Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Der har aldrig været noget sexet over Toyota Prius, og hvis den japanske hybrid har wow-effekt at byde på, så findes det i effektiviteten. Prius-designet er optimeret til lavt forbrug – drivlinje og karrosseri er skabt med henblik på maksimal effektivitet. Det har især amerikanske kunder sat pris på i årtier.
Prius blev i 2016 så uappetitlig i designet, at kun de mest inkarnerede hybridfans kunne elske den. Selv om det var umuligt at se, hvordan designet kunne gøres værre, så lykkedes det Toyota med plug-in hybriden, som fik sit eget design.
LÆS OGSÅ | Første tur: Toyota BZ4X kan asfalt, mudder og meget andet
Med den nye BZ-elbils-familie var det svært at se, at Toyota ville bruge mere energi på sit hybrid-ikon. Toyota overrasker og lader ikke Prius-navnet dø, for i nat var der premiere på en helt ny Prius.
I Danmark udgik den almindelige hybridversion af Prius for nogle år siden. Den blev for dyr i forhold til plug-in hybriden. Den nye og 5. generation Prius kommer heller ikke til Danmark som hybrid. Denne gang handler det ikke om priser, men det faktum, at den nye Prius kun kommer som plug-in hybrid.
LÆS OGSÅ | Toyota BZ3 går op mod Tesla Model 3
Endnu en sløv omgang med en opladelig Prius, der flytter sig i slow motion med 122 hk? Nej – så langt fra. Toyota har endelig givet Prius kraft og saft, og den nye Prius PHEV kommer med 223 hk. 101 hk mere end den gamle. Ikke langt fra den totale ydelse i en Yaris Hybrid, så Prius vil nu kunne være med i overhalingsbanen.
Motoriseringen består af en 2-liters benzinmotor med 148 hk (den gamle havde en 1,8-liters) og en kraftig elmotor med 160 hk.
Men giver det mening at introducere en ny plug-in hybrid i Europa, når tilskudsordninger falder væk? – I Danmark stiger priserne, og elbiler har overtaget meget af den vækst, som kom med plug-in hybriderne.
Med den rækkevidde, som Toyota lægger op til, kan en plug-in hybrid stadig give rigtig god mening som overgangsteknologi mellem bil kun med forbrændingsmotor og elbilen: Et nyt batteri med kapacitet på 13,4 kWh giver 50 procent længere rækkevidde på strøm i forhold til forgængeren.
LÆS OGSÅ | Brint i overhalingsbanen – BMW og Toyota går sammen
Med simpel hovedregning, og udgangspunkt i at den gamle Prius PHEV var opgivet til 63 kilometer på strøm, vil el-rækkevidden i den nye være tæt på 95 kilometer.
Hemmeligheden bag at få en elektrisk rækkevidde på over 90 kilometer ud af en plug-in hybrid med et batteri på kun 13,4 kWh er sammensat af batteriteknologi og lav vindmodstand.
De strømlinede karrosseri med Kammback-designet af bagenden giver unikke aerodynamiske fordele, som altid har været forbundet med Prius. Da Prius nu er hele 5 cm lavere og 4,6 cm kortere, glider den endnu lettere gennem vinden. Og designet? Langt mere attraktivt.
Akselafstanden er øget med 5 cm, selv om Prius samlet set er kortere. Hybridbatteriet er flyttet fra bagagerummet, hvor det optog rigtig meget plads i forgængeren, til under bagsædet.
LÆS OGSÅ | Første tur: Praktik og økonomi er nøgleord i Toyota Corolla Cross
Førerpladsen minder i høj grad om den i elbilen BZ4X. En stor central touchscreen til infotainmentsystemet dominerer designet – og endelig har Toyota droppet den centralt placerede instrumentering. En 7″ skærm sidder nu direkte foran føreren i øjenhøjde.
Toyota forventer, at den nye Prius kommer til Danmark i sommeren 2023. Yderligere oplysninger omkring forbrug, 0-100 km/t og rækkevidde kommer tættere på lanceringen.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.