Kategorier
Elektrisk Nyheder

Toyota Prius som du aldrig har set den før

Den nye Toyota Prius har ikke bare et meget federe design end den gamle, men også langt flere kræfter. Den lander i sommeren 2023 som stærk plug-in hybrid med rækkevidde på over 90 kilometer på strøm.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Der har aldrig været noget sexet over Toyota Prius, og hvis den japanske hybrid har wow-effekt at byde på, så findes det i effektiviteten. Prius-designet er optimeret til lavt forbrug – drivlinje og karrosseri er skabt med henblik på maksimal effektivitet. Det har især amerikanske kunder sat pris på i årtier.

Prius blev i 2016 så uappetitlig i designet, at kun de mest inkarnerede hybridfans kunne elske den. Selv om det var umuligt at se, hvordan designet kunne gøres værre, så lykkedes det Toyota med plug-in hybriden, som fik sit eget design.

LÆS OGSÅ | Første tur: Toyota BZ4X kan asfalt, mudder og meget andet

Med den nye BZ-elbils-familie var det svært at se, at Toyota ville bruge mere energi på sit hybrid-ikon. Toyota overrasker og lader ikke Prius-navnet dø, for i nat var der premiere på en helt ny Prius.

Den nye Prius minder – heldigvis – mere om de generationer, som kom før den seneste i 2016. Men der er nye boller på suppen, så der er skruet meget op for motorydelsen

Plug-in hybrid med 101 hk flere end før

I Danmark udgik den almindelige hybridversion af Prius for nogle år siden. Den blev for dyr i forhold til plug-in hybriden. Den nye og 5. generation Prius kommer heller ikke til Danmark som hybrid. Denne gang handler det ikke om priser, men det faktum, at den nye Prius kun kommer som plug-in hybrid.

LÆS OGSÅ | Toyota BZ3 går op mod Tesla Model 3

Endnu en sløv omgang med en opladelig Prius, der flytter sig i slow motion med 122 hk? Nej – så langt fra. Toyota har endelig givet Prius kraft og saft, og den nye Prius PHEV kommer med 223 hk. 101 hk mere end den gamle. Ikke langt fra den totale ydelse i en Yaris Hybrid, så Prius vil nu kunne være med i overhalingsbanen.

Motoriseringen består af en 2-liters benzinmotor med 148 hk (den gamle havde en 1,8-liters) og en kraftig elmotor med 160 hk.

Den nye Prius har en førerplads stærkt inspireret af den, der sidder i elbilen BZ4X

Rækkevidden på strøm vil være over 90 kilometer

Men giver det mening at introducere en ny plug-in hybrid i Europa, når tilskudsordninger falder væk? – I Danmark stiger priserne, og elbiler har overtaget meget af den vækst, som kom med plug-in hybriderne.

Med den rækkevidde, som Toyota lægger op til, kan en plug-in hybrid stadig give rigtig god mening som overgangsteknologi mellem bil kun med forbrændingsmotor og elbilen: Et nyt batteri med kapacitet på 13,4 kWh giver 50 procent længere rækkevidde på strøm i forhold til forgængeren.

LÆS OGSÅ | Brint i overhalingsbanen – BMW og Toyota går sammen

Med simpel hovedregning, og udgangspunkt i at den gamle Prius PHEV var opgivet til 63 kilometer på strøm, vil el-rækkevidden i den nye være tæt på 95 kilometer.

Måske ikke sexet, men mere attraktiv end nogensinde før. Bemærk formen på lygter og front, som efteraber BZ4X – og de skjulte dørhåndtag i bagdørene

5 cm lavere, 5 cm mere mellem akslerne – men også 5 cm kortere

Hemmeligheden bag at få en elektrisk rækkevidde på over 90 kilometer ud af en plug-in hybrid med et batteri på kun 13,4 kWh er sammensat af batteriteknologi og lav vindmodstand.

De strømlinede karrosseri med Kammback-designet af bagenden giver unikke aerodynamiske fordele, som altid har været forbundet med Prius. Da Prius nu er hele 5 cm lavere og 4,6 cm kortere, glider den endnu lettere gennem vinden. Og designet? Langt mere attraktivt.

Akselafstanden er øget med 5 cm, selv om Prius samlet set er kortere. Hybridbatteriet er flyttet fra bagagerummet, hvor det optog rigtig meget plads i forgængeren, til under bagsædet.

LÆS OGSÅ | Første tur: Praktik og økonomi er nøgleord i Toyota Corolla Cross

Førerpladsen minder i høj grad om den i elbilen BZ4X. En stor central touchscreen til infotainmentsystemet dominerer designet – og endelig har Toyota droppet den centralt placerede instrumentering. En 7″ skærm sidder nu direkte foran føreren i øjenhøjde.

Toyota forventer, at den nye Prius kommer til Danmark i sommeren 2023. Yderligere oplysninger omkring forbrug, 0-100 km/t og rækkevidde kommer tættere på lanceringen.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.