Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki
Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.
Tekst: Simon Hallenslev / Foto: PR & Bilbasen / Dato: 18. januar 2022
Der er ikke mange danskere, som for alvor har sat aftryk på bilverdenen. Der er Troels Vollertsen, som grundlægger af Zenvo. Der er Steen Volmer Jensen, som manden bag Ellerten. Der er Jørgen Skafte Jørgensen, som grundlagde DKW, der senere blev til Audi. Der er Anders Warming, som netop er blevet ny designchef hos Rolls-Royce.
Og så er der Henrik Fisker. Nok styrer han slagets gang fra lunere gemakker i Californien – men han er født i Allerød! Som designer har Fisker lagt blyantstreg og navn til ikoniske biler som BMW Z8, BMW X5, Aston Martin DB9 og Aston Martin V8 Vantage.
Den første bil han selv bygger fra bunden er Fisker Karma, og det er sådan en, der er denne Ugens fund. Jeg tager en snak med sælgeren Emil og dykker ned i historien om den danske hybridbil. Bilen er til salg for 645.000 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.
Motor: R4 benzin, 1.998 ccm + to elektriske
Ydelse: 409 hk / 1.300 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek.
Tophastighed: 201 km/t
Vægt: 2.400 kg
Forbrug: 47,6 km/l
Pris: 645.000 kr.
Det er Emil fra Kastrup, der sælger bilen privat på Bilbasen. Han driver til dagligt Autoskadestuen, der er et karosseri og skadecenter med speciale i Tesla. Det er også en Tesla-kunde ved Autoskadestuen, der for to-tre år siden skubber ham i retning af Fisker Karma.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?
Kunden fortæller, at Nellemann, som er tidligere Fisker-importør, har to Fisker Karma stående i kælderen, som de ikke har solgt grundet bøvl med afgifterne. Emil griber fat i sin kammerat, der er flymekaniker, og sammen tropper de op i kælderen hos den tidligere Fisker-importør.
Til deres held har Nellemann netop besluttet, at det er på tide, bilerne sælges. Under samme besøg køber Emil og kammeraten derfor begge de Fisker Karma, Nellemann har holdende. Her udbedrer de et par småfejl i Emils egen biks og får dem på plader til eget privatbrug.
Emil køber bilen med 21.000 km på klokken i begyndelsen af 2020 og sælger den i dag med 35.000 km for 645.000 kr. på fuld afgift. Han fortæller, at prissætningen har været en udfordring, da afgiftsatserne for særligt plug-in hybridbilerne har svinget de senere år.
Tilsvarende eksemplarer i Tyskland står til 60.000 Euro uden afgift, og med en anslået registreringsafgift på 300.000 kr., synes han selv, at prisen er fornuftig. Derudover skal man huske, at de tilsvarende tyske eksemplarer ikke har samme, særlige historik som denne Ugens fund.
Den Fisker Karma, som Emil køber til sig selv, har en ret unik historie. Nellemann er blandt de første importører i verden til at kunne udbyde bilen til salg i begyndelsen af 2011. Denne Ugens fund er derfor bil nummer ni af i alt 2.450 produceret.
Den første produktionsbil overdrager Henrik Fisker personligt til Leonardo DiCaprio. Denne niende produktionsbil sælger Nellemann til lige så fornemme kår, da det er Kronprins Frederik, der er første navn på registreringsattesten.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Udkørt Tesla-Taxa har kørt længere end din dieselbil
Denne Ugens fund kører som Krone 78 i en håndfuld år, før Kronprinsen sælger bilen tilbage til forhandleren Nellemann. I 2013 indregistrerer Jacob Nellemann selv bilen for derefter at deltage i det legendariske Gumball 3000 rally, hvor 100 sportsvogne kører 3000 miles gennem Europa – fra København til Monte Carlo.
Efter det berømte og berygtede rigmandsrally afsluttes under lune, Sydeuropæiske himmelstrøg, kører Nellemann Junior bilen tilbage i kælderen. Her står den urørt indtil Emil får nys om det, som altså nu udbyder bilen til salg.
Det er med andre ord en ret overskuelig og eksklusiv ejerhistorik, der følger med denne Ugens fund.
Det er ikke nemt at være pioner i bilverdenen. Som nævnt har den danske importør sine udfordringer med afgifterne i 2011, hvorfor der i dag ikke er mere end en håndfuld Fisker Karma indregistreret i Danmark.
I 2011 er hybridteknologi noget helt nyt og banebrydende. Fordi Fisker Karma hovedsageligt er drevet af elmotorerne og har en forbrændingsmotor til at generere strøm, er Skat ikke sikre på, om bilen skal indregistreres som en elbil eller en almindelig bil. Den eneste grund til at Kronprinsen kommer hurtigt på vejene i sin Karma, er fordi der ikke betales registreringsafgift på Kronebilerne.
LÆS OGSÅ | Dansk taxaselskab køber 300 Fisker-elbiler
Udfordringerne for Henrik Fisker begrænser sig langt fra til lille Danmark og vores vilde afgifter. Kun et enkelt år inde i produktionen af Karma erklærer Fiskers batterileverandør sig konkurs, hvilket truer den lille bilproducent på sin eksistens.
Kun to måneder efter batterileverandørens konkurs rammer en ny krise. Orkanen Sandy hærger den amerikanske østkyst og ødelægger for milliarder – inklusive containerhavnen i New Jersey. Her holder 338 Fisker Karma parkeret, der bliver oversvømmet og må afskrives som totalskadede. Det er endnu et slag i ansigtet på en virksomhed, der ligger ned.
Uenighederne på direktionsgangen ved Fisker vokser sig så store, at Henrik Fisker trækker sig. Efter Henriks afgang går det hurtigt ned ad bakke. Fisker stopper kort efter produktionen og fyrer størstedelen af medarbejderne, hvorefter festen stopper helt i 2014, da virksomheden erklæres konkurs.
LÆS OGSÅ | Dansk designet elektrisk SUV vil konkurrere mod Tesla
Heldigvis beholder Henrik Fisker rettighederne til eget navn. Derfor starter han op på ny med virksomheden Fisker Inc, som er på trapperne med den fuldelektriske Fisker Ocean. Det kan du læse mere om lige her.
Selvom titlen som first-mover i hybridteknologi giver Fisker store udfordringer i 2011, tiltrækker den også oceaner af positiv opmærksomhed. Den 2,5 tons og fem meter lange hybridbil har 409 hk, er proppet med læder og luksus, er usandsynligt lækker at se på og kategoriseres som miljøvenlig. Det er en kombination, som Hollywood-segmentet er helt vilde med.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Køb Mærsk Mc-Kinney Møllers gamle Buick
De første fire Fisker Karma er testbiler, mens produktionsbilerne nr. 5 til nr. 9 sælges til hhv. Leonardo Di Caprio, politikerne Colin Powell og Al Gore, finansmanden (og daværende Fisker bestyrelsesformand) Ray Lane samt selvfølgelig den danske Kronprins.
Kun de første 100 produktionsbiler er i øvrigt lakeret som denne Ugens fund.
Listen af berømte ejere stopper dog ikke ved de første fem leverancer. Faktisk er listen over kendisejere lang. Justin Bieber kørte i en Fisker Karma med kromfolie i et års tid, før han gav den videre til sangeren Sean Kingston.
Skuespillerne Ashton Kutcher og Taylor Lautner har kørt Karma. Mötley Crüe-trommeslageren Tommy Lee har kørt Karma. Sangere og musikere som Joe Jonas, Cee Lo Green og Rick Ross har også kørt Fisker Karma.
Hvis en kendisbil med hybridteknologi og dansk ophav lyder som noget for dig, kan du se Emils Fisker Karma til salg lige her. Du skal af med 645.000 kr., hvis den skal blive din.
Suzuki E Vitara er en kompakt elektrisk crossover, som fra foråret 2025 produceres i Indien. Toyota får en udgave med eget logo på, og begge modeller vil kunne fås med forhjulstræk og firehjulstræk.
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.