Er tyskere eller japanerne mest pålidelige?

Er tyskere eller japanerne mest pålidelige?
21/04/2015 admin-bilbasen
Er tyskere eller japanerne mest pålidelige

Bilejere elsker biler, der ikke går i stykker. Det gør forsikringsselskabet Warranty Direct i Storbritannien også, for så behøver de ikke udbetale så mange penge til reparationer.

Hvert år udgiver firmaet en liste med bilmærkernes pålidelighedsindeks. I år er det anerkendte britiske magasin What Car med i opgørelsen, der nok er den mest pålidelige (tilgængelige) kilde til at vurdere bilernes reparationsomkostninger.

Den bedste bil i indekset er Honda Jazz, og Honda er i det hele taget det bedste mærke, hvis du vil undgå reparationer. På andenpladsen finder vi Suzuki og på tredjepladsen, er det Toyota, der huserer.

What Car? redaktør Jim Holder siger om vinderen: “Hondas succes i Reliability Index skyldes primært, at de sjældent går I stykker. Når de så går i stykker, er reparationen ofte relativt billig.”

Indekset tager højde for antallet og prisen på reparationerne. Gennemsnittet hedder 100 og jo lavere tallet er jo bedre. Indekset tager højde for fejlrate, alder, km-stand og pris for en gennemsnitlig reparation. Kun biler mellem tre og otte år er inkluderet i indekset og data fra 50.000 biler er analyseret.

Skoda er den bedst placerede europæiske producent. (Hvis vi er enige om at Ford er amerikansk) I den tunge ende er det luksusmærkerne, der besætter pladserne. Mercedes-Benz, Porsche og Audi er alle over indeks 200, og er dermed dobbelt så hårdt ramt af problemer, som gennemsnittet. Det skyldes til dels at motor- og gearkassereparationer er ekstremt dyre på store motorer med automatgear – denne kombination findes uhyre sjældent hos de asiatiske producenter – det er bare nemmere at lave en firecylindret ikke-turboladet motor med manuelt gear, der ikke går i stykker.

Så hvis kampen står mellem japanere og tyskere, så er japanerne bedst til at lave pålidelige biler.

Selv om et mærke generelt ligger et stykke nede af listen, så kan enkelte modeller sagtens skille sig positivt ud. Mercedes-Benz ligger fx på et generelt indeks på 215, men C-klassen, som vi kårede til Årets Brugtbil 2015 har et indeks på 60, hvilket er blandt de allerbedste.

Hvis man kigger lidt ind i tabellen, så er der nogle interessante ting – for eksempel har den dyreste reparation på en Nissan kostet ca. 210.000 kr. Og den dyreste på en BMW 360.000 kr. Av.

Pos. Mærke Ø Miles RI Ø GBP per rep. (£) Dyreste rep.(£)
1 Honda 50,892.73 41 335.87 2,913.40
2 Suzuki 39,280.27 48 256.04 1,684.84
3 Toyota 50,641.03 66 378.22 5,020.00
4= Chevrolet 35,956.80 82 258.15 2,118.90
4= Mazda 47,649.48 82 398.42 4,546.94
6 Ford 53,214.21 85 289.74 8,014.33
7 Lexus 53,305.39 89 415.90 5,699.94
8 Skoda 50,675.24 90 292.84 3,854.76
9= Hyundai 53,281.01 94 318.54 4,637.66
9= Nissan 48,738.90 94 367.19 20,747.88
9= Subaru 56,991.20 94 456.75 3,933.45
12= Daewoo 40,148.60 97 263.82 1,170.37
12= Peugeot 49,787.60 97 284.62 4,975.00
14 Fiat 43,219.17 98 268.35 2,520.90
15 Citroën 48,805.54 105 311.58 4,026.40
16 Smart 37,672.35 108 291.75 2,544.00
17 Mitsubishi 52,882.69 109 456.29 4,832.59
18 Kia 49,608.72 114 390.01 4,056.00
19 Vauxhall 52,546.81 123 310.07 15,000.00
20 SEAT 51,710.06 125 299.11 5,993.08
21 Renault 48,537.36 130 262.42 4,711.75
22 Mini 44,017.29 136 380.74 4,721.72
23 Volkswagen 54,982.88 137 345.94 5,657.38
24 Rover 44,873.26 150 362.73 3,217.40
25 Volvo 60,664.66 151 377.35 5,604.10
26 Saab 56,991.42 158 327.4 8,862.35
27 Land Rover 67,011.84 162 428.47 15,350.00
28= BMW 58,174.77 180 447.18 35,000.00
28= MG 38,370.18 180 401.96 3,901.46
30 Jaguar 50,879.61 185 419.57 9,347.00
31 SsangYong 49,884.41 211 431.55 2661.39
32 Mercedes-Benz 54,341.10 215 452.7 16,115.38
33 Chrysler 52,454.94 221 399.47 3,747.22
34 Audi 59,054.52 223 515.41 15,438.42
35 Jeep 52,582.81 227 439.89 3,694.00
36 Porsche 41,829.73 380 784.71 10,348.00
37 Bentley 38,113.59 637 678.5 8406.65

Kilde: Warranty Direct og What Car?