Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Tesla Model S Plaid har for længst sat rekorden som den hurtigste serieproducerede bil nogensinde. Nyprisen på over en million kroner er dog uden for manges budget.
Denne ugens fund er en lidt mindre hidsig, men bestemt ikke kedelig, Tesla. Før Plaid var en ting, hed de hurtigste Tesla Model S Performance ‘Ludicrous’ og før det ‘P100D’.
For knap det halve af en Model S Plaid, kan man få en performance, der kan hamle op med selv de hurtigste superbiler – i hvert fald de første 100 km/t.
Oversætter man ludicrous til dansk, får man ordene ‘urimelig’ og ‘fjollet’. Det passer meget fint på den bil, den kære Elon Musk har udviklet
Tilbage i 2016, da Tesla løftede sløret for deres faceliftede Model S, kom også denne nye Performance-udgave, hvor Ludicrous-mode og Ludicrous+ var at finde. Fra 2016 kørte Tesla videre med betegnelsen P100D Ludicrous. I 2019 overgik de dog til navnet Performance, da Tesla lancerede ‘Raven’-udgaverne med ny drivlinje og adaptiv luftundervogn, hvilket denne ugens fund er udstyret med.
Batteriet er det samme som i en almindelig Model S af samme årgang, men softwaren har fået en forbedring og noget hardware er også skiftet, men ellers ligner den en ganske normal Model S.
Hvor den forhenværende hurtigste Model S leverede 463 hk og en accelerationstid på 3,3 sekunder, så klarer denne ugens fund nu en acceleration mod 100 km/t på 2,3 sekunder (Ludicrous+) og hestekræfterne topper ved 795 hk.
For at ramme de 100 km/t på 2,3 sekunder, skal man sætte bilen i Ludicrous+, hvor bilens batteri varmes op til en optimal temperatur og så er det ellers bare at klodse bremsen, bede til guderne, foden på speederen og så løfte foden fra bremsen. Det er nærmest som en rutsjebanetur.
Motor: 2 x elmotorer
Ydelse: 795 hk / 931 nm
0-100 km/t: 2,3 sek.
Tophastighed: 261 km/t
Rækkevidde: 593 km (WLTP)
Vægt: 2.241 kg
Mål (L/B/H): 498/196/145 cm
Ser man på denne Ugens fund og dens vanvittige performance, står det klart, at disse kun kan matches af de hurtigste biler på markedet.
Tager man udgangspunkt i bilens acceleration fra 0 til 100 km/t på 2,6 sekunder, så følger den med biler som Bugatti Veyron, Mclaren Senna og Porsche 911 Turbo S, mens den efterlader biler som Ferrari 488 GTB, Audi R8 V10 plus og Lamborghini Aventador SVJ i støvet.
Gennemsnitsprisen på disse biler overstiger flere millioner. Man skal dog huske, at det er de første 100 km/t denne ugens fund følger med og måske også op til 200 km/t, men herefter trækker de hurtige superbiler fra.
Tesla Model S Performance Ludicrous er begrænset til 261 km/t, hvor flere af de ovennævnte krydser 300 km/t før toppen er nået. Vi lever i et land med fartbegrænsninger der topper ved 130 km/t, så man er sikker på at slå de fleste inden for lovens rammer.
Det er sjældent at netop disse Model S P100D- eller Performance-Ludicrous kommer på markedet, faktisk har der aldrig været mere end 11 til salg på samme tid og det var i midten af 2022.
Dengang var var gennemsnitspriserne markant højere, omkring 720.000 kr., hvilket er godt 200.000 kr. mere end i dag. Matematikgeniet vil hurtigt have fanget, at det må betyde, at gennemsnitsprisen i dag ligger på 520.000 kr.
Går man bare et år tilbage og kigger specifikt på Model S Performance-Ludicrous, er det svært at tro, at denne Ugens fund, kostede på lige knap 700.000 kr. På bare et år gennemsnitsprisen faldet med 180.000 kr. hvilket må siges at være et markant fald.
Gennemsnitsprisen nærmer sig 500.000 kr. og det betyder at flere mennesker kan være med om buddet, når disse elektriske superbiler rammer markedet.
Det er lidt storebror mod lillebror, hvor denne Ugens fund er lillebror. Plaid rykker med 1.020 hk, hvor man må ‘nøjes’ med 795 hk i denne Performance Ludicrous. Priserne er dog til at tage og føle på. Jaja, man kommer hurtigere til 100 km/t for sådan en million, men hvad skal man bruge de 0,5 sekunder til?
Hvor man betaler omkring en million kroner for en Model S Plaid, er denne ugens fund prissat til halvt så meget. 519.900 kr. skal man give for sådan en sag her. Det er vel nok blandt de billigste 795 hestekræfter i landet, hvis ikke i verden.
Tesla legede med ideen om en Plaid+, der nok ville være umenneskelig hurtig, men droppede det projekt. Du kan nu i stedet eje Ludicrous+, som er lidt mere menneskeligt. Samtidigt sparer du dig selv for kvalmen, der medfølger, når man rammer 100 km/t på 2,1 sekund.
Det er Holmly Biler, der har denne ugens fund til salg og du kan opleve den lige her.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.