772d1078-9009-424f-b790-a688f766458d
Ugens fund
4. juli 2024

Ugens fund: Alpine A110 er en ekstraordinær hyldest til fortiden

Zacharias Lund

Alt går op i en højere enhed, når man ser på denne Ugens fund. Den er ikke kun en hyldest til et ikon – den er i sig selv vildt undervurderet. Nu kan den blive din!

TEKST: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Mens mange sikkert aldrig har hørt om denne bil, er der med garanti også nogle kendere, som allerede sidder og savler. Alpine A110 er et fantastisk bekendtskab, som de fleste bør opleve, men de færreste i virkeligheden gør. Nu er der en gylden mulighed for at købe sig adgang til den sjældne fugl.

Faktisk er denne Ugens fund tilmed en såkaldt Legend GT-variant, som kun blev bygget i 400 eksemplarer, hvilket selvfølgelig kun gør den endnu mere interessant.

Alpine A110 er formet af fortiden og optræder som en sjælden hyldest til en model, der har sat stort aftryk på den franske bilhistorie. Nu kan den blive din og du kan læse mere om den lige her.

5f5f894d-cb10-47eb-8598-78b3b7668bc6
4e168391-9796-4783-9c88-4c04287de105
772d1078-9009-424f-b790-a688f766458d

Sælger fortæller

Jeg får fat i Jan Jørgensen, der har denne fine Alpine A110 til salg. Han beretter, at bilen kører så fantastisk som den ser ud.

Han har selv købt bilen i Tyskland og kørt de 7.000 km. som denne Ugens fund har på tælleren. Jan blev forelsket i Alpine A110 på grund af en Youtube-anmeldelse, der straks satte ham i gang med søgningen efter det helt rigtige eksemplar.

Han fandt denne Legends GT-variant i Tyskland, da han var på ferie, og han måtte bare eje den. Det kom han til, men nu har han forelsket sig i en ny bil! Derfor må herligheden videre til den næste entusiast, der forstår at sætte pris på denne køremaskine.

7981b13b-37d2-4f07-8547-c046e4133158
3dbda840-8cfe-4ace-aaae-a15754c935eb
cc6ec6f2-8af7-4b8a-9fba-2685cdbb0849
485ad736-737d-4db2-8037-a3a0f7a1b715
feb21cf3-d3b9-45a3-80a6-5944340d60e1

Alpine A110 1.8 Legend GT

Motor: R4, 1.798 cm3, benzin Ydelse: 300 hk / 340 Nm 0-100 km/t: 4,2 sekunder Tophastighed: 260 km/t Forbrug: 17,8 km/l Mål (L/B/H): 418/180/125 cm Køreklar vægt: 1.119 kilo


En hyldest

Alpine A110 er langt mere end bare en bil. I bilverden er det ikke denne Ugens fund, man normalt forbinder med modellen A110. Det er en langt mere legendarisk model, der løber med opmærksomheden.

Denne Ugens fund er nemlig en hyldest til den legendariske forgænger Alpine A110. Den ‘originale’ Alpine A110 blev lanceret tilbage i 1963, og produktionen stoppede i 1977. På de 14 år formåede Alpine A110 at blive ikonisk og denne ugens fund er en hyldest af den lille sportsvogn.

Alpine A110 er blevet kendt og ikonisk for sine mange sejre i rally-regi, men nok mest for sin sejr i rally-verdensmesterskabet i 1973, hvor den franske Berlinetta endte foran mærker som Porsche, Lancia og Ford. Udover denne sejr kan Alpine A110 også prale med at have indtaget 1., 2. og 4. pladsen i Monte Carlo-rally.

1973 var også året hvor Renault langt om længe opkøbte Alpine, der siden 1955 on/off havde samarbejdet med det franske bilmærke.

Faktisk er det Alpine, som i 1970’erne bygger de Formel 2 og 3-biler, der får en nøglerolle i Renaults entre i Formel 1 i 1976. I dag er Renault fortsat repræsenteret i Formel 1, men netop under navnet Alpine, hvilket, med Alpines historiske nøgleroller i mente, giver god mening.

e8fd15f4-eaa6-4bc9-9a93-0b8709e90902
ffe2e855-314a-4640-adc8-303b8dcc3e34
4114eb99-939f-444e-ba13-9213eea41d86

Let og elegant

Alpine A110 er en interessant størrelse. Ifølge den tidligere Top Gear-vært James May, der om nogen har en mening om biler, er Alpine A110 en formindsket superbil. Han ejer selv en og beskriver den som fantastisk, samt som den mest undervurderede bil i hans samling.

Med sine 4,1 meter i længden, 1,8 meter i bredden og 1,2 meter i bredden er den på størrelse med 80’ernes luftkølede Porsche 911, hvilket er småt sammenlignet med de nuværende bilstørrelser.

Størrelsen på denne Ugens fund betyder også, at vægten er derefter. Den vejer 1.119 kg for at være helt præcis. En kampvægt, som sammen med de klejne mål har stor betydning for køreegenskaberne.

Vægten gør blandt andet, at man ikke behøver så mange kræfter. Færre kræfter betyder, at man ikke behøver have særlig store dæk. Mindre dæk giver en bedre føling af styretøjet og da vægten er komprimeret, bliver styringen også bedre.

Læg dertil at bilens 4-cylindrede motor og lave vægt samtidigt også giver en bedre benzinøkonomi, fordelagtige forsikringspriser og mindre emission, jam så går det hele pludseligt op i en højere enhed. Det korte af det lange er: Denne Ugens fund er en fantastisk maskine på alle parametre.

21f93a68-9504-4625-8ca7-d316e3db7869

Legend GT #45

Udover at købe en fantastisk bil, køber man også et samlerobjekt, som der ikke findes mange af. Det er den eneste i Skandinavien og nummer 45 i rækken af 400 eksemplarer.

Man får derfor en yderst velkørende bil, der til 470.000 kr. (uden afgift) er et scoop, hvis du spørger mig. Selv benzinøkonomien er til at leve med. Det er sjældent, man køber en sportsvogn, der lover mere end 15 km/l og samtidig er sjov, men det er altså tilfældet her.

Jeg tør også godt lægge hovedet på blokken og sige, at denne Ugens fund næppe falder i værdi. Tværtimod er der potentielt penge at hente, da her er tale om en sjælden hyldestvariant af en i forvejen limiteret og eftertragtet sportsvogn.

Denne Ugens fund er med andre ord svær ikke at retfærdiggøre. Her er et styks velkørende, smuk og spændende bil, som hylder et rallyikon og forhistorien for Alpine. Det er svært ikke at slå til, og det har man mulighed for lige her.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: