Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder
Det er svært at sige ‘hurtig stationcar’ uden også at sige Audi RS6. Bevares, Mercedes-Benz har bygget et par stykker, og i nyere tid har Porsche også knækket koden med både Panamera Sport Turismo og Taycan Sport Turismo.
Men Audi rammer hovedet på sømmet hver gang, og det har de gjort, siden ruder konge var knægt. Dét er denne Ugens fund er et strålende eksempel på.
Den populære RS6 kom først til verden i 2002, mens denne Ugens fund, en Audi S4, er fra begyndelsen af 90’erne. Jeg ser nærmere på bilen, den legendariske drivlinje og får en snak med sælger lige her.
Motor: R5 benzin, 2.226 cm3
Ydelse: 230 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 7 sek.
Tophastighed: 237 km/t
Forbrug: 9,2 km/l
Mål (L/B/H): 179/180/144 cm
Køreklar vægt: 1.660 kg
Bagagerumsvolumen: 390 liter
Nypris i ’92: Ca. 800.000 kr.
Det er Kristian fra Vejle, der sælger denne Ugens fund. En Audi-glad mekaniker, der selv har sørget for at få bilen til at stå, som den gør i dag. Den har gået næsten 400.000 km og har sine skønhedsfejl – men mekanisk spiller den!
Den 5-cylindrede herlighed, der ligger under hjelmen, er hovedrenoveret for omkring 15.000 km siden, og i den forbindelse har Kristian opgraderet diverse sliddele: Alt fra lejer og ventiler til tandrem og vandpumpe fået en tur.
LÆS OGSÅ | 3x specielle Audi S-modeller med potentiale
Gearkassen er renoveret med forstærkede dele, der blandt andet stammer fra Porsche. Kristian har også opgraderet bremserne, således den i dag kører med 360 mm Brembo skiver og kalibre. Dét er tilsvarende en moderne Audi RS4.
Denne Ugens fund har været i Kristians varetægt i godt og vel 4,5 år – men den har været i Danmark fra start. Den blev nemlig solgt af Audi i Hjørring tilbage i 1992, og har derfor lagt størstedelen af sine 400.000 km på dansk grund. For to år siden havde Kristian dog bilen med til ‘hjembyen’ Ingolstadt, hvor Audi inviterede til kæmpetræf for S og RS-modeller i alle afskygninger.
Kristian er langt fra færdig med Audi. Han har blot kastet sig over en gammel Audi 90 med fem cylindre og Quattro, der skal have samme tur som S4’eren. Skal den 5-cylindrede stationcar blive din, må du af med 130.000 kr. Se bilen her, hvis ikke den er solgt.
Den er god nok. Denne Ugens fund er en S4, selvom den bygger på en Audi 100-platform, som i dag hedder A6 i Audi-regi. Det skyldes, som jeg startede med at beskrive, at den, sammen med Audi S2, er den første sportslige Audi, der fik den sportslige S-betegnelse.
Denne Ugens fund kaldes populært derfor også ‘Ur-S4’, der kommer fra det tyske ord Ursprünglich, der betyder oprindelig. I 1994 fik Audi 100 et kosmetisk facelift, og i den ombæring droppede Audi modelbetegnelsen ‘100’.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vanvittig Audi er hurtigere end Bugatti Chiron
I stedet fik den navnet A6, hvorfor den sportslige variant også blev omdøbt S6. Det betyder, at denne Ugens fund reelt set er forfaderen til RS6. Den kom nemlig først til verden 11 år efter lanceringen af Audi S4.
Audi S4 blev produceret i fra 1991 til 1994, hvor navneskiftet trådte i kraft. I alt blev 9.286 bygget som sedan og 4.654 bygget som stationcar.
På trods af sjældenheden og dens historiske vigtighed for mærket, står den såkaldte Ur-S4 ofte i skyggen af modeller som Audi Sport Quattro og Urquattro, samt Audi S2 og RS2. Også selvom den deler mangt og meget med disse, og tilmed er produceret i samme tidsperiode.
Den fuldfede, sportslige stationcar er udstyret med en drivlinje, der får de fleste Audi-aficionados til at savle. Motoren er nemlig den samme 2,2-liters benzinmotor med fem cylindre, der blev hældt i den legendariske Audi Sport Quattro for første gang i 1984.
Også Audi S2, der blev lanceret i 1990, og senere lagde byggestenene for enhjørningen Audi RS2, kører med dette 5-cylindrede vidunder. Som altid når S’et indgår i en modelbetegnelse for Audi, inkluderer drivlinjen også et permanent Quattro-firehjulstræk.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Audi R8 RWS er rendyrket ondskab
Selvom denne Ugens fund er en halvtung Børge på 1.660 kg, så gør den turboladede motor med 230 hk og det anerkendte firehjulstræk, at den kan stikke fra 0 til 100 km/t på kvikke 7 sekunder. Det er ikke langt fra væsentligt dyrere biler fra samme periode som BMW M5 og Porsche 944 Turbo.
Audi S4 er ikke for sjov: En kasset stationcar med den søde underlægningsmusik fra fem cylindre samt træk på alle fire. Dét var også noget for F1-legenden Ayrton Senna, der kørte et eksemplar magen til denne Ugens fund privat.
Sennas ejerskab kan have noget at gøre med, at Senna var en af Brasiliens første Audi-importører – men hul i det! Og ja, det er en sedan på billedet, men Senna kørte en stationcarversion selv.
Hvis du vil købe et stykke Audi-historie, forfaderen til Audi RS6, og blive kørende som en F1-legende, må du hellere slå til nu. Denne Ugens fund kan blive din for 130.000 kr., og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.