindre mod banekørsel. Præcis samme graduering, som bruges på GR Yaris.
Hvor grundigt Gazoo Racing går til værks, så vi allerede med GR Yaris. Unikt karrosseri, forstærkninger og tusindsvis af andre ændringer. GR Corolla er på samme måde.
Læs også: Toyota BZ4X fås fra 384.990 kr.
GR Corolla har et andet karrosseri end den almindelige Corolla – og et videreudviklet chassis med langt flere afstivninger og svejsepunkter. Nye baghjulsophæng giver plads til GR-Four-firehjulstrækket, og bremserne er selvfølgelig af en langt mere modstandsdygtig type.
I kabinen får man sportssæder i kunstlæder og en slags ruskind, kaldet Brin Naub, men også, for Corolla, nyudviklet digital instrumentering med 12,3″ skærm, som viser bl.a. turbotryk, gearposition og firehjulstrækkets indstilling.
Amerikanerne får det sjovt med den nye GR Corolla. Vi håber, vi også på et tidspunkt må få lov at have det sjovt i Europa med den vilde Toyota.