Alpina B8 Rear
marts 13, 2015

Ugens fund: Alpina B8

Af Ebbe Sommerlund.

Motorvejsmissiler er nok det mest dækkende ord for de biler, der bliver produceret i Buchloe i Bayern. Produceret er naturligvis så meget sagt, for bilerne kommer fra BMW-fabrikken, men da Alpina dels bygger dem temmelig meget om og dels har sin egen fremstillingskode, så er en Alpina ikke en BMW, selv om langt de fleste dele er derfra. Tilmed bliver de nyere biler produceret side om side med BMW på BMW-fabrikken, men med eget stelnummer.

Alpina producerede egentlig skrivemaskiner, men heldigvis for verden og formentlig også Alpina, så slog ejeren Burkard Bovensiepens sig på karburatorer til BMW’er. Det var i 1960’erne. Skrivemaskiner eksisterer stort set ikke længere, men biler har vi da heldigvis endnu.

Siden opstarten har Alpina været langt fremme i skoene, når det gælder high performance biler. Ofte har fabrikken lagt større motorer i bilerne, og ofte har de faktisk også opgraderet udstødningen med katalysatorer – således har en Alpina haft katalysator siden 1985 – fem år før det egentlig blev lovkrav. Alpina har desuden eksperimenteret med turboladere i mange år.

Selvom Alpina har haft fingrene med i racingverdenen, så er den typiske Alpina ikke sat op til race. De er bygget til hurtig acceleration og cruising ved ekstremt høje hastigheder. For eksempel kan den Alpina på billederne køre 280 km/t – ret godt af en bil fra 1995.

I netop den viste model, der er bygget på en BMW 3-serie E36 er der skohornet en V8-motor ned i den vævre karosse. Det giver nødvendigvis ikke skarpe svingegenskaber, men med 333 hk, så er mellemaccelerationerne overstået med eftertryk. 0-100 km/t på 5,6 sekunder er hæderligt, selv i dag 20 år efter.

300.000 kr. kan synes som en høj pris for en tyve år gammel bil selvom nyprisen var 1.400.000 kr., men prisen for en tilsvarende i Tyskland nærmer sig 190.000 kr., så det er ikke helt skævt med en dansk pris på 300.000 kr.  Og en Alpina vil altid have sit publikum – vi er i hvert fald fans.

 

Alpina B8 (V8) – se den til salg

Nypris
  1. 1.400.000 kr.
HK/Nm 333 hk / 470 Nm
0 – 100 km/t 5,6 sek
Tophastighed 280 km/t

Og hvis du synes at forhandlerens navn, Jan Heiselberg, lyder bekendt, så har du sikkert overværet noget historisk motorsport, hvor Jan Heiselberg har haft stor succes i flere BMW blandt andet en 2002 og en fantastisk BMW CSL.

 

Sådan kender du en Alpina:

Der er nogle kendetegn ved en ægte Alpina

  • Fælgene: Alpina-fælgene har karakteristiske mange-egrede fælge.
  • Instrumenterne: De fleste Alpina-modeller har blå baggrund på instrumenterne og Alpina skrevet på baggrunden
  • Stafferinger: Helt klassiske tynde fartstriber, som regel i guld, kendetegner en ægte Alpina.
  • Kabine: Sæderne i en Alpina har som regel en stribe med grøn og blå. Desværre har en Alpina meget ofte træindlæg i kabinen.
  • Rat: Rattet i en ægte Alpina har Alpina-logo.
  • Stelnummer: Det vigtigste kendetegn er stelnummerpladen. Her skal der naturligvis stå Alpina.

 

Søg Alpina på BilBasen

Alpina B8 Engine Alpina B8 Front Alpina B8 Interior Alpina B8Alpina B8 Rear

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS