Pris på forbedret Ford Kuga PHEV: fra 339.990 kr
Kuga PHEV ser federe ud, har flere kræfter og kan trække flere kilo, og Ford er klar med priser på de danske versioner.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Det er fantastiske biler, men det kræver lommer af guld at holde ældre Land Rover og Range Rover kørende. Man skal i hvert fald være gode venner med værkstedet, hvis man drømmer om at eje en Range Rover Classic.
En anden løsning er at udskifte de motordele, der volder problemer, og det er netop det, man har gjort med denne ugens fund. Bilen er 45 år gammel, men en grundig restaurering har givet bilen nyt liv, og nu kan den blive din.
Fandt jeg denne Range Rover Classic med sin originale 3,5-liter V8-motor og i original stand efter 45 år, havde jeg nok undladt at røre den. De gamle Land Rovere har opbygget et lettere ærgerligt ry som værende knap så pålidelige og plaget af værkstedsbesøg.
Man ville ønske, q5 det ikke var tilfældet, men sådan er det med ældre biler. Denne Ugens fund er dog anderledes. Kloge beslutninger er blevet truffet, og på baggrund af det, får man en Range Rover Classic, der er langt mere pålidelig og samtidigt mere økonomisk.
Man har byttet den store benzinslugende V8-motor ud med en fire cylindret rækkemotor, der kører på diesel. Det passer i bund og grund også lidt bedre til denne arbejdshest.
I samspil med en fem-trins automatisk gearkasse får man et behageligt drev og samtidigt noget, der ikke går i stykker for et godt ord. Den originale tre-trins gearkasse fra Chrysler havde voldt flere problemer end gearskift.
Dertil får man også et nyt varmesystem, der sikrer godt klima i bilen og god varme, når det er nødvendigt. Til sidst har bilen også fået opgraderet stereoen, så man kan afspille andet end kassettebånd.
Motor: R4, 2.497 cm3, Diesel
Ydelse: 121 hk / 290 nm
0-100 km/t: 17,2 sek
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 9,1 km/l
Vægt: 1.910 kg
Mål (L/B/H): 447/179/179 cm
Den første Range Rover blev introduceret tilbage i 1970 med sloganet “A car for all reasons”. Med mulighed for at trække 3,5 tons på krogen, gode færdigheder i terrænet og samtidigt en topfart på 160 km/t er Range Rover god både offroad og på vejen.
Allerede i første år af produktionen beviste Range Rover, at den er bedre end de andre firehjulstrukne alternativer. Den rammer 100 km/t på under 15 sekunder, hvilket var blandt de hurtigste i segmentet. Endda også hurtigere end flere stationcars fra samme tid.
Det er en SUV med både fart og rummelighed, der kan fragte familien fra A til B i store fornemmelser. Kombineret med dens færdigheder i terrænet, er denne Range Rover starten på en lang æra.
Det var ikke noget, man havde set før, og det er netop det, der gør Range Roveren særlig. Det er netop disse egenskaber, der i 1979 leder Range Rover til en sejr i firehjulstrækker-klassen i offroad prestigeløbet Paris Dakar.
Ikke nok med at vinde det famøse offroadløb, præsterer Range Roveren at krydse de to amerikanske kontinenter fra nord til syd. På det tidspunkt er der kun en anden bil, der har præsteret det, nemlig Land Rover Series 2.
Jeg tør godt lægge hovedet på blokken og sige, at man nok ikke finder lignende Range Rover Classic i samme stand og med samme opgraderinger lige foreløbigt. Bilen er gået efter i sømmene af det tyske firma Baschant, der har ekspertise i restaurering.
Med denne Ugens fund følger en rapport fra det selvsamme tyske firma, der gennemgår alle de dele, som er blevet fornyet og forbedret. Det er blandt andet kabinen, der har fået en overhaling og det er klaret til perfektion.
Det lyse læderinteriør, grå instrumentbræt og ‘Tuscan Blue‘ lakering er en kombination, der fungerer upåklageligt. Overordnet er der heller ikke en finger at sætte på denne Range Rover Classic.
Prisen på 475.000 kr. er på mange måder passende, når man ser på alle de kræfter, der er lagt i denne bil. Derudover har restaureringen også sparet en hel masse værkstedsbesøg og mindsket motorproblemerne. Med andre ord: De kloge beslutninger er allerede truffet, og du skal bare nyde bilen.
Denne Ugens fund er yderst særlig og skal man være den heldige ejer af denne, kan man se den her. Slå til, inden jeg gør det.
Kuga PHEV ser federe ud, har flere kræfter og kan trække flere kilo, og Ford er klar med priser på de danske versioner.
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.