Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Amerikanerne og i næsten lige så høj grad deres naboer mod nord, canadierne, kan ikke få nok af store biler. De køber hvert år usandsynligt mange store pickups, som kan slæbe en skibscontainer efter trækkrogen – og mange af køberne ender med aldrig at bruge deres pickup til andet end at flytte en sofa eller familiens nye tv på 85 tommer.
Alligevel er det en bil, der slet ikke har noget med en ufornuftig pickup at gøre, der vinder titlen som Årets Bil i Nordamerika 2024, North American Car of the Year. Det er den nye Toyota Prius, som journalister fra USA og Canada har kåret som den bedste nye bil. Den japanske hybrid fik titlen foran biler som BMW 5-serie, Ford Mustang, Hyundai Ioniq 6 og Honda Accord.
I Danmark var Prius også med i feltet, da Årets Bil 2024 skulle findes, og den kom endda med i finalen som en af syv biler. Den havde aldrig en reel chance for at vinde i Danmark, så hvorfor har nordamerikanske journalister kåret den som årets bedste nye bil?
Her på Bilbasen forstår vi ikke, hvad de nordamerikanske journalister har haft gang i. Prius har aldrig været bedre, men Prius har et bagagerum som en meget mindre bil, og så har den stadig en trinløs gearkasse, der får motoren til at skrige. Den er også dyr. I Danmark er den netop steget, og Prius koster nu mindst 444.990 kr. Det er en pris, der tyder på storhedsvanvid.
I USA, for at nøjes med det største af de to nordamerikanske markeder, er Prius i et helt andet prisleje. Med levering og gebyrer koster Prius Plug-in Hybrid (i USA hedder den Prius Prime) 34.070 dollars – i danske penge cirka 232.000 kr.
LÆS OGSÅ | Forbedret Toyota BZ4X fra 359.990 kr.
Men er det så, når vi snakker om USA som marked, dyrt eller billigt? Det er billigt. Gennemsnitsprisen for en ny personbil solgt i USA lå i 2023 på cirka 48.000 dollars, som er cirka 327.000 kr. Det er også billigt, fordi en Ford Kuga PHEV, som vi i Danmark kan købe for 324.600 kr., mens en amerikaner betaler cirka 291.000 kr. for en tilsvarende bil (42.640 dollars).
Og når man så hører grunden til, at en af journalisterne har stemt, som han har (på Prius), giver det mening, at Prius kan blive Årets Bil i Nordamerika:
“Toyota Prius og Prius Prime (hybrid og PHEV) er ikke kun hatchbacks med flot design, men de repræsenterer også fremtiden for biler ved at blande forbrændingsmotoren med elektrisk fremdrift,” er Matt DeLorenzo citeret for at have sagt ved kåringen.
Vi er slet ikke i tvivl om, at hybrider lige nu kan være en rigtig god overgang og er fornuftige biler, men at se dem som fremtidens biler viser, at Nordamerika og Danmark ligger langt fra hinanden.
Når Årets Bil i Nordamerika ikke kunne blive en stor SUV eller en pickup, så er det ikke kun fordi, Prius havde for få nye biler at konkurrere med. Det er fordi, kåringen er delt op i flere kategorier, og selve Årets Bil-titlen, som Prius har vundet, mister konstant betydning.
Årets Bil-titlen dækker i Nordamerika kun klassiske personbiler. Sedaner, coupéer og stationcars er velkomne i den del af kåringen, men der bliver ikke introduceret ret mange nye biler i de tre kategorier. Så konkurrencen var ikke hård for Prius.
LÆS OGSÅ | Nu er Kia EV9 under 600.000 kr.
De vigtige kategorier er de to andre: Årets Brugskøretøj (vi har tænkt ud af boksen for at finde på navnet, som på engelsk er Utility Vehicle of the Year), som indbefatter SUV-modeller og crossovers. Der var langt hårdere konkurrence og langt flere relevante modeller med i den del af Årets Bil i Nordamerika-kåringen.
Vinderen af den titel er Kia EV9, som får ros for sit design, fornuftige priser og meget andet. Her er en bil, vi virkelig kan se, fortjener prisen. I Danmark er den rigeligt stor og rigeligt dyr, mens den i Nordamerika passer perfekt ind.
Der er også en tredje vinder ved Årets Bil i Nordamerika 2024: Ford Super Duty. En kæmpe pickup, der i størrelse nærmer sig en lastbil. Den er Årets Truck (Årets Lastbil eller Ladbil?), og den mindste motor til Super Duty er på 6,7 liter, men hvis den er for klein, er der også en på 7,3 liter. Så forholdene i Nordamerika er alligevel så store, som vi går og tror.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.